Tänkte montera upp en takfläkt med lampa, bor i en lägenhet på 140kvm, takfläkten skall vara i vardagsrummet på 2a våningen(vi har en 3de våning med sovrumen.)

Vad jag kan tolka är att taket är gips (se bilder) men om det är 1 eller 2 skivor gips vet jag inte.

Hur monterar jag fläkten bäst?
Den väger 15,9kg.

Skall jag använda dom 2 expander skruvarna endast? Försöka hitta en reling och använda träskruvarna eller köra allting?

Tacksam för all hjälp

P.S Har en "studdfinder" som fungerar sådär
P.S 2 bor i hyreslägenhet

• IMG_0157.JPEG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0158.JPEG
    Skapa konto
  • IMG_0159.JPEG
    Skapa konto
  • IMG_0160.JPEG
    Skapa konto
Välkommen till forumet!
Det är bästa är att hitta en regel om det är möjligt. De medföljande expanderna kan du inte använda, de är till för betong.

Tror jag hittat regeln men den verkar rätt small så får nog bara in 2 träskruvar en på varje sida(Se bild, där strecket går är regeln som verkar vara 2cm tjock)

Skall jag skruva in dom 2 träskruvarna där regeln sitter på var sin sida och sedan 2 gipsexpander i mitten?

• IMG_0162.JPEG
    Skapa konto
  • IMG_0161.JPEG
    Skapa konto
Högst troligt är regeln/glesen 70 mm bred och 20 mm hög. Får inte alla skruvar plats där? I så fall kan det vara bra med två molly-expander också (inte de medföljande betongexpanderna).

Har gått igenom hela taket med 2 regelsökare en för 300kr och en för 1300kr, hittar inte en enda regel i taket, hittar metall, EL men ingen träregel.
Hittar reglar i väggen men inget i taket på något håll, skulle inte en regelsökare fungera på samma sätt om den är mot en vägg som ett tak?

Enligt ritningarna från Götenehus så skall där finnas glesregel 28x70 cc300 i taket

Blir fan inte klok på detta:-S

Kan jag inte bara skruva upp fläkten med 4st Gipsexpander eller riskerar hela gipsskivan att falla ner då vid något tillfälle?
https://essve.com/en/products/drywa...-hollow-wall-anchor/sam-drywall-anchor-single

Redigerat:
Om jag skulle sätta upp den hade jag utgått ifrån att där sitter gles längs med långskarven även då en gles mittemellan två skarvar (cc30)
Fästet hade jag då satt så att så många skruv som möjligt hamnar 30 cm från de längsgående skarvarna, testa med 1 skruv på nåt ställe där den döljs av fläkten

• Gilla
Warruk
  • Laddar…
Du har en takbox. Den ska vara förankrad så att del klarar även lite tyngre takarmaturer.
Dra i några passande skruvar i de två högen som finns i takboxen och känn försiktigt om du kan lägga drygt 20 kg last på den utan att det känns som ett gränsfall.
Om detta klarar testet så är det bara att förankra i takboxen.
Lycka till!

• Gilla
Warruk
  • Laddar…
G Gillar att bygga skrev:
Du har en takbox. Den ska vara förankrad så att del klarar även lite tyngre takarmaturer.
Dra i några passande skruvar i de två högen som finns i takboxen och känn försiktigt om du kan lägga drygt 20 kg last på den utan att det känns som ett gränsfall.
Om detta klarar testet så är det bara att förankra i takboxen.
Lycka till!
Min första tanke var att sätta fläkten i skruvhålen som redan finns i takboxen men dom passar inte med fästet det är för långt isär med fläktfästet, jag kan få i en skruv men den andra är 1 cm för långt bort för att skruva i.

• IMG_0163.JPEG
    Skapa konto
  • IMG_0164.JPEG
    Skapa konto
  • IMG_0165.JPEG
    Skapa konto
  • IMG_0166.JPEG
    Skapa konto
W Warruk skrev:
Min första tanke var att sätta fläkten i skruvhålen som redan finns i takboxen men dom passar inte med fästet det är för långt isär med fläktfästet, jag kan få i en skruv men den andra är 1 cm för långt bort för att skruva i.
Jag har lite svårt att se från bilderna hur man skulle kunna justera armaturens takfäste och på något sätt få de två hålen att passa takboxen. Kanske kan man fila hålen så att de blir mer elongerade?
Jag antar att du har funderat och försökt med detta spår?

Jag har lite svårt att se från bilderna hur man skulle kunna justera armaturens takfäste och på något sätt få de två hålen att passa takboxen. Kanske kan man fila hålen så att de blir mer elongerade?
Jag antar att du har funderat och försökt med detta spår?
Går inte att fila dom tillräckligt hur jag än skulle göra.

Är 4st Molly:Gipsexpander i gipset för farligt?
Är inte så oroligt att fläkten skulle trilla ner mer orolig att hela gipspanelen skulle trilla i golvet med fläkten.

W Warruk skrev:
Skall jag skruva in dom 2 träskruvarna där regeln sitter på var sin sida och sedan 2 gipsexpander i mitten?
Som du har beskrivit läget så skulle jag försöka på detta sätt. 2 träskruvar och 2 gipsexpanderskommer bör räcka väl bara de får ett ordentligt fäste. Om du går denna väg så testa med att provbelasta genom att dra fästet neråt med känd vikt. Det måste minst klara 2,5- 3 ggr takfläktens vikt.

Som du har beskrivit läget så skulle jag försöka på detta sätt. 2 träskruvar och 2 gipsexpanderskommer bör räcka väl bara de får ett ordentligt fäste. Om du går denna väg så testa med att provbelasta genom att dra fästet neråt med känd vikt. Det måste minst klara 2,5- 3 ggr takfläktens vikt.
Eftersom jag inte hittar några reglar är det väl inte lönt med träskruvarna, 4 gipsexpander?

W Warruk skrev:
Eftersom jag inte hittar några reglar är det väl inte lönt med träskruvarna, 4 gipsexpander?
Nej, visst är det så!
Då får det bli med 4 gipsexpandrar som passar takfästet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.