Hej!

Vår tvättmaskin har börjat låta som satan vid centrifugeringen. Den är cirka 10 år gammal så det är dags att uppgradera.
Vi köpte en ny från Elgiganten idag med deras installationtjänst så det blir korrekt gjort.

Men i avtalet står det att den måste installeras i ett rum med golvbrunn. Men jag vettefan om vi har det? Jag ser ingen.
I dagsläget står vår tvättmaskin och torktumlare i vår tvättstuga / extra WC med klinkers. Och det har varit där sedan byggnaden av lägenheten (2016). Vi har även en sån dära avstängningskran på bordet

I planlösningen står det bara "TT och TM" där de står nu. Jag frågade vår styrelse om godkännade och det var lugnt. Men min lgh är en av få som har två badrum.

Jag visade säljaren bilderna som sa att det inte kommer vara några konstigheter men alla vet att säljarna säger nästan vad som helst för att få sålt. Han försökte sälja en garanti som skulle ge tvättmaskinen 5 år garanti, men electrolux ger redan 5 år och när jag påpekade det sa han att det är ju sant och det är ingen direkt skillnad....

1. Ni som vet mycket mer än mig, kommer vi stöta på problem när den ska installeras av Elgiganten?
2. Behöver man köpa ett sådant droppskydd i vårt rum? Eller ska man köpa det bara för att?
3. Är vibrationsdämpande fötter något att ha?

Fattar att det här kanske är en skrattretande tråd men sånt här är inte mitt område och vatten vill jag vara 200 % säker på när jag gör något då det gör mig nervös.

Modernt badrum med vit toalett, grått golv, vit väggpanel, handdukshängare och vit kommod med handfat. Toalettpappershållare på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvättstuga med tvättmaskin och torktumlare, handfat med skåp, grå matta och tvättkorg.
Skapa konto

Vit kabel längs en vit vägg på grått golv med en metallfäste ovanpå.
Skapa konto

lgh

Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
Kenta 55 och 1 till
  • Laddar…
Har du kollat under maskinerna?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Foliehatten3
Var tar vattnet vägen idag?
Anslut den nya till samma ställe

• Gilla
LaT och 5 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Har du kollat under maskinerna?
Jag kan inte se under och kan inte lyfta dem själv.

Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Var tar vattnet vägen idag?
I väggen tror jag?

• Grå slangar och rör bakom en vit panel i ett trångt utrymme.
    Skapa konto
  • Gilla
ErOg
  • Laddar…
Foliehatten3
Bad09 Bad09 skrev:
I väggen tror jag?
Avloppsvattnet?

Foliehatten3
Bad09 Bad09 skrev:
Jag kan inte se under och kan inte lyfta dem själv.
Bara dra ut maskinen, behöver inte lyfta

Prova att hälla ut några liter vatten på golvet framför tvättmaskinen och se om det rinner in under maskinen och försvinner.

Hur går det att rensa silen till pumpen?
Då brukar det ju rinna ut lite vatten på golvet.

• Haha
  • Gilla
Mateusz Hetman och 2 till
  • Laddar…
1. Jag tror inte att du skall ha för höga tankar om Elgigantens installationstjänst. Men när det redan står en relativt ny maskin på platsen så borde det vara ett enkelt byte som de säkert klarar av.

2. Mig veterligen finns inget krav på golvbrunn i ett rum för att placera en tvättmaskin där. Men om det inte finns är ett droppskydd förmodligen en bra idé.

• Gilla
H-Thomasson och 4 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
1. Jag tror inte att du skall ha för höga tankar om Elgigantens installationstjänst. Men när det redan står en relativt ny maskin på platsen så borde det vara ett enkelt byte som de säkert klarar av.

2. Mig veterligen finns inget krav på golvbrunn i ett rum för att placera en tvättmaskin där. Men om det inte finns är ett droppskydd förmodligen en bra idé.
Nja, det står i avtalet om installation;

Vid installation av en tvättmaskin och/eller torktumlare, måste installationen ske i ett våtutrymmen med golvbrunn. Eluttag för stickpropp skall föregås av en jordfelsbrytare.

Det är det som får mig att bli nojig. Just nu finns det ingen att ringa heller 😂 varken HSB eller Elgiganten.

Betalar ogärna typ tusenlappen för en installation som sedan inte kan ske.

blackarrow blackarrow skrev:
Prova att hälla ut några liter vatten på golvet framför tvättmaskinen och se om det rinner in under maskinen och försvinner.

Hur går det att rensa silen till pumpen?
Då brukar det ju rinna ut lite vatten på golvet.
Vi har alltid lagt en bricka. Inte för att någon har sagt till oss eller så utan för det känns enklare.

Ska man följa Säker Vatten står det så här:
Säker Vatten-regel om tvättmaskinsplacering och vattenanslutning med avstängningsventil och isolering för att undvika läckage och bakterietillväxt.
Skapa konto

• Gilla
ErOg
  • Laddar…
Från ett försäkringsbolags synvinkel är det ingen skillnad mellan att ha en tvättmaskin i ett rum utan golvbrunn och en diskmaskin. Det är helt ok.

El, vatten och avlopp som krävs för att installera maskinerna finns där vet du eftersom det redan sitter maskiner där och fungerar.

Bara Elgiganten kan svara på varför de har kravet på golvbrunn. Jag har svårt att se att de skulle misslyckas med tanke på att förutsättningarna ser utmärkta ut.

• Gilla
Fideliox och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Bara Elgiganten kan svara på varför de har kravet på golvbrunn.
Förmodligen för att slippa sura kunder om något händer och installationen inte följer branschreglerna.

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Bad09 Bad09 skrev:
Vi har alltid lagt en bricka. Inte för att någon har sagt till oss eller så utan för det känns enklare.
Du kan väl ”valla in” vattnet med en handduk och så behöver du inte hälla ut hela hinken på en gång.

Du kan klippa till ett par plastbitar av locket till tex en pepparkaksburk, smörkartongslock etc, lyfta lite främre hörnen och putta in plastskivan under respektive fot, så går det mycket lättare att flytta maskinen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.