Hej

Jag har köpt en lampa på auktion, det är en Zero Grid, här är länk till installations manual:
https://static1.squarespace.com/sta...50330689/inst-81261-Grid+pendel+241107-01.pdf

Följande förutsättningar:
- Drivdon
1.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

- kablar i lampa:
2.jpeg
Skapa konto

- andra ände på kabel + dal-01
3.jpeg
Skapa konto

- el dosa i taket där vit tidigare har varit tändtråd för förra lampan
4.jpeg
Skapa konto

Det sitter sedan tidigare en Plejd dim-01 och driver den vita kabeln, kan den sitta kvar före dal-01 eller behöver jag ersätta den med dal-01?

När jag kopplade in utan dal-01 där vit kopplades till brun på lamp kabeln så blinkar lampan enbart.

Tack för hjälpen

DIM-01 måste plockas bort, det blir inte bra.

Det ska gå att köra utan DAL-01, men jag kan inte DALI-protokollet. Jag tror det då ska vara fast fas till L på strömförsörjningsplinten och fast nolla till "DA N" på DALI-plinten, och styrd fas (via strömbrytare) till DA+ (troligen "DA L" på din armatur.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
DIM-01 måste plockas bort, det blir inte bra.

Det ska gå att köra utan DAL-01, men jag kan inte DALI-protokollet. Jag tror det då ska vara fast fas till L på strömförsörjningsplinten och fast nolla till "DA N" på DALI-plinten, och styrd fas (via strömbrytare) till DA+ (troligen "DA L" på din armatur.
Den där lösningen som ts presenterar fungerar alldeles utmärkt. Det är dock lite onödigt då Dal-01 bara kör broadcast läge och då kan man lika gärna köra switch dim vilket innebär att man ger signaler med en fas. Dock kommer då aldrig plejd veta om armaturen är på eller av. Skulle därför rekommendera Dal-01. Fast fas på L och nolla på N. Sedan två ledare förslagsvis svart och vit till da+ och da2 från plejdpuckens da+ da+.

Lättaste är nog att bara dra fas och nolla till armaturen och sedan gömma plejden i armaturen.

Svarade lite snabbt. Du behöver enbart bara ha DAL-01.

A atomlab skrev:
Svarade lite snabbt. Du behöver enbart bara ha DAL-01.tack för svar.
A atomlab skrev:
Den där lösningen som ts presenterar fungerar alldeles utmärkt. Det är dock lite onödigt då Dal-01 bara kör broadcast läge och då kan man lika gärna köra switch dim vilket innebär att man ger signaler med en fas. Dock kommer då aldrig plejd veta om armaturen är på eller av. Skulle därför rekommendera Dal-01. Fast fas på L och nolla på N. Sedan två ledare förslagsvis svart och vit till da+ och da2 från plejdpuckens da+ da+.

Lättaste är nog att bara dra fas och nolla till armaturen och sedan gömma plejden i armaturen.
tack för svar.

så med andra ord så tar jag bort dim-01 och ersätter med Dal-01

Jag har nu 5 kablar i takdosan.. jorden kopplas ju direkt. men hur exakt ska jag koppla resterande 4 kablar blå, brun, svart och vit på dal-01 och hur kopplar jag lampas 4 kablar till dal-01.

Vill fortsatt kunna styra lampan med plejd då jag har scenarion osv som underlättar

Redigerat:
Hur du ska koppla dina 5 ledare i takdosan kan inte vi svara på. Du måste själv ta reda på dess funktion. Det hjälper inte att du listar alla färger du har för det säger oss väldigt lite.

Sett från armaturen så ska du ha fas, nolla och skyddsjord, plus två DALI-trådar som du får från DAL-01. Om du följer atomlab's förslag om att placera DAL-01 i armaturen, om den får plats, så behövs inga fler trådar till armaturen än fas, nolla och skyddsjord. Om du inte har en fas i dosan så får du göra om den tändtråd du har där till fas.

• Gilla
Tx410 och 1 till
  • Laddar…
Hur du ska koppla dina 5 ledare i takdosan kan inte vi svara på. Du måste själv ta reda på dess funktion. Det hjälper inte att du listar alla färger du har för det säger oss väldigt lite.

Sett från armaturen så ska du ha fas, nolla och skyddsjord, plus två DALI-trådar som du får från DAL-01. Om du följer atomlab's förslag om att placera DAL-01 i armaturen, om den får plats, så behövs inga fler trådar till armaturen än fas, nolla och skyddsjord. Om du inte har en fas i dosan så får du göra om den tändtråd du har där till fas.
DAL-01 får plats i armaturen. Låt säga att jag kopplar så inkommande brun enligt bild 2 är fas, hur ska DAL-01 då kopplas i armaturen?

A am_hed skrev:
DAL-01 får plats i armaturen. Låt säga att jag kopplar så inkommande brun enligt bild 2 är fas, hur ska DAL-01 då kopplas i armaturen?
DAL-01 skall ha samma fas och nolla som armaturen. De två DA-urgångarn på DAL-01 ska kopplas till DA-plinten i armaturen, med rätt polaritet.

DAL-01 skall ha samma fas och nolla som armaturen. De två DA-urgångarn på DAL-01 ska kopplas till DA-plinten i armaturen, med rätt polaritet.
Nått sånt här då?

2 (kopia).png
Skapa konto

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Inom el kan man inte säga att en viss färg har en viss funktion, där kan man bara spekulera.
Mäta är att veta, man man måste också veta hur man tolkar tesultatet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.