När Peter skulle åka hem från fritidshuset i Jämtland strax före nyår laddade han elbilen och fick en effekttopp på drygt 14 kW under en timma. Han visste inte att BTEA har landets högsta effektavgifter och att det skulle stå honom dyrt.

Du kan läsa artikeln här: Effektavgift på 2 200 kr för att ladda elbilen en timma

• Haha
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
  • Älska
  • Wow
zwennebanan och 10 till
  • Laddar…
Fast det där stämmer ju bara om han inte förbrukat någon ström alls under hela den månaden - vilket är osannolikt.

Det är ju merkostnaden för att ladda elbilen som är intressant. Så har han bastat, lagat mat, duschat och värmt huset så kanske "baseffekten" var 12kW. Dvs merkostnaden för att ladda elbilen var 159x(14-12) ~ 320 kr.

• Gilla
oscar_uppsala och 20 till
  • Laddar…
Det var en ovanligt ärlig kommentar! "Vi är av åsikten att våra kunder har råd att vi tar hutlöst betalt"

• Gilla
  • Arg
  • Haha
  • Wow
Lastbärarn och 35 till
  • Laddar…
Man får se till att man har koll, annars blir det lätt dyrt.

Man kanske skulle dricka skumpan på hotellrummet:
- "Inte kunde väl jag veta att skumpan på hotellrummet skulle vara så dyr. Den kostar ju bara en hundring på bolaget."

Eller:
- "hur kan de ta 40 kronor för en flaska vatten till maten, det kostar ju bara något öre i kranen?"

• Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Älska
  • Wow
mats.3 och 17 till
  • Laddar…
Aj,

Den här typen av effekter är varför jag landat i att systemet på de flesta håll inte är särskilt väl konstruerat.

Å andra sidan begriper jag elbolagets resonemang. Intressant hur de nog flyttar en del kostnad från permanentboende till vintergäster.

"– När det är stugbytardagar och det kommer upp 5 000 personer och pluggar in elbilen samtidigt, det kommer aldrig att fungera. Då måste vi få dem att tänka att de ska ladda på natten, säger han."

• Gilla
Lastbärarn och 7 till
  • Laddar…
Idiotiskt resonemang från bolaget. Vad det leder till är snarare att efter man väl haft en topp är det bara brassa på för det är skitsamma sen. Vill dom faktiskt minska effektopparna är eon modell mycket bättre

• Gilla
Mnbvcxz och 9 till
  • Laddar…
"Peter skulle åka hem från fritidshuset i Jämtland strax före nyår laddade han elbilen och fick en effekttopp på drygt 14 kW under en timma."
Nu har Peter lärt sig att 2kw under hela natten är bättre än 14kw innan avfärd.

Om alla vore som Peter så skulle det krävas extremt mycket av nätet.

För att man en gång om året ska använda el...

• Gilla
Lastbärarn och 18 till
  • Laddar…
Konsekvensen kanske blir att man tar sin andra bil, den fossildieseldrivna, på sin långfärd till fjällen för då slipper man oroa sig för både effekttaxor och laddköer.

Sen kan man ju undra hur de som hyr ut sina stugor ska hantera effekttaxorna. Känns som det kan bli lite konflikter.

• Gilla
Krychet och 14 till
  • Laddar…
Bättre att ta bilen till Norge istället för svenska fjällen så har vi löst det problemet också.

• Gilla
  • Ledsen
Krychet och 13 till
  • Laddar…
Fairlane
mexitegel mexitegel skrev:
Konsekvensen kanske blir att man tar sin andra bil, den fossildieseldrivna, på sin långfärd till fjällen för då slipper man oroa sig för både effekttaxor och laddköer.
Eller att man laddar någon gång mellan 21 och 06 när det är mycket billigare. Jag gissar att man ofta har en större och en mindre bil så man tar nog den stora oavsett. Laddar man lite smartare så blir det nog inte billigare med dieselbilen.
Sen kan man ju undra hur de som hyr ut sina stugor ska hantera effekttaxorna. Känns som det kan bli lite konflikter.
Det är onekligen ett intressant problem. Om någon i början av månaden laddar mycket när det är dyrt så blir det lite fritt fram för de som kommer efter.
Elnätsbolaget har lite tips till stugägare som hyr ut. Det är allt ifrån information och styrning till att ta höjd för kostnaden.

Jag tror man kan komma rätt långt med information. Om stugägaren i artikeln vetat att det skulle varit mycket billigare att ladda på natten hade han säkert gjort det.

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Jag har inte satt mig in i effektavgifterna, så jag har inte bra koll. Men jag förstår verkligen inte varför man gör det så komplext.
Att det finns 170 olika modeller för att hantera avgifterna är såklart hål i huvudet. Men varför införa dom alls?Är det inte enklare för alla om vi fasar ut fasta elavtal?
Alla går över till rörligt el-pris när deras avtal löper ut.

Löser inte det allt? Eller vad missar jag?

• Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Jag föreslår att ägaren till stugan kopplar egna laddboxen till en betaltjänst. Förhoppningsvis finns sådana tjänster som kan hantera effektavgift på något halvrimligt sätt. (senast jag kollade på sådana tjänster fanns inte effektavgiften men väl timpris på el).

• Gilla
Ebenezer von Clutch och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Eller att man laddar någon gång mellan 21 och 06 när det är mycket billigare. Jag gissar att man ofta har en större och en mindre bil så man tar nog den stora oavsett. Laddar man lite smartare så blir det nog inte billigare med dieselbilen.
Så blir det nog, jag drog det bara lite till sin spets. Allt handlar ju i grund och botten om att hitta hållbara strukturer för omställningen,utifrån de val man gör kommer konsekvenser för stort och smått och för samhället såväl som för den enskilde. och hur kostnaden för omställningen ska hanteras.

Tyvärr är ju inte våra politiker särskilt uthålliga eller förmögna att fatta långsiktiga, konsekventa beslut.

Det underlättar inte direkt omställningen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Karrock
Juul Juul skrev:
Jag har inte satt mig in i effektavgifterna, så jag har inte bra koll. Men jag förstår verkligen inte varför man gör det så komplext.
Att det finns 170 olika modeller för att hantera avgifterna är såklart hål i huvudet. Men varför införa dom alls?Är det inte enklare för alla om vi fasar ut fasta elavtal?
Alla går över till rörligt el-pris när deras avtal löper ut.

Löser inte det allt? Eller vad missar jag?
Du missar att det är nätavgiften som börjat variera, utöver att elpriset varierar.

• Gilla
Krychet och 5 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Du missar att det är nätavgiften som börjat variera, utöver att elpriset varierar.
Jag inser att det är nätavgiften som varierar med nya effektavgifterna.
Men hela syftet är ju att vi ska bli bättre på att sprida ut användningen av el. Så låt nätavgiten vara fast och el-priset rörligt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.