22 594 läst ·
148 svar
23k läst
148 svar
Ska köpa ny tvättmaskin - men krav på golvbrunn?
Det finns ingen golvbrunn utan ett tvättmaskinsavlopp i väggen. TS fixade inte att dra ut tvättmaskinen sådär en 60-70 centimeter. Ibland kan det vara så att fötterna klistrar som fast i klinkerna men det är bara att vicka åt olika håll så släpper det.Suvi5700 skrev:
Ja visst är det bara att ta i lite grann så kommer maskinen. Hur kom han fram till att det var i väggen?ClasseClas skrev:
Jag kan ge en uppdatering.
HSB rekommenderade att jag ringde en VVS. Jag gjorde det. Det skulle ändå kosta typ exakt samma som Elgiganten/ Elons tjänster.
Firman hämtar upp tvättmaskinen och installerar. De tyckte det var lite skrattretande att de inte ville installera den utan golvbrunn.
Men när vi packar upp tvättmaskinen upptäcker vi en mindre spricka på toppen av tvättmaskinen. Snubben från firman sa att det är inget som kommer påverka och att jag bör snacka med Elon. Vi installerar tvättmaskinen.
Åker ner till Elon direkt efter och visar bilderna. Han skulle ringa upp mig när han pratat med övriga.
Elon ringde upp mig och hävdar att det är inte deras problem eftersom vi installerade tvättmaskinen när vi såg sprickan. Utan det är VVS firman som ansvarar nu. Och att alla garantier försvann när vi installerade tvättmaskinen.
Låter helt konstigt och inte alls min uppfattning enligt konsumentköplagen.
Vad säger ni?
HSB rekommenderade att jag ringde en VVS. Jag gjorde det. Det skulle ändå kosta typ exakt samma som Elgiganten/ Elons tjänster.
Firman hämtar upp tvättmaskinen och installerar. De tyckte det var lite skrattretande att de inte ville installera den utan golvbrunn.
Men när vi packar upp tvättmaskinen upptäcker vi en mindre spricka på toppen av tvättmaskinen. Snubben från firman sa att det är inget som kommer påverka och att jag bör snacka med Elon. Vi installerar tvättmaskinen.
Åker ner till Elon direkt efter och visar bilderna. Han skulle ringa upp mig när han pratat med övriga.
Elon ringde upp mig och hävdar att det är inte deras problem eftersom vi installerade tvättmaskinen när vi såg sprickan. Utan det är VVS firman som ansvarar nu. Och att alla garantier försvann när vi installerade tvättmaskinen.
Vad säger ni?
Du har alltså köpt tvättmaskinen själv som privatperson? Och låtit ett vvs-företag hämta den?Bad09 skrev:
Vad säger ni?
Då gäller såklart konsumentköplagen eftersom den gäller mellan dig och Elon.
Reklamera skriftligt till Elon att tvättmaskinen du fick var skadad vid leveransen och att du i enliget med konsumentköplagen vill ha den lagad, utbytt eller få ett prisavdag.
Vvs företaget installerade också tvättmaskinen. Elon hävdar att det inte är deras problem eftersom som VVS företaget installerade en vara med synliga defekt eller DOA som de sa. Och det går inte längre göra en retur för de behöver emballaget.Pjosk75 skrev:
Du har alltså köpt tvättmaskinen själv som privatperson? Och låtit ett vvs-företag hämta den?
Då gäller såklart konsumentköplagen eftersom den gäller mellan dig och Elon.
Reklamera skriftligt till Elon att tvättmaskinen du fick var skadad vid leveransen och att du i enliget med konsumentköplagen vill ha den lagad, utbytt eller få ett prisavdag.
Det är ju knappast en fråga om en inbyggd produkt utan en tvättmaskin som ställts på plats och en stickpropp stoppats i ett uttag och en avloppsslang stoppats med i en tratt. Så att kalla det en installation är ynkligt av Elon.
Nu är det inget öppet köp där du vill lämna tillbaka tvättmaskinen utan en reklamation. Då finns det inget som helst krav på att emballage ska finnas kvar.Bad09 skrev:
Gör en skriftlig reklamation så att du får ett skriftligt svar på nekandet. Detta kan du sedan anmäla via Arn, eller till tillverkaren som förhoppningsvis har en annan syn på hur deras varor ska vara vid leveransen.
Tack! Jag skickade sms till en av de anställda med bilderna. Alltså, sprickan är inte stor alls. Och skulle antagligen bara gå att byta toppen / listen.Pjosk75 skrev:
Nu är det inget öppet köp där du vill lämna tillbaka tvättmaskinen utan en reklamation. Då finns det inget som helst krav på att emballage ska finnas kvar.
Gör en skriftlig reklamation så att du får ett skriftligt svar på nekandet. Detta kan du sedan anmäla via Arn, eller till tillverkaren som förhoppningsvis har en annan syn på hur deras varor ska vara vid leveransen.
Ska ringa Konsumentverkets rådgivning imorgon när de öppnar och sen smsa en reklamation till Elon.
Redigerat av moderator:
Kanske men som jag tolkar Konsumentköplagen måste Elon bevisa att den var helt från början för att ett sånt argument ska hålla.A adron skrev:
Till er som menar på att sånt här så enkelt. Ska fan alltid krångla för mig 🤣 vad är oddsen att jag får en sån jävla spricka som anlitar ett vvs företag för installation?!
Klicka här för att svara