På konsumentens sida
· 3 636 inlägg
En lägenhet såldes utan att köparen fick veta om sprängningen i fastigheten. Mäklaren frias.
Du kan läsa artikeln här: FMI friar mäklare som teg om sprängning
Du kan läsa artikeln här: FMI friar mäklare som teg om sprängning
Fast det är väl normalt nuförtiden med sprängningar i närheten i många områden, så att en enskild fastighet skulle vara mer eller mindre trygg baserat på om det var den egna eller grannens entré som sprängdes året innan känns tveksamt.
Känns som något köparna borde kollat med allmän research om området, ifall de letade efter ett tryggt boende, snarare än något som behöver informeras om för mäklare av de enskilda fastigheten.
Dock, om man kan misstänka strukturella skador på byggnaden som kan leda till problem för föreningen i framtiden anser jag det vara synnerligen relevant att informera om.
Känns som något köparna borde kollat med allmän research om området, ifall de letade efter ett tryggt boende, snarare än något som behöver informeras om för mäklare av de enskilda fastigheten.
Dock, om man kan misstänka strukturella skador på byggnaden som kan leda till problem för föreningen i framtiden anser jag det vara synnerligen relevant att informera om.
Man får ju helt enkelt bosätta sig i glevbygd om det inte ska sprängas
Kollega med hus på landet i Bro kommun var med om att grannens hus sprängdes.
Kompis hörde när de sprängde ihjäl oskyldiga tjejen i Fullerö.
En vecka efter att jag flyttade från min gamla lägenhet startade Dalenkriget med att en person klev in hos sin fd bästa kompis föräldrar och mördade honom.
I Åkersberga har det ju varit en del kaos med. Med oskyldiga och skyldiga.
OM det är av relevans att det inte skett nått får man väl använda googlet och det egna ansvaret.
Sen kan man ju säga att om det hänt för ett år sen är det ju historia. Då är det antagligen nått annat område som är högt i kurs.
Förövrigt har jag hört att Täby har många gängkriminella som flyttat dit till nybyggda lägenheterna.
Då det är ett område där de inte är igenkända. Än
Kollega med hus på landet i Bro kommun var med om att grannens hus sprängdes.
Kompis hörde när de sprängde ihjäl oskyldiga tjejen i Fullerö.
En vecka efter att jag flyttade från min gamla lägenhet startade Dalenkriget med att en person klev in hos sin fd bästa kompis föräldrar och mördade honom.
I Åkersberga har det ju varit en del kaos med. Med oskyldiga och skyldiga.
OM det är av relevans att det inte skett nått får man väl använda googlet och det egna ansvaret.
Sen kan man ju säga att om det hänt för ett år sen är det ju historia. Då är det antagligen nått annat område som är högt i kurs.
Förövrigt har jag hört att Täby har många gängkriminella som flyttat dit till nybyggda lägenheterna.
Då det är ett område där de inte är igenkända. Än
Spelar stor roll?
Har sålt fastighet man sprängt på rejält två gånger.
Vanligt förekommande om man vill bli av med något. Exempelvis berg/sten eller människor.
Såldes en kåk några kilometer härifrån som de fick måla ett lager till på för "vinfläcken" på väggen syns igenom. Förra ägaren var instabil och blåste huvet av sig en kväll.
Har sålt fastighet man sprängt på rejält två gånger.
Vanligt förekommande om man vill bli av med något. Exempelvis berg/sten eller människor.
Såldes en kåk några kilometer härifrån som de fick måla ett lager till på för "vinfläcken" på väggen syns igenom. Förra ägaren var instabil och blåste huvet av sig en kväll.
Redigerat:
Ja att dela sån information finns väl ingen vettig orsak för en mäklare..
Man säljer ett boende. om nån mördats , tagit självmord ,dött eller att det bodde ett gay par där innan...
ja menar det har faktiskt noll betydelse för bostadsaffären egentligen, det är ju bara trams att tvinga mäklarna till att upplysa om sånt, det har ju egentligen ingen betydelse alls..
Skulle den typen av info vara av betydelse för köparen så får den nog göra sin egen research om såna ämnen
Man säljer ett boende. om nån mördats , tagit självmord ,dött eller att det bodde ett gay par där innan...
ja menar det har faktiskt noll betydelse för bostadsaffären egentligen, det är ju bara trams att tvinga mäklarna till att upplysa om sånt, det har ju egentligen ingen betydelse alls..
Skulle den typen av info vara av betydelse för köparen så får den nog göra sin egen research om såna ämnen
Jag skulle bli vansinnig om mäklaren inte berättade eller i vart fall antydde att det förekommit våldsamheter i fastigheten. Sån kunskap är inte lätt att tillskansa sig genom att googla, som någon påstod.
Att mäklaren gömmer sig bakom en formulering i årsredovisningen visar bara att denne medvetet försökt mörka. ”Sabotage i entré” låter snarare som klotter än en sprängning”
Ska man behöva spela in varje kontakt med mäklaren för att slippa bli avfärdad med ”ord mot ord” vid senare anmälan?
Det visar väl bara att mäklarnas objektivitetsplikt inte är genuin, de jobbar bara åt säljaren.
/PM
Att mäklaren gömmer sig bakom en formulering i årsredovisningen visar bara att denne medvetet försökt mörka. ”Sabotage i entré” låter snarare som klotter än en sprängning”
Ska man behöva spela in varje kontakt med mäklaren för att slippa bli avfärdad med ”ord mot ord” vid senare anmälan?
Det visar väl bara att mäklarnas objektivitetsplikt inte är genuin, de jobbar bara åt säljaren.
/PM
När gängen spränger dörrar eller trappuppgångar beror det på att de vill skrämma någon från ett annat gäng som antingen bor där eller har en närstående där. Dvs hotbilden riktas mot hela fastigheten.
Det är en jäkla skillnad måt random vandalisering av en port eller att nån tillfogat sig själv skada.
Men inte otippat att hala mäklare går fria. Fmi besviker i vanlig ordning....
Det är en jäkla skillnad måt random vandalisering av en port eller att nån tillfogat sig själv skada.
Men inte otippat att hala mäklare går fria. Fmi besviker i vanlig ordning....
Och om man nu vänder det till er fantasi om att det skulle vara till er fördel att få veta att nån dött , eller mördats eller skadats eller att nåt allvarligare brott hänt.. kanske gruppvåldtäkt på innergården.. osv..
Hur länge efteråt ska mäklaren i er fantasi behöva berätta om dessa grejer?
1 år 3 år eller
Och vart får gränsen för hur grova brott eller bara att nån gamling dött i sovrummet eller om det var i lägenheten brevid..
Hur ska det formuleras för att fungera?
Och hur ska gdpr och andra bestämmelser som gör att det är svårt att få ut all info om grövre brott skötas.. säger man för mycket kan man snabbt vara inne på att man bryter mot flera bestämmelser i att fakta delas som inte är allmän info..
Och i dom fall nån spränger men det var i fel trapphus pga idioten som la sprängämnenena hade lokalsinne som ett fryst mums mums
1 år 3 år eller
Och vart får gränsen för hur grova brott eller bara att nån gamling dött i sovrummet eller om det var i lägenheten brevid..
Och hur ska gdpr och andra bestämmelser som gör att det är svårt att få ut all info om grövre brott skötas.. säger man för mycket kan man snabbt vara inne på att man bryter mot flera bestämmelser i att fakta delas som inte är allmän info..
Och i dom fall nån spränger men det var i fel trapphus pga idioten som la sprängämnenena hade lokalsinne som ett fryst mums mums
hur tänkte nu ska alla fastigheter som har blivit utsatta för brott märkas dåP Project Mellangården skrev:Jag skulle bli vansinnig om mäklaren inte berättade eller i vart fall antydde att det förekommit våldsamheter i fastigheten. Sån kunskap är inte lätt att tillskansa sig genom att googla, som någon påstod.
/PM
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/explosion-i-centrala-goteborg-guimka
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...ngde-port-pa-nordhemsgatan-doms-till-fangelse
Rätt risigt att mäklarn gömmer sig bakom att "det finns en post i åresredovisningen".
I synnerhet då köparna specifikt frågat om tryggheten i områded.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...ngde-port-pa-nordhemsgatan-doms-till-fangelse
Rätt risigt att mäklarn gömmer sig bakom att "det finns en post i åresredovisningen".
I synnerhet då köparna specifikt frågat om tryggheten i områded.
Om någon frågar mäklaren om området, huruvida det var tryggt osv, så bör mäklaren informera att det skedde en sprängning i trappen året innan. Det är väl självklart?M maria01 skrev:
Detta handlar inte om någon lagreglering kring märkning av fastigheter eller liknande, utan vad som är god fastighetsmäklarsed.
Som vanligt tillför dina inlägg ingenting till diskussionen.
Frågan är vad som är rimligt att en mäklare informerar om. I detta fall verkar mäklaren bestrida att köparna ställt frågor om trygghet (det tror jag är en efterhandskonstruktion). I min värld bör mäklaren på en enkel fråga som ”hur är föreningen?” eller ”hur är området?” informera om det skett sprängningar de närmaste åren, i synnerhet mot bakgrund av de strukturella problem vi har med gängkriminalitet.
kollar du inte upp ett område först eller köper du hus blintP Project Mellangården skrev:Om någon frågar mäklaren om området, huruvida det var tryggt osv, så bör mäklaren informera att det skedde en sprängning i trappen året innan. Det är väl självklart?
Detta handlar inte om någon lagreglering kring märkning av fastigheter eller liknande, utan vad som är god fastighetsmäklarsed.
Som vanligt tillför dina inlägg ingenting till diskussionen.
Frågan är vad som är rimligt att en mäklare informerar om. I detta fall verkar mäklaren bestrida att köparna ställt frågor om trygghet (det tror jag är en efterhandskonstruktion). I min värld bör mäklaren på en enkel fråga som ”hur är föreningen?” eller ”hur är området?” informera om det skett sprängningar de närmaste åren, i synnerhet mot bakgrund av de strukturella problem vi har med gängkriminalitet.
Som jag skrev i senare inlägg är det ingen lagreglering det är fråga om, utan vilka krav man kan ställa på en mäklare i fråga om information om objektet. Det får avgöras från fall till fall vad som är lämpligt att informera om. Ingen har efterfrågat en universallösning som du antyder. Du drar det till sin spets och problematiserar på ett löjligt sätt.P polaris78 skrev:Och om man nu vänder det till er fantasi om att det skulle vara till er fördel att få veta att nån dött , eller mördats eller skadats eller att nåt allvarligare brott hänt.. kanske gruppvåldtäkt på innergården.. osv..
1 år 3 år eller
För att besvara dina raljanta exempel;
- dödsfall i lägenheten: ointressant om det inte är systematiskt
- skadad person i lägenheten, samma som ovan
- gruppvåldtäkt på innergården: ointressant om det inte finns en liga som utför gruppvåldtäkter i området (eller vi har ett spritt samhällsproblem med gruppvåldtäkter)
- sprängning i trapphus (oavsett om gärningsman tog fel trapphus): informera
Hur gamla händelser som är relevanta varierar såklart också.
Om Kurdiska rävens mamma bor i lägenheten bredvid, och det två år före försäljning skett två skjutningar mot hennes dörr, bör väl en mäklare informera om det?
Vad jag gör har inte med saken att göra.M maria01 skrev:
Om man har begränsade ekonomiska resurser och måste köpa lägenhet i Vallentuna eller annat mer utsatt område, hur menar du att man ska veta om det skett en sprängning i just det trapphus som lägenheten ligger i?
Alla har tyvärr inte ekonomiska möjligheter att flytta till helt trygga områden. Det innebär inte att de köper ”blint” utan att de köper där de har råd.