Jag har ett handfat som är sönder, har köpt ett exakt samma nytt. Problemet är att jag inte får bort det söndriga det är limmat i kommoden och sitter som berget. Tyvärr omöjligt att komma till med brytbladskniv. Hur gör jag? Kan pianotråd vara ett alternativ? Om man ska slå sönder det för att få loss hur gör man det utan att skada sig själv och badrummet?
Produkter som diskuteras: "brytbladskniv"
Brytbladsknivar
Brytbladsknivar är utmärkta verktyg för att utföra en mängd olika skärande uppgifter. De har avtagbara blad med flera segment, så när bladets spets blir trubbigt kan du enkelt bryta av det segmentet och har då ett nytt, skarpt blad
Läs mer
Om det är limmat med silikon, vilket är vanligt, så brukar det gå att man helt enkelt med kraft drar handfatat rakt upp, inte bara rycka upp det, utan mer statiskt i omgångar. Se bara till att kommoden sitter fast, efter ett tag brukar silikonet ge med sig.
Är det limmat med sättlim el dyl så är det oftast kört....
Är det limmat med sättlim el dyl så är det oftast kört....
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Jag tog precis bort ett sådant handfat och hade stora problem först. Testade brytblad och ståltråd utan framgång. På vissa ställen kändes det som att skära i kakelfog (hårt och knastrande) trots att det var siliconfog överallt (visade det sig). Köpte först en flexkniv på Jula vilket hjälpte mig till 2/3. Men vissa ställen satt som sten. Provade med japansåg men det funkade inte. Slutligen så fick jag tips att ta multiverktyg med knivblad och det gjorde susen. Det gick snabbt och rätt enkelt. Kaklet blev smutsig (svart) då siliconfogen brände fast på vissa ställen, men inte värre än att det gick att städa bort. Skåpet klarade sig inte helt heller 100%, men det är bara mindre små flisor som lossnade, samt listen högst upp. Ingen som påverkar möjligheten att sätta dit nytt handfat efter att jag tätat med ny silicon för att limma fast nya handfatet och fuktsäkra. Kommer se bra ut efter att jag fogat om (vilket jag inte gjort än). Lösningen var alltså multiverktyg med knivblad för mig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden