C
H hilife skrev:
Sedan blir det ju berättartekniskt lite dumt när det minsann ska tryckas på miljökortet med "lerklining". Ja, på en LECABLOCK vägg? Lerklining har man ju på timmerhus normalt sett. då rimmar det bättre. Lerkliningen i detta projekt, var ju mer en fars även om utförandet var otroligt snyggt.
Har en bekant här i krokarna som gjort så i sitt badrum, och det är inte alls så dumt som det kanske låter.
Extremt trevligt material för ett badrum, snygg struktur och skönt att gå på (hon har även lera på golvet). Sen antar jag att det också gör mycket för fuktklimatet i badrummet. Men tydligen en utmaning att arbeta med.

Noterade också att ingen av grabbarna var på hugget med gör-det-självandet. Lite komiskt tyckte jag, särskilt barnfamiljen, där "vi skall färdigställa själva" uppenbarligen innebar "mannen skall färdigställa under tiden jag är hemma med barnen som vanligt".

• Gilla
Intet
  • Laddar…
S
C cpalm skrev:
Noterade också att ingen av grabbarna var på hugget med gör-det-självandet. Lite komiskt tyckte jag, särskilt barnfamiljen, där "vi skall färdigställa själva" uppenbarligen innebar "mannen skall färdigställa under tiden jag är hemma med barnen som vanligt".
Det var därför det sprack. Hen insåg efter två veckor att hen inte kunde vara på plats hela tiden. Motvilligt spikade gubbarna på huset hela nätterna. Något som dom egentligen inte ville, eller behärskade. Men hade dom fått jobba självständigt så hade dom troligen haft en annan inställning...

Så fort man såg gubbarna med den jämlika fikakorgen så började man undra vad fokus låg på.

Dom skulle beställt hela bygget. Vet vi förresten vad som byggts av snickare respektive egen regi?

• Gilla
carl fabian och 2 till
  • Laddar…
var gubbarna bröder med dom har samma efternamn eller såg jag fel

• Haha
Sthlm_
  • Laddar…
M maria01 skrev:
var gubbarna bröder med dom har samma efternamn eller såg jag fel
Var väl fruarnas efternamn de tagit.

• Gilla
oscar_uppsala och 4 till
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
De nämndes väl att de skulle titta på en avstyckning och det är nog den klokaste vägen.

Man kan ju också fundera på hur de löst avlopp och vatten för att kunna dela upp. Även om sånt går att lösa med servitut antar jag.
Vi delar vatten och avlopp i vårt permanentboende med vår permanentboende granne. Vi har inget servitut men betalar hälften var och det har fungerat våra 10 år i huset. Både vatten och avlopp ligger på grannfastigheten.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
M MrsForest skrev:
Vi delar vatten och avlopp i vårt permanentboende med vår permanentboende granne. Vi har inget servitut men betalar hälften var och det har fungerat våra 10 år i huset. Både vatten och avlopp ligger på grannfastigheten.
Hur gör ni med kostnaderna om och när kommunen kräver ett "nytt" avlopp för hundra eller tvåhundra tusen eller när grannen styckar av sin tomt och säljer halva till en exploatör så det blir behov av att utöka det befintliga avloppet eller helt enkelt koppla bort er?

H hempularen skrev:
Ja syskonförhållanden är extremt ovanligt att det fungerar så bra i vuxen ålder att man kan vistas tätt tillsammans hela familjer i veckor, utan att det blir friktion. I bättre fall fungerar det kanonbra att umgås mellan syskonfamiljer i några dagar, kanske en vecka åt gången. Det är min erfarenhet av familjer i min omgivning. Umgänget med mina egna syskon har varit totalkatastrof, framförallt med min äldsta syster, som inte lever längre.

Här vet vi ju inte hur mycket de tidigare har umgåtts mellan familjerna under längre tid.
Nu var de ju redan i vuxen ålder med barn och verkade ha en fin relation med varandra.
Det var nog inte där det sprack.
Fick nog mer känslan av att det ena paret mera hakade på arkitektens dröm utan att själva sätta sig in i vad byggande av en liten sommarstuga innebär.
Frun där var nog minst sagt en smula naiv. Vad hade hon väntat sig?
De skulle ha nöjt sig med en attefallare på systerns tomt.

• Gilla
johanxx_
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Nu var de ju redan i vuxen ålder med barn och verkade ha en fin relation med varandra.
Det var nog inte där det sprack.
Fick nog mer känslan av att det ena paret mera hakade på arkitektens dröm utan att själva sätta sig in i vad byggande av en liten sommarstuga innebär.
Frun där var nog minst sagt en smula naiv. Vad hade hon väntat sig?
De skulle ha nöjt sig med en attefallare på systerns tomt.
Nä, uppenbart att det var arkitektsysterns dröm.
Men utan att lägga mig för mycket i andras förhållanden så är det väl inte helt ovanligt att förhållanden spricker efter ett husbygge eller "projekt". Inte så mycket pga bygget utan för att det var ett försök att hitta något gemensamt i ett projekt, istället för att projektet är en del av det gemensamma livet.
Tyvärr tycks en del även skaffa barn i samma syfte.
Både bygge och barn sliter på en relation så man ska ge sig in i det för att den är bra, inte för att göra den bättre.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Jag vet egentligen inte om jag är förvånad eller inte. Jag träffade Seher under hennes tid som ordförande för LSU och sedan även för Rättviseförmedlingen.
Redan då gav hon bilden av att vara väldigt framåt och drivande. Men också oerhört naiv. Saker skulle helt enkelt genomföras, oavsett konsekvenserna och kostnaderna.
På något sätt kan jag se lite samma sak i programmet.
"Vi ska bygga sommarstuga, vi har ingen koll på hur man gör men bara vi jobbar hårt så går det nog" och "ähh avtal och servitut och sådant låter krångligt och tar bara tid. Kör så löser vi saker på uppstuds senare"

• Gilla
duetten och 2 till
  • Laddar…
Ja den där jämställdhetsproblematiken skapar nog onödigt många skilsmässor där förväntningar aldrig uppnås tyvärr. Jag hoppas att vi om några decennier tittar bakåt och undrar vad vi höll på med.

Jämställdhet på arbetsmarknaden är självklart.

Men i ett äktenskap fungerar det helt annorlunda skulle jag vilja påstå. Där gäller det bara att komma överens om hur man vill göra och lägga jämställdheten åt sidan.

Absolut värst är när kvinnliga vänner, främst till min fru säger; "hur kan du låta X ha så mycket egentid och renovera", då försöker man förklara att renovera är inte egentid, det är inget hobbyprojekt. Det är en syssla som hade kunnat lejas bort precis som matlagning och städning men som vi väljer att göra själva för att spara pengar. Det är oftast tungt och jobbigt, ibland roligt och ibland tråkigt som väldigt mycket annat. Hade det varit egentid hade jag suttit i en bar...

Att dela alla sysslor 50% hade gjort oss väldigt ineffektiva som i sin tur gjort hela livet påfrestande då tiden och energin alltid är begränsad. Istället gör vi det vi gör bäst, för att ha mer tid och energi över till annat.

Är otroligt tacksam för att hittat en fru med samma värderingar i denna jämställdhetshets som råder i vår tid.

• Gilla
MinimalistWannabe och 3 till
  • Laddar…
C Chokladmonster skrev:
Men i ett äktenskap fungerar det helt annorlunda skulle jag vilja påstå. Där gäller det bara att komma överens om hur man vill göra och lägga jämställdheten åt sidan.

Absolut värst är när kvinnliga vänner, främst till min fru säger; "hur kan du låta X ha så mycket egentid och renovera", då försöker man förklara att renovera är inte egentid, det är inget hobbyprojekt. Det är en syssla som hade kunnat lejas bort precis som matlagning och städning men som vi väljer att göra själva för att spara pengar. Det är oftast tungt och jobbigt, ibland roligt och ibland tråkigt som väldigt mycket annat. Hade det varit egentid hade jag suttit i en bar...

Att dela alla sysslor 50% hade gjort oss väldigt ineffektiva som i sin tur gjort hela livet påfrestande då tiden och energin alltid är begränsad. Istället gör vi det vi gör bäst, för att ha mer tid och energi över till annat.

Är otroligt tacksam för att hittat en fru med samma värderingar i denna jämställdhetshets som råder i vår tid
Enligt mig är detta riktig jämställdhet, att våga lita på den andre genom att dela på det totala arbetet i en familj så att alla gör ungefär lika mycket men var och en gör det den är bäst på/trivs bäst med. Blir det några sysslor över så löser man det på ett sätt så att båda känner sig så nöjda som möjligt.

Medan för jämställdhet i ett förhållande som den ofta framställs idag känns som att det många gånger är när man inte vågar lita på att båda gör ungefär lika mycket och löser det genom att dela på varje enskild syssla istället för att jobba på grundproblemet - tillit.

Vi gör precis som ni att vi gör det vi är bra på och trivs med, jag gör mycket kring barnen och renoveringar medan mannen fixar allt med maten och fixar bilarna. Ofta gör jag antagligen fler timmar oavlönat arbete än vad han gör men vi har väldigt olika energinivå och olika krävande jobb så på kvällarna när barnen sover är han helt slut medan jag har så mycket energi att jag inte kan sitta still och jag behöver göra saker för att må bra mentalt. Att då försöka tvinga honom till att göra mer hemma så att vi gör lika mycket och han därmed antagligen går in i väggen känns allt annat än jämställt i min värld och alla förlorar på det. Så jag litar på att han sätter sig framför TVn för att han ska må bra och inte för att "tvinga mig" till att göra mer än han och jag vet att när det behövs då gör han det oavsett vad.

Redigerat:
  • Gilla
DiscoDuck och 5 till
  • Laddar…
S hjulia skrev:
Enligt mig är detta riktig jämställdhet, att våga lita på den andre genom att dela på det totala arbetet i en familj så att alla gör ungefär lika mycket men var och en gör det den är bäst på/trivs bäst med. Blir det några sysslor över så löser man det på ett sätt så att båda känner sig så nöjda som möjligt.

Medan för jämställdhet i ett förhållande som den ofta framställs idag känns som att det många gånger är när man inte vågar lita på att båda gör ungefär lika mycket och löser det genom att dela på varje enskild syssla istället för att jobba på grundproblemet - tillit.

Vi gör precis som ni att vi gör det vi är bra på och trivs med, jag gör mycket kring barnen och renoveringar medan mannen fixar allt med maten och fixar bilarna. Ofta gör jag antagligen fler timmar oavlönat arbete än vad han gör men vi har väldigt olika energinivå och olika krävande jobb så på kvällarna när barnen sover är han helt slut medan jag har så mycket energi att jag inte kan sitta still och jag behöver göra saker för att må bra mentalt. Att då försöka tvinga honom till att göra mer hemma så att vi gör lika mycket och han därmed antagligen går in i väggen känns allt annat än jämställt i min värld.
Ni har sunda värderingar.

• Älska
Svampe
  • Laddar…
S hjulia skrev:
Håller i stort sett med. Men man måste vara väldigt lyhörd så att inte jag alltid "är bäst" på saker som jag tycker är roligt, och som, iofs behöver göras. Och så fastnar frugan i städning, ta hand om barn, vilket iofs är stimulerande. men också kan bli "onödigt mycket".

• Gilla
Svampe och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hur gör ni med kostnaderna om och när kommunen kräver ett "nytt" avlopp för hundra eller tvåhundra tusen eller när grannen styckar av sin tomt och säljer halva till en exploatör så det blir behov av att utöka det befintliga avloppet eller helt enkelt koppla bort er?
Vi bytte avlopp 2025 och betalade häften var. Vi bor i Q-märkt område och får inte bygga något som är högre än 1 m så att grannen skulle sälja halva tomten till exploatör är knappast aktuellt :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.