Ska fästa en badkarsvägg i glas. Vill helst undvika att borra nära våtzonen då det inte finns regel bakom där den ska sitta. Se bild.

Enligt monteringsanvisningarna ska fästet för glasväggen skruvas upp men tänkte kolla om ni tror det kommer fungera att limma med enbart TEC7? Utan att behöva borra.

Bifogar även bild på den yta av väggfästet som kommer ligga dikt an mot väggen.

• Monteringsanvisning med detaljerad ritning av delar för glasvägg till badkar. Numrerade delar med fokus på väggfäste och installationsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kaklad vägg i badrum med synlig kant av handfat och fäste för väggarmatur, avsedd för montering av en badkarsvägg i glas.
    Skapa konto
  • Närbild på en person som håller ett kromat väggfäste för glaspanel, med fokus på fästytan.
    Skapa konto
BirgitS
Det är bara fackmässigt att följa tillverkarens anvisningar.

Hur plan är väggen?
Det är ju inte direkt ovanligt med väggar som kröker sig åt endera hållet och då kan det ju bli svårt att få limmet att fästa över hela ytan.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är bara fackmässigt att följa tillverkarens anvisningar.

Hur plan är väggen?
Det är ju inte direkt ovanligt med väggar som kröker sig åt endera hållet och då kan det ju bli svårt att få limmet att fästa över hela ytan.
Väggen är plan så tillvida att när jag lägger duschprofilen längs med väggen så ligger den helt plant.

Jag trodde att man i våtzon 1 endast fick fästa i kotling eller regel. Är gipsväggar nämligen.

BirgitS
Om du inte har plywood eller en regel bakom gipset där du vill sätta upp badkarsdörren så är det olämpligt eftersom det är mycket svårt att få det vattentätt. Vill man då göra det fackmässigt, vilket försäkringsbolagen gillar, så får man välja en badkarsdörr som är godkänd för limning.

Det ser ut som att profilen du har valt är lite U-formad, vilket väl gör att det är endast två smala linjer som ligger an mot väggen. Det håller nog inte för vikten.

Som exempel så har INR ett särskilt tilläggskit, som ska användas för att limma upp deras duschdörrar, här: https://www.inr.se/design/duschar/a...r-duschvaggar/borrfri-montering-av-duschvagg/
Då blir det flera stora plana ytor att limma upp.

Motsv. från annan tillverkare:
https://duschbyggarna.se/products/161307-badrumslim-duschbyggarna-med-monteringskit-for-duschvaggar

BirgitS BirgitS skrev:
Om du inte har plywood eller en regel bakom gipset där du vill sätta upp badkarsdörren så är det olämpligt eftersom det är mycket svårt att få det vattentätt. Vill man då göra det fackmässigt, vilket försäkringsbolagen gillar, så får man välja en badkarsdörr som är godkänd för limning.

Det ser ut som att profilen du har valt är lite U-formad, vilket väl gör att det är endast två smala linjer som ligger an mot väggen. Det håller nog inte för vikten.

Som exempel så har INR ett särskilt tilläggskit, som ska användas för att limma upp deras duschdörrar, här: [länk]
Då blir det flera stora plana ytor att limma upp.

Motsv. från annan tillverkare:
[länk]
Så eftersom jag inte har regel bakom/plywood och väggen ska skruvas enligt tillverkaren. Samt att profilen är u-formad och inte ger tillräckligt bra fäste.
Så återstår det enbart att köpa ett monteringskit om jag tolkar det rätt BirgitS?

Gällande profilens u-form. Tror du inte limmet bygger utåt så det ändå blir en bra anläggningsyta?

BirgitS
Jag kan inte bestämma åt dig vilka risker du vill ta.

Om man fyller hela profilens U-form med lim så tar det nog många dagar innan det har härdat igenom så att det tål belastning.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag kan inte bestämma åt dig vilka risker du vill ta.

Om man fyller hela profilens U-form med lim så tar det nog många dagar innan det har härdat igenom så att det tål belastning.
Självklart inte, vill bara höra vad användare med mer kunskap än mig tycker.

Är det bara gips bakom kaklet?

Intet Intet skrev:
Är det bara gips bakom kaklet?
Tyvärr ja

Synd. Det blir ju en ganska stor dragkraft i överkanten. Framförallt om man greppar tag i den för att få stöd när man står på öronen. Är kaklet väl ditsatt borde det inte vara några problem, så knacka först på plattorn för att höra så att det åtminstone låter som om de sitter ordentligt fast. Gör de inte det är nog enda möjligheten ett draperi.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Synd. Det blir ju en ganska stor dragkraft i överkanten. Framförallt om man greppar tag i den för att få stöd när man står på öronen. Är kaklet väl ditsatt borde det inte vara några problem, så knacka först på plattorn för att höra så att det åtminstone låter som om de sitter ordentligt fast. Gör de inte det är nog enda möjligheten ett draperi.
Tänker det. Hur många gånger har man hört om kakelplattor som släppt vid belastning av duschvägg?

Suvi5700
Kan aldrig se att det kommer att hålla utan skruvar. Att få en tung glasvägg över dug som lossnar blir inte skoj

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Kan aldrig se att det kommer att hålla utan skruvar. Att få en tung glasvägg över dug som lossnar blir inte skoj
Kanske inte, jag vet inte men Casco visar i sin reklamfilm hur de limmar en duschprofil. Enbart limmar.

Lustigt nog verkar den också u-formad som den jag har.

• Person applicerar Casco XtremFix+ lim på en duschprofil i en video.
    Skapa konto
Suvi5700
C CarlLunk skrev:
Kanske inte, jag vet inte men Casco visar i sin reklamfilm hur de limmar en duschprofil. Enbart limmar.

Lustigt nog verkar den också u-formad som den jag har.
Må så vara. Men jag hade aldrig litat på enbart lim. Borra, i med mycket silicon. Plugga i med lite mer silicon. Och skruva sedan upp.

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Må så vara. Men jag hade aldrig litat på enbart lim. Borra, i med mycket silicon. Plugga i med lite mer silicon. Och skruva sedan upp.
Tack för tips, tror du väggen med enkelgips klarar vikten? Ca 12-13 mm gipsskiva

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.