Hej!

Vi håller på att renovera vårt badrum och har införskaffat ett takduschset från Mora med röravstånd c/c 160mm.

Till det har vi köpt till ett blandarfäste för utanpåliggande rör från FM Mattsson: https://www.fmmattsson.com/sv/blandarfasten-och-vaggbrickor/s600090

Vi blev dock konfunderade på om det går att montera blandarfästet med inloppen på fästet nedåt. Detta då fästet på bilden har inloppen uppåt och det finns andra fästen som säger att de är vändbara eller är vända åt andra hållet på bilden, men denna säger inte det explicit.

Vi får blandade åsikter när vi googlat och frågar runt.

Kan man montera detta fästet både uppåt och neråt?
Finns det några backventiler eller liknande som gör att fästet ej är symmetriskt?
Något annat jag missar?

Kundsupporten från FM Mattsson hade stängt idag när vi försökte ringa efter kl 11, så vänder mig hit i brist på annan rådgivning innan måndag!

Tack på förhand!
Allt gott

Rickard.
Denna är vändbar, man kan t o m ha både uppåt och nedåt om man vill gå vidare till tvättstället via duschen.

Tack för snabbt svar! Ditt svar om vändbarhet kanske stämmer ändå, men jag tror inte det går att ledavidare vattnet då fästet är slätt på andra sidan?

• Hand håller en kromfärgad ventil med slät baksida, placerad på en kartong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Fel av mig, det finns såklart båda varianterna.

Krilleman
Y Yeplankan skrev:
Hej!

Vi håller på att renovera vårt badrum och har införskaffat ett takduschset från Mora med röravstånd c/c 160mm.

Till det har vi köpt till ett blandarfäste för utanpåliggande rör från FM Mattsson: [länk]

Vi blev dock konfunderade på om det går att montera blandarfästet med inloppen på fästet nedåt. Detta då fästet på bilden har inloppen uppåt och det finns andra fästen som säger att de är vändbara eller är vända åt andra hållet på bilden, men denna säger inte det explicit.

Vi får blandade åsikter när vi googlat och frågar runt.

Kan man montera detta fästet både uppåt och neråt?
Finns det några backventiler eller liknande som gör att fästet ej är symmetriskt?
Något annat jag missar?

Kundsupporten från FM Mattsson hade stängt idag när vi försökte ringa efter kl 11, så vänder mig hit i brist på annan rådgivning innan måndag!

Tack på förhand!
Allt gott
Detta blandarfäste 160/40 är vändbart.

Koppla på! 👍

Så bra!
Tack ska ni ha för svaren!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.