Jag har ett handfat som är sönder, har köpt ett exakt samma nytt. Problemet är att jag inte får bort det söndriga det är limmat i kommoden och sitter som berget. Tyvärr omöjligt att komma till med brytbladskniv. Hur gör jag? Kan pianotråd vara ett alternativ? Om man ska slå sönder det för att få loss hur gör man det utan att skada sig själv och badrummet?

BirgitS
Välkommen till forumet!

Går det att komma åt med ett (löst) rakblad?

Tack!
Nej tyvärr. Handfatet har en fals som går ner en centimeter över kommod.
Ingen som stött på detta problemet?

BirgitS
Foto?
Går det att komma åt från insidan?

En bild skulle underlätta.

Vad är det för material i kommoden?

Går inte att komma från insidan heller tyvärr. Funderade därför på om pianotråd skulle kunna vara en lösning och ”såga” genom limmet

• Gilla
sturnus
  • Laddar…
Om det är limmat med silikon, vilket är vanligt, så brukar det gå att man helt enkelt med kraft drar handfatat rakt upp, inte bara rycka upp det, utan mer statiskt i omgångar. Se bara till att kommoden sitter fast, efter ett tag brukar silikonet ge med sig.
Är det limmat med sättlim el dyl så är det oftast kört....

Inte silikon, ngn form av sättlim.

T
Enda alternativet du är som du själv föreslog, slå i sönder handfatet med en hammare. Behövs inte mycket kraft för att det ska i sönder, ta på dig skyddsglasögon och handskar så är det lugnt.

S
Jag tog precis bort ett sådant handfat och hade stora problem först. Testade brytblad och ståltråd utan framgång. På vissa ställen kändes det som att skära i kakelfog (hårt och knastrande) trots att det var siliconfog överallt (visade det sig). Köpte först en flexkniv på Jula vilket hjälpte mig till 2/3. Men vissa ställen satt som sten. Provade med japansåg men det funkade inte. Slutligen så fick jag tips att ta multiverktyg med knivblad och det gjorde susen. Det gick snabbt och rätt enkelt. Kaklet blev smutsig (svart) då siliconfogen brände fast på vissa ställen, men inte värre än att det gick att städa bort. Skåpet klarade sig inte helt heller 100%, men det är bara mindre små flisor som lossnade, samt listen högst upp. Ingen som påverkar möjligheten att sätta dit nytt handfat efter att jag tätat med ny silicon för att limma fast nya handfatet och fuktsäkra. Kommer se bra ut efter att jag fogat om (vilket jag inte gjort än). Lösningen var alltså multiverktyg med knivblad för mig.

• Multiverktyg med knivblad på grått kakelgolv, användes för att ta bort siliconfog vid handfatsrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt badrumsskåp med handfat, stående mot en kaklad vägg. Toalett och duschdraperi i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Borttaget handfat med synliga rör och verktyg i ett skåp, kakelvägg med rester av siliconfog och smuts.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.