12 980 läst ·
58 svar
13k läst
58 svar
Husdrömmar: Två husbyggen och en skilsmässa
Sida 1 av 4
På konsumentens sida
· 3 600 inlägg
Två systrar med familjer köper en tomt på Björkö där de bygger varsitt fritidshus. Den ena är arkitekt och bygger giftfritt, den andra är jämställdhetskonsult och bygger rationellt. Men de lyckas inte bygga jämställt och ett äktenskap går i kras.
Du kan läsa artikeln här: Husdrömmar: Två husbyggen och en skilsmässa
Du kan läsa artikeln här: Husdrömmar: Två husbyggen och en skilsmässa
Redigerat av moderator:
Administrator
· Skåne
· 8 624 inlägg
Tack! Jag trodde jag hade ändrat på alla ställen. I Mälaren i Uppland ska det vara.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
SVT skriver Roslagen här: https://www.svtplay.se/video/86ddyX7/husdrommar/11-systrarnas-skargardsdromF Frågan skrev:
Nja. Det var väl inte riktigt så de uttryckte det. 50% har tillgång till en. I min värld kan det innebära att man har mor-/farföräldrar som äger en. Eller en kompis som har en. Eller att man hyr en campingstuga ibland.M maria01 skrev:
50% låter fortfarande mycket även för mig men jag tror ändå att om du utvidgar begreppet så blir det ganska många.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Nu får vi ju inte se hur det går för dem framöver. Men upplägget med flera olika ägare är riskabelt.
Om man tänker sig att en köpare av "skilsmässohalvan" vill ha hela tomten med båda husen, eller senare vill sälja till bästa pris. Så kan den ägaren begära att hela fastigheten skall säljas. Och kan på så vis i praktiken tvångsinlösa arkitektens halva.
Om man tänker sig att en köpare av "skilsmässohalvan" vill ha hela tomten med båda husen, eller senare vill sälja till bästa pris. Så kan den ägaren begära att hela fastigheten skall säljas. Och kan på så vis i praktiken tvångsinlösa arkitektens halva.