Johannes W. E. Eriksson
Johannes W. E. Eriksson: Har testat alla dimmalternativ utan framgång. Lampan lyser som svagt när aktorn har brutit strömman, medan om jag dimmar den till ett par procent så är den fullständigt mörk. Så det kanske induceras någon typ av läckström i av-läget. Byglarna jag använde för faser och nollor sitter ganska tätt, men trodde inte det skulle vara ett problem. Får prova med en annan lampa först. Tack
27 svar · 1,6k läst
·
Farstatjej90
Farstatjej90: [citat] Det finns utrymme så det funkar, jag kan inte förklara men det fungerar. Du kan också bara böja listen.
15 svar · 479 läst
·
C
cryxan: Tjena! Kul att du delade med dig. Det slutade dock med att jag borrade hål i taket cirka 1 meter från takkroken, förkortade min 3 meter lång lamppropp till 1 meter och satt bara upp den. Gick jättebra. Jag tror det mesta handlade om att våga :D
5 svar · 2,2k läst
·
Ö
Östgötatorparen: [citat] Tack!
2 svar · 341 läst
·
PatrikFG
PatrikFG: Tack för alla svar!!
4 svar · 315 läst
·
Johan Ekerlund
Johan Ekerlund: Hallå igen. Ville bara dela hur det blev och ge mig in i tidigare diskussion. Tycker själv att de nya tunna LED listerna är sjukt snygga och moderna. Jag köpte en fräs men gav upp eftersom undertecknad inte är kanon med nya verktyg. Sen kom vi fram till att vi kan ju faktiskt kapa täcksidorna, eftersom vi använde en aluprofil med vingar, som täcker det kapade kanterna. Sen installerades
36 svar · 12,8k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: Du får byta den själv om du vet hur man gör.
3 svar · 154 läst
·
M
M80: Tack igen för dina goda råd! Vi har en extern touch knapp. Nu återstår att övertyga min kära hustru om den nya lösningen. Ha en trevlig fortsättning på dagen.
12 svar · 574 läst
·
M
M80: Jag har en transformator SET105-D med dimmerfunktion och 8 st. 12 volt halogenlampor Jag vill behålla dimmerfunktionen med touchkontroll som nuvarande nätdel har och kommer byta ut 8 st halogen mot LED g4 stiftlampor. Fråga: Vilken transformator med touchkontroll kan köpas?
0 svar · 70 läst
O
O: [citat] Precis! Det är främsta nackdelen med spottar! Alltså att det blir dåligt. Spottar fungerar perfekt för att få effekter, trivsel och snygg ljussättning. Men inte som allmänbelysning i ett kök eller i arbetsrum.
9 svar · 463 läst
·
G
GoGetLost: [citat] Nej, det stämmer ju inte riktigt
3 svar · 268 läst
G
gmogmo: [citat] Det mesta går att göra med plejd. Om du ritar upp hur du tänkt koppla så blir det lättare att följa.
1 svar · 214 läst
H
Håkan V: Tack för erat engagemang, problemet är löst nu när jag förstår lite bättre hur det fungerar. Stoppade in fjärrkontrollen i olika skåp tills det gick att para skiten tills alla lyser. Det måste finnas något utrymma bakom köksskåpen där drivern/driversen sitter. Så stort tack, nu har farbrorn lite mer kunskaper. 😅😅😅🤓
4 svar · 229 läst
·
Dracula
Dracula: [citat] Hur som helst samma box som Kjell.
8 svar · 293 läst
·
Z
Zeezoo81: [citat] Nej dom två gick till två små lampor som också skulle bort :-) Ja dom kablarna hade varit spännande att dra till vägguttag.
2 svar · 158 läst
·
Wilhelm9
Wilhelm9: Har kopplat in som på bilden jag ritade, allt fungerar som det ska. Tack för hjälpen
9 svar · 311 läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Det som slinker förbi i denna tråden då fokus hela tiden mest har lagts på jordens inkoppling eller inte vid lampans ände (om jag nu inte missat några inlägg) är att det som nog får anses viktigt här är att säkerställa inkopplingen av skyddsjord i andra änden, dvs det vi inte ser på bild. Av färgerna som syns i bild så får nog röd anses som den vanligaste som användes till
61 svar · 11,9k läst
·
Sam1981
Sam1981: [citat] Malmbergs som jag tittade på (PRO) hade även de 5 års garanti.
13 svar · 897 läst
·
K
_KirderF_: De viktigaste blir nog att försöka hitta en lika stor. Ta mått på din o jämnför med dessa.
3 svar · 230 läst
·
Rozztig
Rozztig: [citat] Nej inte tänkt på att det kanske bländar. Tar med mig det! Får nog bli att måla om dock så blir ganska mycket arbete för några spottar. Tack! [citat] Haha nu blev min sambo glad :) Tack för svaret och blir nog att vi kör på det framöver!
3 svar · 455 läst
·
aelamik
aelamik: [citat] Tack! Vi hade tejpat framifrån, men inte runt om hela. Får se om det ger med sig.
5 svar · 2,2k läst
·
Rachmaha
Rachmaha: [citat] Okej! Tack så mycket för svar. Problemet är att en hane (och även det som är i taket nu) är för stora för att kunna gå in under kåpan för spotlightsen. Men om det bara är att kapa av sladden så löser det just det problemet. De nakna sladdarna (som på instruktionerna) ska alltså in i en dosa inuti kåpan för spotlightsen.
2 svar · 127 läst
·
tommib
tommib: Nej, aldrig sett. Det är väldigt lätt att bygga själv dock. Köp en sådan skarvsladd som Johan Gunverth visar, klipp den på lagom ställe och montera en lamppropp.
11 svar · 434 läst
·
Z
Zeldamamman: [citat] Varmt tack för svar, det är sådana jag har hemma men modellen är för stor för lampans grunda kåpa - men jag fick tips ovan om en variant som ser ut att funka.
6 svar · 432 läst
·
Demmpa
Demmpa: Nya armaturen måste ha tändtråd (bruten fas), neutralledare (och skyddsjord om rummet är jordat) till sig. Ser att det är plåtdosa, det kan medföra lite problem.
1 svar · 141 läst
·
pacman42
pacman42: Det ser ju inte ut att vara omöjligt att jorda den lampan i alla fall. Skruva fast en gulgrön ledare i metallen på lampan. Mät så att all exponerad metall är jordad då. Svårare är ju att få till kronbrytare på väggen i huset, annars så ansluter du bägge "tändtrådarna"/faserna i lampan till samma anslutning i den jordade stickproppen. Jag hade rekommenderat att göra detta med en
3 svar · 219 läst
·
C
camelspin: Slutrapport: Bytte rubbet. Kunde inte ens återanvända det gamla kablaget, det var nån slags konstig hård FK liknande med stålfärgade ledare som inte fastande i de nya plintarna. Fick dra om alla kablar men det var bara bra för installatören hade gjort mycket skador på dem och dragit åt stenhårt i ubåtar. De föll sönder helt enkelt. Det blev mycket bättre, gulare ljus och bättre
15 svar · 1,0k läst
·
T
TomasAx: Utmärkt, stort tack för svar! Stämmer att det bara är två kablar ner till lampan. Ska definitivt ordna en dubbelisolerad så det blir rätt
3 svar · 245 läst
·
Müssli
Müssli: Du får göra det själv om du har "nödig kännedom" vilket innebär att du vet hur man gör. Vet du inte går det bra att lära sig här. 😊
4 svar · 194 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.