MrJay
MrJay: Du kan anlita en egen, oberoende besiktningsman om du tycker att försäkringsbolagets besiktning var bristfällig. Du betalar vanligtvis kostnaden själv först, men om den nya besiktningen visar att skadan är större eller felbedömd kan du använda utlåtandet för att begära omprövning hos försäkringsbolaget. I vissa fall kan kostnaden för besiktningen ersättas i efterhand, men det
5 svar · 497 läst
·
S
Snowswede: Hur får jag bort varm/kallvattenvredet till Vathem duschblandare? Har försökt dra ut detta men lyckas ej!
0 svar · 100 läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Jag skulle gå på amazons omdömen där - verkar ju som det finns en del (37st) övervägande positiva.
1 svar · 271 läst
·
P
philipus: Tack så mycket, det verkar ju enklare än jag trodde att det skulle vara. Vh Philip
2 svar · 360 läst
·
T
trojlee: Jag vill minnas att man skulle flytspackla ganska tjockt och armera uppe på EPS när vi gjorde liknande i vår källare. För detmåste bli en tillräckligt hårf yta då EPS:en flexar. Men kan inte i huvudet den tjocklek som var kravställd
1 svar · 274 läst
useless
useless: [citat] Det räcker att ett badrum per lägenhet uppfyller formkraven.
7 svar · 639 läst
F
fribygg: Bygg ett separat modernt välisolerat litet hus för våtutrymmena om du inte klarar av att bygga en snygg och diskret tillbyggnad till orginal huset.
1 svar · 207 läst
B
Britas: Jag har bytt bottenventil med push up då den gamla gått sönder. Allt är tätt och borde vara bra men när jag stänger ventilen sipprar vattnet ut ganska fort. Väldigt irriterande när jag tvättar för hand. Jag köpte bottenventilen hos en rörmokarfirma som direkt föreslog den. Kan tvättfatet vara för tunnt, det är från 70talet? Ska jag lägga en extra isoleringsring? Har någon ett
0 svar · 160 läst
J
jontemålare: Tack för svar.
4 svar · 488 läst
NyKarin
NyKarin: Jag hade det problemet i mitt förra hus. Först körde jag badrumssilikon vilket fungerade men blev missfärgat och fult efter ett par år. Då skar jag bort allt silikon och fäste en badrumslist med silikon under. Det fungerade bra tycker jag. Ska se om jag kan hitta en länk. Typ sådan här.
2 svar · 285 läst
·
Gilligan
Gilligan: Hej! Jag har ett inbyggt hörn-spabad i badrummet som jag vill ta bort och ersätta med vanlig dusch eller ett vanligt badkar. Konstruktionen runt karet verkar vara byggd av ca 3 cm tjocka blå XPS-/cellplastskivor som man sedan har kaklat på. Skivorna är fästa mot väggar och golv med någon typ av lim/fix och silikon (vad jag kan se). Under spabadet finns det enhetligt kakel och klinker
0 svar · 265 läst
·
BirgitS
BirgitS: Att fylla hålen med våtrumssilikon är vanligt. Eftersom silikon inte alltid åldras på ett bra sätt kan man låta bli att fylla de yttersta mm och i stället sätta kakelfog ovanpå silikonet. Det beror ju lite på hur lång tid det är kvar innan det är dags att renovera badrummet, efter 10 år eller så kan det se smutsigt ut. När vi flyttade hit så var det badkar med duschblandare
1 svar · 230 läst
X
xxargs: Det är rätt stort hål som öppnas när du spolar, så det behövs rätt mycket skit om det sätter igen där, däremot kan det vara bra att efter den övriga rengöringen gå igenom tätytorna att de är rena utan beläggning för klockan eller vad det nu är som tätar mot cisternets botten när den inte spolar - för att det inte skall småläcka hela tiden, var dock försiktig så att du
10 svar · 568 läst
·
daniel Sjölin
daniel Sjölin: [citat] Nu var det visst jag som tänkte fel, jag hoppades att de gick att använda som väggar. Då skrotar vi den tanken.
8 svar · 363 läst
·
BirgitS
BirgitS: Då är det nog bäst att du frågar dem hur de har tänkt att gå vidare. Under tiden kan du ju läsa anvisningarna för Schönox tätskikt här: https://www.schonox.com/se/ny-monteringsanvisning-for-vatrum/ och för åtminstone ett målat godkänt system här: https://www.vatrumsmalning.se/nymalning-mvk-godkanda-system-vt-vatzon1 Det gör det lite lättare att diskutera saken om du vet lite mer
4 svar · 353 läst
·
S
SvanteC: Den stora fördelen med våtrumsmatta är att du ser väldigt fort om det inte är tätt eller direkt om det är hål.
2 svar · 436 läst
F
fredand44: Tackar för svaret, men moturs verkar det inte vara man ska skruva. Jag frågade företaget igen och skickade bilden med spegeln ovan. Översatt så var svaret detta " Det här är en gammal modell som vi knappt sålt några av, så tyvärr har vi ingen dokumentation på någonting. Jag menar, kom ihåg att den lilla knoppen först måste skruvas loss från "stiftet" den sitter fast i, innan den
2 svar · 337 läst
·
F
fribygg: Välkommen till Byggahus! Det är lite okonventionellt men det borde fungera att dra spiro ned och igenom krypgrunden om du sätter en kanalfläkt.
2 svar · 180 läst
H
Hybro: Tänk vad ett hus på ynka 80 kvm skulle kostat att renovera.... Med denna prissättning. Rent bedrägeri kan man tycka. Men så länge det finns folk som betalar....
80 svar · 54,5k läst
·
P
Peter787: [citat] Ja, med våtrumssilikon från t.ex. Italien. Kommer att vara mögelfri i mååånga år.
14 svar · 572 läst
·
S
stefan andren: [citat] Hittade precis den här: [bild]
8 svar · 15,2k läst
·
H
hannes96: [citat] Det brukar sitta en tätning runt vattenlåset, typ en o-ring, det är viktigt att det går ner hela vägen och sluter helt tätt från luft för att slippa lukt
23 svar · 988 läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Avregistrerat på RSK-databasen sedan januari -25 tråkigt nog beträffande Mora Temp...
8 svar · 7,4k läst
·
M
maskan: [citat] Förmodligen klarar det sig utan isolering. Rummet bredvid är helt utan och är varmt och skönt med elementet. Golvvärme blir det inte då det är för mycket jobb att ta bort plattan. Tyckte det var jobbigt nog att byta avloppet :) Jag tänkte mig Norgips Humidboard på stålregel och flytspacka mot den. Vet inte om det är lämpligt? Borde jag använda någon annan skiva? Sen
2 svar · 561 läst
·
BirgitS
BirgitS: När det gäller placering av toalett och handfat kan man absolut utgå ifrån att de ska vara på ungefär samma ställe som idag, men kanske det inte går att ha dem exakt som idag eftersom det t.ex. måste vara minst 6 cm mellan kanten av avloppsröret och tätskiktet på väggen. I gamla badrum/toaletter kan det vara betydligt mindre. Man får ofta riva väggar och golv för att de behöver
2 svar · 319 läst
·
Satsuki
Satsuki: [citat] Ja efter rot. Och allt material tillkommer (dvs detta var endast arbetskostnad för el/vvs/kakel etc.) Vi rev själv ut den gamla inredningen, och rev ner två väggar. Det sparade lite tid och kostnad, plus att det är ganska kul att riva :)
13 svar · 4,8k läst
·
H
hempularen: Som sagt skaffa äkta referenser. Lite inte på omdömen från förmedlingssidor som Offerta, bra byggare osv. De omdömena är ofta falska. I badrumsbranshen finnd det många "byggföretag" som överhuvudtaget inte sysslar med bygg. Det är rena försäljningsföretag vars enda verksamhate är att sälja badrumsombyggnader. Sedan efter att de fått dig att skriva på så letar de upp billigast
3 svar · 541 läst
BirgitS
BirgitS: Jag föreslår att du ritar upp badrummet med en av badrumstillverkarnas länkade ritprogram för att få det skalenligt och lätt att flytta omkring sakerna. Jag har för mig att t.ex. Svedbergs har ett sånt någonstans på sina sidor. Det är rätt svårt att föreslå och rita något är en vägg som är 180 cm är avsevärt längre än en på 206 cm. Men här är ett förslag. [bild]
1 svar · 291 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.