Har en Ifö Sign, från ca 2009 golvmodell där spolmekanismen gått sönder , mkt kalk och fästet som håller inloppet sprucket
Cisternen är ok, troligtvis bättre efter lite rengöring.

Skall man köpa en ny komplett spolmekanism och packningar - ca 1000kr eller en ny stol för ca 4000 ?
Eg ej pengarna som är avgörande men känns extremt mycket mer jobb att byta hela stolen…
Samtidigt finns en oro om att ej få riktigt tätt
Mellan innercistern och porslinet mot stolen …

Tips, råd och tankar mottages gärna !

sysmali
Har bytt ett par toalettstolar i närtid som lekman.

-Bara att skruva loss/skära loss den befintliga toan. Ta bort ev gammalt lim/sillikon.
-Placera den nya på avloppet och markera (tejp eller rita) var du ska limma den nya stolen.
-Ta loss den nya stolen och sillikona ev. gamla skruvhål och lägg en sträng där du markerat.
-Placera tillbaka den nya stolen och dra även en 'snygg' silikonsträng mellan porslinet och golvet.
-Undvik att använda toan under 24 timmar när det härdar.

Byta cistern känns mer mekigt - men har aldrig gjort det själv.

sysmali sysmali skrev:
Har bytt ett par toalettstolar i närtid som lekman.

-Bara att skruva loss/skära loss den befintliga toan. Ta bort ev gammalt lim/sillikon.
-Placera den nya på avloppet och markera (tejp eller rita) var du ska limma den nya stolen.
-Ta loss den nya stolen och sillikona ev. gamla skruvhål och lägg en sträng där du markerat.
-Placera tillbaka den nya stolen och dra även en 'snygg' silikonsträng mellan porslinet och golvet.
-Undvik att använda toan under 24 timmar när det härdar.

Byta cistern känns mer mekigt - men har aldrig gjort det själv.
Jag har oxå både bytt och installerat , rent tekniskt inga bekymmer , men det tar längre tid och omständigare med återvinningscentral släp osv osv

Det är väldigt lätt att byta spolmekanism. Och det kan inte bli otätt i den bemärkelsen som jag tror att du oroar dig för. På moderna toaletter är det en innertank i plast som går lätt att lyfta upp. Den sitter som i en skål med utlopp till själva toaletten.

Jiji Jiji skrev:
Det är väldigt lätt att byta spolmekanism. Och det kan inte bli otätt i den bemärkelsen som jag tror att du oroar dig för. På moderna toaletter är det en innertank i plast som går lätt att lyfta upp. Den sitter som i en skål med utlopp till själva toaletten.
Tack , tror att du förstod min fråga , jag var lite orolig för läckage vid nr 1 men som du säger så går det ner i porslinsskålen vid nr 2
Jag misstänkte att det var så då det inte finns ngn packning mellan platscisternen och ”fördelaren” som placerars i porslinsskålen .
Närbild av toalett med isärtagna delar, två röda markeringar visar varmvattenutloppet (1) och porslinsskålen (2), belyser läckagerisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade gjort rent och bytt de delar som är trasiga. (Men jag gillar att laga istället för att slänga och köpa nytt.) Just när det gäller toaletter är det dessutom tungt, bökigt och oftast onödigt att byta, tycker jag.

• Gilla
q51020
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.