Artikelkommentarer
Per Eskilsson: Nu har det investerats i en Husqvarna LB144i till sommarstugan.
g.kraft: [citat] Det är väldigt otydligt i artikeln, men framstår som att Eon låg bakom den ursprungliga leverantören som ägare. Så i detta fall har man ju kunden valt ett bolag som ägs av ett bolag som man bör kunna kräva på ansvar. Att som kund välja rätt är ju svårt när skyddet från lycksökare är så uselt och inte ens ett stort elbolag tar sitt ansvar.
Robert-san01: [citat] Troligen är det EON man köpt av och Idola var UE åt EON.
trähandtag: Hej här kommer vårt garage byggt 2020-2021, som vi försökt matcha ihop med vårt hus byggt 1926-1928. [bild] [bild] [bild]
ThobbeT: Som någon påpekade har ni missat att testa att använda roterande stålborste typ "Ståltrimmern" eller "SETrimmer" monterad på en röjsåg. Se upp att sopa bort grus före eller skydda nära fönster med något. (Och självklart skyddsglasögon eller visir samt håll djur och barn på avstånd). För att rensa rejält överväxta stentkanter på trädgårdsgången helt överlägset.
useless: [citat] Spelar det roll? Det kostar inget att klicka på länken.
Maria T: Underbara fågelholkar, och jag tycker alla är vinnare då fantasin på dessa bara är som ett enda stort glädjepiller!
RoTe: Missa inte SM i fågelholk: https://www.naturskyddsforeningen.se/kampanj/sm-i-fagelholk/
Zodde: [citat] Tror du på det själv? Kan du beskriva hur du resonerar?
NitramO: Det vore bra om typ av köldmedium kunde läggas till i tabellen så man kunde filtrera eller sortera på detta också.
SågspånPappspikEternit: [citat] Det hade inte varit ett dåligt kretslopp om djuren inte fått foder som gödslats med påsaskit. För övrigt finns samma problem för mänsklig gödsel, vi äter också foder som gödslats med påsaskit. [citat] Att använda konstgödsel är i många fall inte nödvändigt. [citat] Problemet är kartlagt så tillvida att det är känt under vilka förhållanden pyralidresterna bryts
olaandersson: Om man är ute efter att snabbt visualisera en idé så har jag använt både Claude och ChatGpt. Inför en badrumsrenovering hade jag för mycket i huvudet och bad Claude att visualisera momenten/lagren. Annoteringen blev lite fel, men det var bra nog för mig. Jag bad också ChatGptom en ritning för en uteplats (instruktionen var ungefär 100 ord), att lägga till en uteplats, altan och
Nötegårdsgubben: [citat] Det drakoniska strandskyddet infördes vid halvårsskiftet 1975. Att visa att något fanns 1970 gör alltså precis det du efterfrågar: visar att det fanns innan reglerna började gälla. För övrigt vann hon i mark- och miljödomstolen.
Snigla: [citat] Både för maskinen o oss... ;) Vi hade lite problem med att koppla ihop appen o maskinen (blåtand kan vara enerverande när det ska parkopplas.. inte maskinens fel). Men annars gick det bra och packa upp herrn.. (första den gjorde när vi väl fick ihop den med internet, var att uppdatera sig). Kikade på 300 först, för där den skulle jobba främst nu.. är inte så stort! Men sedan
ReMaxBerea: [citat] Och visst lyckades de lura en hel del folk, såsom useless. Staten / kommunerna är också trixiga när de försöker övertyga en att "investeringsbudget" och "driftsbudget" är olika saker. Jag minns när jag satt på ett kommunfullmäktige och lyssnade på politikerna helt sonika föra över pengar från ena budgeten till den andra med bara ett klubbslag. Är man inte med och lyssnar
Peter787: [citat] Det låter som om husägaren ska plantera något snabbväxande som skymmer utsikten för grannen, då faller ju argumentet att huset skymmer.
sebastiannielsen: [citat] inte alltid. Har du t.ex. monterat upp en sk RTK-antenn för robotgräsklipparen (är en speciell antenn för att kompensera för att GPS-signalerna kan vara lite onoggranna när de går igenom atmosfären) så kan man argumentera i att robotgräsklipparen tillhör fastigheten, eftersom dessa antenner är specifika för just tillverkaren (till skillnad från vanlig wifi).
Mikael_L: Norge har 5 elområden, så de är väl "värst" i så fall. Tyskland har faktiskt 4 elområden, men har istället bestämt att dessa 4 ska ha samma elpris, dvs vid auktionen så ges och tas samma bud för hela Tyskland. Tyskland hade iofs i princip inga problem innan stängning av kärnkraft och i viss mån en del kolkraft, och detta tillsammans med utbyggnad av förnybar kraft. För ändring de
pacman42: 12. Skaffa en robotklippare som klarar av att klippa i slänten och ha en gräsmatta.
Dilato: Det står på fönen eller varför inte värmepistolen vilken effekt i watt den jobbar med. Eftersom det inte finns någon termostat så är det effekt*tid.
Redaktionen: Vill du måla över en ful tapet? Förmodligen undrar du då om du kan måla över tapeten direkt eller om du måste riva bort den först. Här berättar målaren Rickard Andersson hur du ska göra. Du kan läsa artikeln här: Måla på tapet - så gör du steg för steg
tveksamt: Ellevio drar tillbaka sin effektavgift: https://www.ellevio.se/nyheter/pressmeddelanden/ellevio-aterinfor-en-prismodell-utan-effektavgift/ edit: Nu väntar vi bara på reaktionerna hur horribelt det är att Ellevio nu höjer överföringsavgifterna...
Farstatjej90: Mina bästa tips (har mycket fin gräsmatta) Loredo Quattro mot ogräs Järnsulfat mot mossa Klipp mkt Toppdressa varje år Gödning vår och höst (med järnsulfat) Bevattningssystem (obligatoriskt), vattna mycket.
VLJ: Jag funderar på att bygga en parilla och ska i så fall svetsa ihop et v-format grillgaller. Kan man göra det av sådana här profiler tror ni eller måste det vara särskild ståltyp för att inte vara hälsovådligt? https://www.bauhaus.se/vinkelprofil-rostfritt-stal-15x15x1-5mm-2m#go-to-description
head: Stilrent eller inte, jag tycker ändå att huset var smakfullt på ett sätt som 99,9% av Sveriges "nybyggen" inte lyckas vara. Showstoppern är väl granntomten? Vad ska byggas där? Hyreslägenheter? Oavsett kommer det antagligen vara byggarbetsplats under lång tid... https://nkfast.se/wp-content/uploads/2026/03/vitec_OBJ15134_2049876129_69c50b768be15.webp
Gabsson: [citat] @Hedberge Samma sits i vårt hus och vill nyansera det lite. Den kommersiella blåbetongen kom ju mitten av 1929. Men allt hänger på var alunskiffern grävdes upp eftersom det är där uranet härstammar. Tex så är Billingen värst, Närke näst sämst, och Grönhögen (Öland) "bäst". Färgen blå påverkas inte av uranet i sig, utan det beror på oxiderna i själva alunskiffret