Två systrar med familjer köper en tomt på Björkö där de bygger varsitt fritidshus. Den ena är arkitekt och bygger giftfritt, den andra är jämställdhetskonsult och bygger rationellt. Men de lyckas inte bygga jämställt och ett äktenskap går i kras.

Du kan läsa artikeln här: Husdrömmar: Två husbyggen och en skilsmässa

Redigerat av moderator:
  • Haha
Festlund
  • Laddar…
Vilken Björkö är det?

"Två systrar med familjer köper en tomt på Björkö i Mälaren"

I artikeltexten "Plats: Björkö i Roslagen i Uppland"

• Gilla
Kanders och 1 till
  • Laddar…
Tack! Jag trodde jag hade ändrat på alla ställen. I Mälaren i Uppland ska det vara.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
F
Hmm. Är det verkligen Björkö i Mälaren?
Jag tror inte det.

• Gilla
isakfa och 2 till
  • Laddar…
Smådeppigt avsnitt. Såklart att de byggde efter sin vision, men den låg långt från hur jag själv skulle ha gjort. Goa människor, trist att det gick som det gick.

• Gilla
Kashew och 5 till
  • Laddar…
Förstår inte riktigt paret som skulle skiljas. De såg väldigt glada ut och pratade om hur de uppfyller alla sina mål tillsammans. Killen såg helt knäckt ut.

• Ledsen
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Verkar va jobbigt med sovrum utan vägg.

• Gilla
Mathildatiger och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Verkar va jobbigt med sovrum utan vägg.
funkar väl i en sommarstuga, och har man redan två barn så kanske det inte är så petigt.

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Rätt tråkigt och intetsägande avsnitt.

• Gilla
Kashew
  • Laddar…
Brukar alltid såga ide, genomförande och resultatet på dessa program samt summerar att de kommer skiljas inom ett par år och sälja...

Nu kan jag ju bara säga det första. Resten är ju redan klart.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
kan det verkligen stämma att 50% av barn med svensk bakgrund har sommarstuga?

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
kan det verkligen stämma att 50% av barn med svensk bakgrund har sommarstuga?
Nja. Det var väl inte riktigt så de uttryckte det. 50% har tillgång till en. I min värld kan det innebära att man har mor-/farföräldrar som äger en. Eller en kompis som har en. Eller att man hyr en campingstuga ibland.

50% låter fortfarande mycket även för mig men jag tror ändå att om du utvidgar begreppet så blir det ganska många.

• Gilla
  • Wow
MichelleW och 7 till
  • Laddar…
Kändes som ett bra program att se för de som går i liknande tankar att bygga hus på samma tomt med släkt eller vänner. Bra att tänka på olika framtida scenarier innan man vinklar husen mot varandra mm...

• Gilla
MaKrBr och 5 till
  • Laddar…
Nu får vi ju inte se hur det går för dem framöver. Men upplägget med flera olika ägare är riskabelt.

Om man tänker sig att en köpare av "skilsmässohalvan" vill ha hela tomten med båda husen, eller senare vill sälja till bästa pris. Så kan den ägaren begära att hela fastigheten skall säljas. Och kan på så vis i praktiken tvångsinlösa arkitektens halva.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.