Hej. Vi fick spotlights insatta i badrummet för ett drygt år sedan.

Nu har en av dessa slocknat, antar att man då ska byta ut något, men hur ska man göra rent konkret? Jag har försökt lossa på lampan lite försiktigt men inte lyckats, man vill ju inte förstöra något. Lampan går att vinkla åt olika håll, men hur jag ska kunna dra ut den vet jag inte.

Alla tips uppskattas! (se bild)

• lampan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
de sitter oftast fast med två fjädrar som trycker fast den mot gipstaket. Ta tag under ringen och dra neråt, men se upp så du inte får fingrarna i råttfällan bara.

J jhall skrev:
de sitter oftast fast med två fjädrar som trycker fast den mot gipstaket. Ta tag under ringen och dra neråt, men se upp så du inte får fingrarna i råttfällan bara.
Ja, det kommer göra ont om det händer.

Hej och tack för svar, menar ni att jag ska dra i den yttre ringen alltså, ta ut 'hela paketet'

bild vinklad

• lampan2.jpg
    Skapa konto
M mrGrinder skrev:
Hej och tack för svar, menar ni att jag ska dra i den yttre ringen alltså, ta ut 'hela paketet'
Japp. Du får dra ut den som är längst ut. Den vinklade delen kommer du inte få ut utan den yttersta ringen. Lyckas du med det så har du slitit sönder din spot. Det är en spot som sitter ihop. Den vinklade delen är inte separat.

M mrGrinder skrev:
1779104448023.png
Skapa konto

Typ såhär kan det se ut. Du ser att fjädrarna sitter fast i den yttre ringen.

Intressant tack för bild. Det verkar som det kan vara ganska svåt att sätta tillbaka den också efter lampbyte?

M mrGrinder skrev:
Intressant tack för bild. Det verkar som det kan vara ganska svåt att sätta tillbaka den också efter lampbyte?
Nejdå, bara böja upp fjädrarna och skjuta in i hålet så är det klart.

Risken är att du behöver byta hela spotten. LED-enheten i dessa spottar är i många fall inte utbytbar.

OK, nu funkade det, när man väl samlat mod att dra tillräckligt hårt :)
Det visade sig att det kommit in fukt bakom lampglaset, gulaktiga droppar.
Samma tendenser kan vi se på flera lampor... gula droppar, så fler kan nog gå sönder snart.

Märkligt, det är Malmbergs MD-70 Downlight. Verkar vara ett vanligt märke, och IP-44 ska ju funka i badrumstak vad jag förstår. Just den som gått sitter känsligast till, rakt c 30cm ovanför takduschen. Men det ska väl ändå funka med IP44? och som sagt, även andra med torrare läge visar tendenser....

Kan det vara några måndagsexemplar vi fått installerade? (är bara cirka 1 år sen)

Varför inte fråga installatören och försöka få de defekta bytta på garantin?

Absolut, det ska vi göra. En undran bara eftersom vi ju vill klaga på fler än den trasiga: vad är realistiska krav på sådan spotlights, det kanske är normalt att dom bara håller 1-3år? (låter inget vidare iofs)

M mrGrinder skrev:
Absolut, det ska vi göra. En undran bara eftersom vi ju vill klaga på fler än den trasiga: vad är realistiska krav på sådan spotlights, det kanske är normalt att dom bara håller 1-3år? (låter inget vidare iofs)
Fråga installatören, jag tänker att en led håller betydligt längre än ett år men vet ju inte om Malmbergs grejor har nån garanti och isåfall hur lång.

M mrGrinder skrev:
Ofta så anges det i timmar. Typ 20.000 timmar. Och det kommer du förmodligen inte komma upp till under tiden du lever. Sen är det inte garanti tills man uppnått 20.000 timmar utan typ 2 år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.