Om man bygger ut ett gammalt hus är det enda sättet att få slutbesked att montera DCL få slutbesked och sedan montera klassiska lamputtag?

Vill inte ha DCL då de inte passar i stilen och inte går dölja.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om man bygger ut ett gammalt hus är det enda sättet att få slutbesked att montera DCL få slutbesked och sedan montera klassiska lamputtag?

Vill inte ha DCL då de inte passar i stilen och inte går dölja.
Beror nog på vad du kommer överens om med elektrikern.
Finns den gammla modellen att köpa, men till ett nästan hutlöst pris.
Men verkar inte finnas hos el-grossiterna.

J jonaserik skrev:
Beror nog på vad du kommer överens om med elektrikern.
Finns den gammla modellen att köpa, men till ett nästan hutlöst pris.
Men verkar inte finnas hos el-grossiterna.
Men jag tror inte du kan slutbesiktiga tillbyggnad om du inte har DCL, om jag fattat det rätt.

Men jag tror inte du kan slutbesiktiga tillbyggnad om du inte har DCL, om jag fattat det rätt.
Finns det något förbud på att inte ha DCL vid nymontage, det är ju att det finns jord i taket som är viktigt.
Rätta mig någon om jag har fel.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Finns det något förbud på att inte ha DCL vid nymontage, det är ju att det finns jord i taket som är viktigt.
Rätta mig någon om jag har fel.
Om anläggningen görs om hittar jag info från 2020 så man kanske är safe om man bara utökar även vid nybyggnation

Frågan är väl om elektrikern FÅR iunstallera något annat än DCL i ett nybygge/onbyggnad. Finns de äldre uttagan överhuvudtaget att köpa nu i jordat utförande?

Du får ju ex. inte installera uttag för utländsk standard (ex. engelska vägguttag) i Sverige.

Den gamla modellen i jordat utförande får såvitt jag vet inte lov att säljas längre.

Jag köpte på mig några extra då våra dosor från 71 inte har plats för DCL-uttag och samtidigt agera kopplingsdosa.

De finns köpa både för sladd och infällt

De finns köpa både för sladd och infällt
De gamla? Med eller utan jord?

13th Marine 13th Marine skrev:
De gamla? Med eller utan jord?
Med jord

Men i ett nybygge borde man kunna undvika utrymmesproblem i dosan och få in ett DCL-uttag.

Förstår inte vad som skulle skilja sig nämnvärt mot den äldre standarden.

Men i ett nybygge borde man kunna undvika utrymmesproblem i dosan och få in ett DCL-uttag.

Förstår inte vad som skulle skilja sig nämnvärt mot den äldre standarden.
I äldre hus har man rosett kan inte se hur det skulle bli snyggt med den infällda där. Man får spackla över locket isåfall kanske går? Men sedan är ju själva kontakten större också

Med jord
De verkar borta från de större leverantörerna, men man kan säkert hitta rester hos andra leverantörer.

De verkar borta från de större leverantörerna, men man kan säkert hitta rester hos andra leverantörer.
Jo de finns som sagt

I äldre hus har man rosett kan inte se hur det skulle bli snyggt med den infällda där. Man får spackla över locket isåfall kanske går? Men sedan är ju själva kontakten större också
Men ett infällt gammalt funkar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.