Ska renovera ett badrum från -85 och funderar på hur länge befintliga stammar håller. Avloppsrören i själva badrummet byter jag ut, men tappvatten och radiatorrör går under golvet i halva huset (trähus), kopparrör. Om jag ska dra nytt måste jag riva upp golvet eller dra nya rör i sutteräng/källarvåningen. Rören(prisol) är 40 år gamla, har hört att dom kan hålla 100 år, men också att rören varit helt slut efter 30 år hos vissa. Ska jag sluta bekymra mig och bara behålla dom gamla rören tills badrummet renoveras igen efter 20 år?

Jag hade tänkt sätta en Vattette väggfördelare i badrumet, behålla dom gamla rören som matning och sen RiR till tvättställ, dusch etc. Jag kommer om något år lägga nytt golv där rören går i samband med köksrenovering, då kan jag dra nya rör i golvet. Kan man på något enkelt sätt göra så att det går att byta ut prisolröret utan att ta sönder tätsiktet? Dra det i en hylsa genom väggen som tätskitet går emot? Eller sätta in en tom bockfixtur som jag senare kan dra ett rör igenom? Då pluggar jag sen bara det gamla kopparröret.

R Rennan skrev:
Ska renovera ett badrum från -85 och funderar på hur länge befintliga stammar håller.
Tills de går sönder.

Om det gamla badrummet är från -85 tycker jag det är pessimistiskt att tro att det nya ska rivas ut redan om 20 år, bygg så det nya håller minst lika länge som det du har.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Länsförsäkringar kör på denna listan som är reell:

[länk]

[bild]
Då ser det ut som att 40 år gamla kopparrör bör bytas. Går det att byta ut vattenledningar några år efter badrumet har renoverats, eller måste man göra det från början? Kan man sätta en bockfixtur med en rörstump som inte används, och senare byta ut den när man drar nya rör resten av huset? Nuvarande vattenledningar går i golvet genom kök och hall, men det är ingen brådska att renovera dessa rum nu, högsta prio är badrummet.

Bästa svaret

Det finns ingen anledning att byta ut kopparrören om de är hela. Listan ovan är bara av teoretisk natur som många gånger inte har mycket med verkligheten att göra.
Mitt eget badrum är trettio år och jag har inga planer på att renovera det. Mina gjutjärnsbrunnar i källaren är över 75 år etc.

• Gilla
RodgeOne
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.