Jag gjorde ett ganska klantigt misstag när jag ritade upp plattan till ett attefallshuset . I duschen och till toaletten gjorde jag korrekt, med vatten som går innanför väggen. Dock vid handfatet samt vid golvvärmefördelaren tänkte jag lite snabbt att allt var ändå i våtrum och drog det bara rakt upp (lite som man gör i köket). Nu har jag alltså två ställen där flertalet rör kommer upp ur plattan, se bilder nedan. Vad jag har förstått är detta inte ok enligt standard och tänkte fråga om mina idéer om att lösa detta.
Rörinstallation vid en vägg med flera rör som går upp ur betongplattan, både blå och röda rör syns. Vattenfördelare monterade på trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör i blå och röd färg som kommer upp ur en betongplatta, med en cirkulär plugg märkt "75mm integr.s." bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idé 1: Bygg ut väggen
Vad jag tror är mest rätt är nog helt enkelt att bygga ut väggen vid de två ställena. Detta skulle göra att alla rör skulle gå i schakt tills dess att det leds ut ur “väggen”. Det blir såklart ganska omständligt, speciellt under handfatet där rören redan är ganska långt ut. Och det blir även dyrt vid golvvärmen och vattenrören då man måste köpa fördelarskåp för allt.

Idé 2: Gjut klackar
Klassiska lösningen har ju varit att gjuta en klack kring rören men från vad jag läser är detta inte längre en godkänd lösning och skulle då leda till en avikelse: https://www.gvk.se/fragor-och-svar/...-en-klack-for-rorgenomforingar-i-badrumsgolv/. Då kommer följdfrågan: vad innebär en avikelse? förlorar man då allt skydd för alla vattenskador, även om det uppstår på en annan plats. Jag tror jag inte behöver vara speciellt rädd om vattenskador på båda ställena om jag försäkrar mig om att tätskiktet blir bra installerat.

Ide 3: Strunta i problemet.
Det är ju alltid möjligt att göra ingenting men gissar på att rörmokaren / den som lägger tätskydd kommer då vilja friskriva sig från allt ansvar med följd att försäkring etc.. blir svårt.

Hur hade ni ha gjort? Tänker jag fel kring något?

BirgitS
Lxo Lxo skrev:
Då kommer följdfrågan: vad innebär en avikelse? förlorar man då allt skydd för alla vattenskador, även om det uppstår på en annan plats.
En avvikelse, som ska vara nedskriven i förväg av den som sätter tätskiktet, innebär att försäkringsbolaget inte ersätter skador orsakade av avvikelsen. Men det kommer antagligen vara upp till dig att bevisa att skadan inte beror på avvikelsen.
Lxo Lxo skrev:
Jag tror jag inte behöver vara speciellt rädd om vattenskador på båda ställena om jag försäkrar mig om att tätskiktet blir bra installerat.
Anledningen till regeln är att det är svårt att få det helt tätt mot rören, så tätt att enstaka droppar som rinner längs ett rör då och då verkligen stoppas och vattnet inte fortsätter ner i under tätskiktet.

Om du i alla fall ska ha in hantverkare så är det ju lämpligt att diskutera lämplig väg framåt med dem. Annars riskerar du att hantverkarna inte vill göra något alls i ditt badrum.

Magnus E K
Det är ju bara ett attefallshus. Strunta i hantverkarna och rörmokarna och gör allt själv istället. Sen försäkrar du det mot brand, skadegörelse, naturkatastrofer etc men inte mot vattenskador. När (om) det blir vattenskada vet du hur du ska göra för att själv reparera det.

• Gilla
hapazard och 5 till
  • Laddar…
Tack för snabbt svar @BirgitS

Intressant, har svårt att tänka mig vilka skador som skulle kunna upstå då allting sluttar ifrån väggar mm, men borde kanske inte chansa.

Precis har förstått att det ska vara just på grund av att det är svårt att täta, är det lättare med flytande tätskickt då? Rören är ju väldigt bra fixerade i underlaget så det bör inte röra på sig.

Jag har gjort allt själv hitils (därav felet), men ska ta in någon för tätskikt och VVS. Men ska även påpeka felet innan jag tar in någon så kan jag kanske fixa innan det kommer hit.

Om du bygger ut väggen får du inte bara då en annan avvikelse på att avlopp är för nära vägg?

BirgitS
Lxo Lxo skrev:
Precis har förstått att det ska vara just på grund av att det är svårt att täta, är det lättare med flytande tätskickt då?
Jag har inte sett något om att man kan blanda flytande tätskiktsmassa och foliesystem. Du behöver ju folie på väggarna. Men kolla i anvisningarna för olika tätskikt om där finns med hur man gör en sån övergång på ett godkänt sätt.
Lxo Lxo skrev:
Intressant, har svårt att tänka mig vilka skador som skulle kunna upstå då allting sluttar ifrån väggar mm, men borde kanske inte chansa.
Det som ofta blir dyrast för försäkringsbolagen (och därmed för framtida premiehöjningar) är smygläckage, där en rörkoppling inte är helt tät utan det läcker t.ex. 1 droppe i minuten längs röret och då rinner ner i betongen. I betongen kommer vattnet att sprida sig sidledes och så småningom t.ex. förstöra golvet på andra sidan väggen. Det kan alltså ta några år innan läckaget upptäcks och väldigt mycket måste rivas ut för att torka upp betongen under några månader. Stora plötsliga läckage upptäcks fort och det hinner inte bli väldigt stora skador.

• Gilla
Lxo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.