Tänkte montera upp en takfläkt med lampa, bor i en lägenhet på 140kvm, takfläkten skall vara i vardagsrummet på 2a våningen(vi har en 3de våning med sovrumen.)
Vad jag kan tolka är att taket är gips (se bilder) men om det är 1 eller 2 skivor gips vet jag inte.
Hur monterar jag fläkten bäst?
Den väger 15,9kg.
Skall jag använda dom 2 expander skruvarna endast? Försöka hitta en reling och använda träskruvarna eller köra allting?
Tacksam för all hjälp
P.S Har en "studdfinder" som fungerar sådär
P.S 2 bor i hyreslägenhet
Vad jag kan tolka är att taket är gips (se bilder) men om det är 1 eller 2 skivor gips vet jag inte.
Hur monterar jag fläkten bäst?
Den väger 15,9kg.
Skall jag använda dom 2 expander skruvarna endast? Försöka hitta en reling och använda träskruvarna eller köra allting?
Tacksam för all hjälp
P.S Har en "studdfinder" som fungerar sådär
P.S 2 bor i hyreslägenhet
Produkter som diskuteras: "träskruvarna"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Tror jag hittat regeln men den verkar rätt small så får nog bara in 2 träskruvar en på varje sida(Se bild, där strecket går är regeln som verkar vara 2cm tjock)
Skall jag skruva in dom 2 träskruvarna där regeln sitter på var sin sida och sedan 2 gipsexpander i mitten?
Skall jag skruva in dom 2 träskruvarna där regeln sitter på var sin sida och sedan 2 gipsexpander i mitten?
Har gått igenom hela taket med 2 regelsökare en för 300kr och en för 1300kr, hittar inte en enda regel i taket, hittar metall, EL men ingen träregel.
Hittar reglar i väggen men inget i taket på något håll, skulle inte en regelsökare fungera på samma sätt om den är mot en vägg som ett tak?
Enligt ritningarna från Götenehus så skall där finnas glesregel 28x70 cc300 i taket
Blir fan inte klok på detta:-S
Kan jag inte bara skruva upp fläkten med 4st Gipsexpander eller riskerar hela gipsskivan att falla ner då vid något tillfälle?
https://essve.com/en/products/drywa...-hollow-wall-anchor/sam-drywall-anchor-single
Hittar reglar i väggen men inget i taket på något håll, skulle inte en regelsökare fungera på samma sätt om den är mot en vägg som ett tak?
Enligt ritningarna från Götenehus så skall där finnas glesregel 28x70 cc300 i taket
Blir fan inte klok på detta:-S
Kan jag inte bara skruva upp fläkten med 4st Gipsexpander eller riskerar hela gipsskivan att falla ner då vid något tillfälle?
https://essve.com/en/products/drywa...-hollow-wall-anchor/sam-drywall-anchor-single
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "regelsökare"
Regelsökare S200 Stanley
Finner trä upp till 19 mm
366 kr inkl moms
Läs mer
Om jag skulle sätta upp den hade jag utgått ifrån att där sitter gles längs med långskarven även då en gles mittemellan två skarvar (cc30)
Fästet hade jag då satt så att så många skruv som möjligt hamnar 30 cm från de längsgående skarvarna, testa med 1 skruv på nåt ställe där den döljs av fläkten
Fästet hade jag då satt så att så många skruv som möjligt hamnar 30 cm från de längsgående skarvarna, testa med 1 skruv på nåt ställe där den döljs av fläkten
Husägare
· Stockholms län
· 400 inlägg
Du har en takbox. Den ska vara förankrad så att del klarar även lite tyngre takarmaturer.
Dra i några passande skruvar i de två högen som finns i takboxen och känn försiktigt om du kan lägga drygt 20 kg last på den utan att det känns som ett gränsfall.
Om detta klarar testet så är det bara att förankra i takboxen.
Lycka till!
Dra i några passande skruvar i de två högen som finns i takboxen och känn försiktigt om du kan lägga drygt 20 kg last på den utan att det känns som ett gränsfall.
Lycka till!
Min första tanke var att sätta fläkten i skruvhålen som redan finns i takboxen men dom passar inte med fästet det är för långt isär med fläktfästet, jag kan få i en skruv men den andra är 1 cm för långt bort för att skruva i.G Gillar att bygga skrev:Du har en takbox. Den ska vara förankrad så att del klarar även lite tyngre takarmaturer.
Lycka till!
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Husägare
· Stockholms län
· 400 inlägg
Jag har lite svårt att se från bilderna hur man skulle kunna justera armaturens takfäste och på något sätt få de två hålen att passa takboxen. Kanske kan man fila hålen så att de blir mer elongerade?W Warruk skrev:
Jag antar att du har funderat och försökt med detta spår?
Går inte att fila dom tillräckligt hur jag än skulle göra.G Gillar att bygga skrev:
Är 4st Molly:Gipsexpander i gipset för farligt?
Är inte så oroligt att fläkten skulle trilla ner mer orolig att hela gipspanelen skulle trilla i golvet med fläkten.
Husägare
· Stockholms län
· 400 inlägg
Som du har beskrivit läget så skulle jag försöka på detta sätt. 2 träskruvar och 2 gipsexpanderskommer bör räcka väl bara de får ett ordentligt fäste. Om du går denna väg så testa med att provbelasta genom att dra fästet neråt med känd vikt. Det måste minst klara 2,5- 3 ggr takfläktens vikt.W Warruk skrev:
Produkter som diskuteras: "träskruvar"
Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
Eftersom jag inte hittar några reglar är det väl inte lönt med träskruvarna, 4 gipsexpander?G Gillar att bygga skrev:
Husägare
· Stockholms län
· 400 inlägg
Klicka här för att svara