• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Rimligt att ingen ändrar nuvarande betalmodell, oavsett vilken den än är.

• Gilla
ullak40 och 3 till
  • Laddar…
Tråkigt för E.ONs kunder - majoriteten tjänar på effektavgift. Oavsett att det är Valår och medias hysteri.

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
1234bjorn och 4 till
  • Laddar…
Då kan jag fortsätta med att styra min vvb efter dygnets 4 billigaste timmar, när de än infaller

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Kvackatore Kvackatore skrev:
Tråkigt för E.ONs kunder - majoriteten tjänar på effektavgift. Oavsett att det är Valår och medias hysteri.
En fest där personer firar med champagne, vilket kan representera ett företag som firar prishöjningar på marknaden.

EON:s huvudkontor nu när de kan fortsätta ta vilka priser de vill och kunderna kan inte göra något för att påverka det!

• Haha
  • Ledsen
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Eon pausar införandet av effektavgift, i väntan på nytt besked från regeringen.

Du kan läsa artikeln här: Eons kunder slipper effektavgift
Det gör även vårt lokala elbolag Piteå energi.

kisumisu
Vilken avgift tror du dom hade minskat då om majoriteten hade tjänat på det här med effektavgifter?

• Gilla
Sotarsyster och 4 till
  • Laddar…
Lever inte i någon illusion att det blir billigare, men jag slipper ytterligare en komplexitet att ta hänsyn till i småbarnslivet som redan har tillräckligt av den varan. Så jag är nöjd

• Gilla
Ahlsells-listpriser och 9 till
  • Laddar…
kisumisu
N nevinator skrev:
Lever inte i någon illusion att det blir billigare, men jag slipper ytterligare en komplexitet att ta hänsyn till i småbarnslivet som redan har tillräckligt av den varan. Så jag är nöjd
Precis så är det!

Är ju som med timpriser (numera tom kvart så ännu mer komplicerat), rörliga avtal och fasta avtal.

Timpriserna är jobbiga i en familj lär fungera bra i singelhushåll dock.

Fastpris är till de som inte klarar av att ha en buffert i sin ekonomi.

Rörlig månad är nåt för mig, man betalar mindre på sommaren och har en buffert så jag kan klara ett par månader med extrempriser.

När jag läser lite mellan raderna så är nog folk i "smarta hem" de som är nu mest besvikna och visst kan jag förstå det nör man slösat tid och pengar till diverse timerlösningar 😅

Jag kan dock köpa konceptet med effektavgift om man tar bort exempelvis säkringsavgift. T ex Vattenfall får du betala mer om du har 20A eller 25A huvudsäkringar. Här verkar det också vara olika mellan elbolagen att vissa har samma oavsett om man har 16-25A?!

Redigerat:
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Vilken avgift tror du dom hade minskat då om majoriteten hade tjänat på det här med effektavgifter?
Eftersom man håller nere behovet av utbyggnad så kommer majoriteten på sikt att tjäna på effektavgifter, precis som syftet med dem är.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Eftersom man håller nere behovet av utbyggnad så kommer majoriteten på sikt att tjäna på effektavgifter, precis som syftet med dem är.
Elbolagen kommer väl ändå i slutändan skylla på utbyggnad när priser skall höjas så vad är skillnaden?

Hellre betalar jag en fast flatrate avgift än behöver bygga om hela mitt hus och behöva anpassa mig.
Jag får redan nu anpassa mig med att ett par av mina 20A säkringar går (kan inte köra diskmaskin, tvättmaskin, ugn samtidigt sedan har jag även laddbox, torktumlare och bastu...ja ibland skulle man tom vilja köra allt samtidigt men det går ju inte och det har jag dock accepterat), ja lösningen vore och byta till 25A men då kostar det mer. Dels måste man få en elektriker som byter och dels är det ingen engångskostnad. Så det är redan effektavgift.

De sakerna som jag dock kan styra diskmaskin har timer, torktumlare har timer och laddbox kan man också ändra effekt och sätta timer etc. Resten av grejerna är "dumma". Men tvätt behöver tvättas, mat lagas och bil laddas
Hjälper inte ens att styra dessa (om man inte nu riktigt avancerar sig att nån robot fyller och tömmer tvättmaskin när ingen är hemma). Skaffar sig en till laddbox så de kan turas om och ladda bilarna på natten (jag har pluginhybrid och elbil). Men allt det här är även det kostnader!

Men många svenskar är vana med volymavgifter. Märks inte minst på mobilabonnemang där data är begränsat 😅

Ps. Värmen ska vi inte ens tala om. Är kanske lätt göra det nere i Skåne men lyckatill göra det i Norrland i -30.
Glömde bort att jag hade en till smart grej hemma och det är bergvärmepumpen.

Försökte en gång styra värme och varmvatten, men bara på ett par timmar märktes det hur tempen inomhus sjönk.
Sedan tänkte jag på ett annat scenario, jag styr pumpen och att den ska börja värma, då går strömmen och huset blir ytterligare tid utan värme! Så nä ingen bra combo direkt och fullt möjligt.

Redigerat:
  • Gilla
Sigge McKvack
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Överföringsavgiften minskar över hela året medans effektavgiften enbart tas ut dagtid under 4-5 vintermånader. För egen del har överföringsavgiften gått från 35 till 7 öre/kWh.

Har själv haft effektavgift i ett år och sitter på facit. Nu vet jag inte exakta villkor som E.ON hade tänkt införa men om de gjort som 9 av 10 andra bolag gör så ser modellen ut ungefär som jag skrev först.

Exempel:
Betänk att du har en förbrukning på 15000 kWh över året, sänkning med 28 öre/kWh i överföringsavg.= 4200 kr.
Effektavgiften ligger för oss på 55 kr/kW beräknat på ett medelvärde av de tre högsta topparna, topparna i sin tur beräknas på medelvärdet av en timma. Vi brukar ligga runt 7kW men låt oss räkna med 12 kW för att ta i från tårna = 12x55=660 kr .660kr x 5 månader = 3300 kr.
Besparing med effektavgift 900 kr.
De flesta ligger både högre i förbrukning och har lägre effekt vilket gör besparingen större.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
N
Överföringsavgiften minskar över hela året medans effektavgiften enbart tas ut dagtid under 4-5 vintermånader. För egen del har överföringsavgiften gått från 35 till 7 öre/kWh.

Har själv haft effektavgift i ett år och sitter på facit. Nu vet jag inte exakta villkor som E.ON hade tänkt införa men om de gjort som 9 av 10 andra bolag gör så ser modellen ut ungefär som jag skrev först.

Exempel:
Betänk att du har en förbrukning på 15000 kWh över året, sänkning med 28 öre/kWh i överföringsavg.= 4200 kr.
Effektavgiften ligger för oss på 55 kr/kW beräknat på ett medelvärde av de tre högsta topparna, topparna i sin tur beräknas på medelvärdet av en timma. Vi brukar ligga runt 7kW men låt oss räkna med 12 kW för att ta i från tårna = 12x55=660 kr .660kr x 5 månader = 3300 kr.
Besparing med effektavgift 900 kr.
De flesta ligger både högre i förbrukning och har lägre effekt vilket gör besparingen större.
Och om du har en årsförbrukning på säg 7000 kWh?

N Nalleman64 skrev:
Och om du har en årsförbrukning på säg 7000 kWh?
Om du läser mitt första inlägg skrev jag "majoriteten", jag skrev inte samtliga.
Lägger in det här nedan så du slipper scrolla.

Vill dock nog våga mig på att gissa att om man har 7000 kWh så kanske man inte har t.ex. elbil. Det blir svårt nå effekttoppar på 12 kW då. 12kW är någonstans max för en 20A huvudsäkring, dessutom skall lasten ligga på en hel timma...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.