Håller på och planerar ett badrum i ett nybygge och behöver era tankar om hur jag ska göra med en vägg som ska separera dushen och tvättmaskinen. Två frågor:

1. Är det bäst att gjuta plattan med en hel nedsäkning för både dusch och tvättmaskin (A, B, C och perspektivbilden), eller göra två separata nedsänkningar (D)

2. Ska tätskiktet läggas mot den avdelande väggen (A, B och D) eller ska det läggas ett tätskikt under den avdelande väggen också? Jag läste någonstans att tätskiktet ska läggas på golv i hela badrummet och ev väggar ska byggas ovanpå skiktet. Jag tycker det låter konstigt men det kanske ska vara så.

Tacksam för alla tankar och kommentarer om frågorna ovan och annat som ni ser.

• Illustration av badrumsplanering med olika alternativ för avgränsande vägg och golvnivå i dusch och tvättmaskinsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
2. Det beror väl på vad för sorts vägg det är. Om väggen är på badrumssidan av tätskiktet ska den väl bara bestå av material som tål vatten, t.ex. glasblock, våtrumsskivor. Om väggen kläs med tätskikt runt om (3 sidor) så kan den bestå av vad som helst, men sen gäller det väl att väggen byggs så att den uppfyller krav på våtrumsväggar.

1. När du skriver nedsänkning menar du då lokalt fall mot golvbrunn?
Glöm inte att det finns krav på maximalt fall också.

BirgitS BirgitS skrev:
2. Det beror väl på vad för sorts vägg det är. Om väggen är på badrumssidan av tätskiktet ska den väl bara bestå av material som tål vatten, t.ex. glasblock, våtrumsskivor. Om väggen kläs med tätskikt runt om (3 sidor) så kan den bestå av vad som helst, men sen gäller det väl att väggen byggs så att den uppfyller krav på våtrumsväggar.

1. När du skriver nedsänkning menar du då lokalt fall mot golvbrunn?
Glöm inte att det finns krav på maximalt fall också.
Jag tänker att väggen byggs med lecablock som de övriga väggarna men jag hittar ingen typlösning med en avdelande vägg i branschorganisationernas beskrivningar för våtrum, allt fokuserar på ett fyrkantigt rum med en brunn.

Med nedsäkningen menar jag en lokal del av plattan som gjuts lägre än övriga plattan för att få plats med fallet i duschdelen. Färdigt golv utanför badrummet är rätt högt ovanför plattan så det behövs ingen sänkning í hela badrummet utan bara i dusch och tvättmaskinsdelarna.

BirgitS
N Nadjanda skrev:
Jag tänker att väggen byggs med lecablock som de övriga väggarna men jag hittar ingen typlösning med en avdelande vägg i branschorganisationernas beskrivningar för våtrum, allt fokuserar på ett fyrkantigt rum med en brunn.
De tål ju inte vatten så då får du bygga väggen först och sen sätta tätskikt på golvet och alla väggar inkl. den avskiljande väggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.