Jag och sambon har precis börjat (för första gången) renovera i vår nya villa, vi började med tidigare ägares gamla sovrum som var i stort behov av lite kärlek.

Nu är vi nästan färdiga med riva ner väggar och tak, nästa steg blir att ta upp golvet och byta ut sågspånet emot lite modernare isolering :)

Min fråga är nu, hur ska vi tänka med taket när vi börjar bygga upp sovrummet igen. Vi vill lägga 50-70 mm isolering mellan golvet på övervåningen och taket till sovrummet, men funderar på hur vi ska göra med taket. Vi är inne på att lämna stockarna i taket synliga och lägga plank mellan dom som man sen kan måla. Alternativt så får vi bygga nytt tak utanpå stockarna, det är dock som i alla gamla 1800-tals hus lite dåligt med takhöjd, så att exponera bjälkarna skulle hjälpa lite.

Det jag är orolig för om man lämnar bjälkarna synliga är att man då får dåligt med ljus i taket och kanske istället måste sätta infällda spottar i varje "fack". Så önskar lite tips och bilder från andra som haft liknande resa tidigare.

Tack på förhand!

• 2026-05-20 22.20.26-7829.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2026-05-20 22.24.48-7833.jpg
    Skapa konto
  • 2026-05-19 20.07.58-7824.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.