3 375 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Billigaste altanen 2026: Så bygger du nytt trädäck till så lågt pris som möjligt
På konsumentens sida
· 3 636 inlägg
Är det dags att uppdatera uteplatsen med trall? Vi har undersökt vad det kostar att bygga en altan om du köper virke och allt annat nödvändigt hos någon av de stora byggbutikernas e-handelssidor.
Du kan läsa artikeln här: Billigaste altanen 2026: Så bygger du nytt trädäck till så lågt pris som möjligt
Du kan läsa artikeln här: Billigaste altanen 2026: Så bygger du nytt trädäck till så lågt pris som möjligt
Tack för en bra artikel.Redaktionen skrev:
Är det dags att uppdatera uteplatsen med trall? Vi har undersökt vad det kostar att bygga en altan om du köper virke och allt annat nödvändigt hos någon av de stora byggbutikernas e-handelssidor.
Finns det någon anledning till varför man inte haft med nedan trallskruv i jämförelsen?
Den torde förändrat utfallet.
https://www.bauhaus.se/trallskruv-c...21495&indexName=nordic_production_sv_products
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Jag har byggt 2 altaner till mig med virke från Bauhaus, även byggt åt kompisar med Bauhaus/Byggmax. Alltid pga priset.
Sen byggde jag garage från XL/K-Bygg o insåg att det är stor skillnad på kvaliteten av virket. Ja, det är dyrare, men som i exemplet ovan skiljer det 1kr/lpm på K-bygg och Byggmax/Bauhaus, den kronan hade jag verkligen offrat om jag skulle lägga trall idag efter att ha använt allas virke och besökt grannar mfl som byggt med K-bygg/XL-bygg.
På bärande Reglar som ej syns har jag inget att klaga på de billigare, men de som man ska se i 20+år och som man ska gå barfota på, där ska man verkligen satsa på en bra bräda.
Märkte även att som det står i texten kan det vara värt att besöka varuhuset för att hitta bra plankor. Detta gäller lågprisvaruhusen i synnerhet. Efter att beställt stora mängder virke från proffsbutiker så märker man att kvaliteten är mer konstant, medan på Byggmax/Bauhaus får man åka till affären och kolla brädorna där det alltid slutar med 60st på släpet och 80st på marken som man får lyfta upp igen så nästa stackare får gå igenom om de duger till dennes bygge. Därav känns beställningar från dessa företag mer osäkert då det på en ny pall kanske ligger 60% bra och 30% mindre bra och 10% värdelösa.
Sen byggde jag garage från XL/K-Bygg o insåg att det är stor skillnad på kvaliteten av virket. Ja, det är dyrare, men som i exemplet ovan skiljer det 1kr/lpm på K-bygg och Byggmax/Bauhaus, den kronan hade jag verkligen offrat om jag skulle lägga trall idag efter att ha använt allas virke och besökt grannar mfl som byggt med K-bygg/XL-bygg.
På bärande Reglar som ej syns har jag inget att klaga på de billigare, men de som man ska se i 20+år och som man ska gå barfota på, där ska man verkligen satsa på en bra bräda.
Märkte även att som det står i texten kan det vara värt att besöka varuhuset för att hitta bra plankor. Detta gäller lågprisvaruhusen i synnerhet. Efter att beställt stora mängder virke från proffsbutiker så märker man att kvaliteten är mer konstant, medan på Byggmax/Bauhaus får man åka till affären och kolla brädorna där det alltid slutar med 60st på släpet och 80st på marken som man får lyfta upp igen så nästa stackare får gå igenom om de duger till dennes bygge. Därav känns beställningar från dessa företag mer osäkert då det på en ny pall kanske ligger 60% bra och 30% mindre bra och 10% värdelösa.
och servicen var bättre man kunna ringa direkt få det skickat till bygget eller hämta direkt i butiken allt sånt kostar pengar så klart sån service hade inte byggmaxW whak skrev:
Bättre utbud och de flesta hantverkare har rabatter som gör att skillnaden inte blir så stor. Även snäppet bättre kvalitet och personalen är kunniga på ett helt annat sätt än på Byggmax t ex.W whak skrev:
Du kan ju alltid begära en offert på en beställning där.W whak skrev:
T ex köpte jag panel åt min morsas hus, skulle kostat 42.000 gav 26.600 inkl leverans med kranbil som kostade 1500.
Handlar alltid på Beijers, t.o.m gips och sådant. Kommer alltid undan billigare än t ex Jem o fix och såna skräpbutiker
Ja jag är privatperson, inga konton eller specialkontakter
Synd att 2020 inte finns med som jämförelse, då låg fortfarande virkespriserna kvar på 10-talets priser, byggde själv 2020, tror jag kan ha kvar kvitton. Men gissar att jag betalade 14.95kr för 28x120
Sedan är min erfarenhet att det skiljer stort mellan virkes batcharna på lågprisvaruhusen, dvs du kan få lika fin trall som hos de dyrare, gäller bara att ha tur, har även fått skit trall på lokala dyra brädgården, som numera är XL
Sedan är min erfarenhet att det skiljer stort mellan virkes batcharna på lågprisvaruhusen, dvs du kan få lika fin trall som hos de dyrare, gäller bara att ha tur, har även fått skit trall på lokala dyra brädgården, som numera är XL
28x120 NTR AB och grovbetong har sällan något påslag i bygghandeln. Det är de produkter, som i testet oftast jämförs. I övrigt så blandar Byggmax G4-2 och G4-3.
Sen så är det dyraste man kan göra att köpa fel längder.
Sen så är det dyraste man kan göra att köpa fel längder.
För man kan ge sig tusan på att det alltid är slut av den längd man vill ha, eller plockskräpet kvar😄H Huzzbutt skrev:
Man får be om offert, i princip allt jag köpt till husbygget är samma pris som lågprisvaruhusen men man slipper få hem skitvirke och det man pratar med kan oftast besvara frågor vilket inte är en självklarhet i lågprisvaruhusen om någon ens svarar i telefon.W whak skrev:
Okey, anledningen att jag funderarade var för att vi har inte beijer där jag bor.L Liljeros skrev:
Men har i vissa projekt jämfört produkter och priser på deras hemsida och då reagerat på att dom typ alltid är dyrast oavsett vad det gäller
Man är ju inte huvudsakligen inriktad mot privatkunder, är väl en smula förlegat att be om en offert kan man tycka men är väl lite utav branschstandard för företagsförsäljning. Tog offert på fönster genom Beijer, 40st fönster och balkongdörrar, svarta och aluminiumbeklädda från svenska fönster ville dom ha 160.000kr för. För deras egna RAW skulle dom ha 125. Var i princip billigare än alla budgetsidor på nätet jag hade kollat påW whak skrev: