För snart ett år sen renoverade vi badrummet och fick då installerat u-dörrar i en hörna.
Dessa kan man vika ihop så de går omlott och tar mindre plats.
Detta har funkat fram till nu där den innersta dörren inte stannar inne vid väggen utan öppnar upp av sig själv och slår upp och i den yttre så att säga.
Kan man justera detta på något sätt? Vet inte varför den börjat göra så.
Ja, jag har frågat firman som levererade men inte fått svar än, så tar en chansning här.
En annan fråga är om det finns några tips på hur man tar bort kalk i skymslen som på bilden.
Detta har funkat fram till nu där den innersta dörren inte stannar inne vid väggen utan öppnar upp av sig själv och slår upp och i den yttre så att säga.
Ja, jag har frågat firman som levererade men inte fått svar än, så tar en chansning här.
En annan fråga är om det finns några tips på hur man tar bort kalk i skymslen som på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rent generellt, om en dörr öppnar sig av sig själv så beror det högst sannolikt på att gångjärnssidan inte är i lod. Så infästningen av dörren som rör sig kanske har rubbats något. Borde finnas justerskruvar för att justera gångjärnen så att dörren kommer i lod igen.Joaquin skrev:
"Duschan" brukar funka bra för att ta bort kalkavlagringar
prova spänna insex muttern i toppen och botten något, funkar inte detta så får du ta bort plastplupparna inne i duschen och skruva ut de självborrande skruven antingen i topp eller botten och dra ut eller in toppen/botten så att dörren hamnar i våg ( säkrast att vara två då dörren sitter i dessa två skruv) lycka till
Ah. Tack 🙏E egge80 skrev:prova spänna insex muttern i toppen och botten något, funkar inte detta så får du ta bort plastplupparna inne i duschen och skruva ut de självborrande skruven antingen i topp eller botten och dra ut eller in toppen/botten så att dörren hamnar i våg ( säkrast att vara två då dörren sitter i dessa två skruv) lycka till
När det gäller kaklet så är problemet lite vad man ska ta det med i det skrymslens, och inte bara medlet i sig.
De flesta badrumssprayer eller kalkborttagning räcker det med att spraya, vänta ett tag så medlet verkar och sedan bara skölja.
Räcker inte det så hjälp till med en diskborste, rotborste, nagelborste, tandborste eller likande (det är inte raketforskning...)
Räcker inte det så hjälp till med en diskborste, rotborste, nagelborste, tandborste eller likande (det är inte raketforskning...)
Produkter som diskuteras: "rotborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
Tack. Tyvärr verkar detta sitta hårdare än så. Men ska testa lite fler olika.K Kontoristen7 skrev:
Jag har upplevt exakt samma fenomen med vår u-dusch från inr. Det fungerade bra i början sedan ville inte den innersta dörren vara infälld. Det var så i ett antal månader men sen helt plötsligt stannar den i infällt läge igen utan att vi gjort något. Mycket märkligt och otroligt irriterande!Joaquin skrev:
För snart ett år sen renoverade vi badrummet och fick då installerat u-dörrar i en hörna.
[bild][bild]
Intressant.U Ulria skrev:
Jag följde tipsen här och fick den att stanna nu, men vet inte varför.
Får se hur länge det varar.
Har ni kontaktat ÅF?
Vad bra!Joaquin skrev:
Nej det har vi inte, jag googlade och hittade samma som det tipsades om ovan men vi kom aldrig så långt att vi provade.
Om/när det händer igen får vi prova att justera dörrarna vad det nu beror på?!?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden