28 299 läst ·
449 svar
28k läst
449 svar
Effektavgift på 2 200 kr för att ladda elbilen en timma
Vi kunde ha så på 90-talet vintertid (större snöoväder var nästan garanterat strömavbrott) men efter de grävde ner mycket av de närmsta ledningarna så är det betydligt kortare när det händer numera, vilket är ytterst sällan. några timmar som regel.pacman42 skrev:
Jag som haft ett par strömavbrott på ett par-tre dygn saknar elen, men grill och spritkök kommer man långt på. Kaminen håller värmen.
Batterilampor håller ljust, tillsammans med stearinljusen.
Det man saknar mest är dricksvatten (egen brunn) och varmvatten (dusch). Men förra gången så duschade jag på gymmet och hämtade vatten på närmsta bensinmack.
Jag prioriterar faktiskt inte elen så hårt. Viktigare att jag kan köra långt med bilen i så fall, ifall man måste ta sig bortom Göteborgsområdet - den dag krisen/kriget kommer.
Också egen brunn tills nyligen. Men du måste hålla med om att om du skulle kunna köra i alla fall brunnpumpen på batteri för dricksvatten och toalettspolning så hade det underlättat ganska mycket?
Redigerat:
Hej
Har ca 15 kWh energi lagrat i batterier. Efter några dagars strömavbrott så kan jag ladda batterierna med ett enfas elverk.
Min kyl, frys och två frysboxar behöver tillsammans bara ca 60 W driveffekt, så det finns batterienergi över till, belysning, cirkpump, kommunikation, laddning mobiltelefon etc.
Har både gasolkök och spritkök. Värmen tillförs via ved i två spisinsatser och jag har vatten i dunkar som förnyas med jämna mellanrum.
Behöver jag aktivera frikylan så ger den drygt 2 kW kyleffekt med ca 40 W driveffekt.
Har ca 15 kWh energi lagrat i batterier. Efter några dagars strömavbrott så kan jag ladda batterierna med ett enfas elverk.
Min kyl, frys och två frysboxar behöver tillsammans bara ca 60 W driveffekt, så det finns batterienergi över till, belysning, cirkpump, kommunikation, laddning mobiltelefon etc.
Har både gasolkök och spritkök. Värmen tillförs via ved i två spisinsatser och jag har vatten i dunkar som förnyas med jämna mellanrum.
Behöver jag aktivera frikylan så ger den drygt 2 kW kyleffekt med ca 40 W driveffekt.
Redigerat:
Hehe, du är en riktig prepper. 
Jag har 16 kWh (som ibland är nästan fullt, ibland nästan tomt, då det batterilagret har som uppgift att köpa och sälja så lite el som möjligt, och att sälja ev överskott när elen är som dyrast).
Jag har än så länge inte ens testat funktionen hos växelriktaren som har en utgång för "off-grid-el", så jag är 100% okunnig om det ens funkar, jag har än mindre kopplat in något där, eller gjort något jordtag.
Men vem vet, kanske kollar jag upp detta någon dag, vilket år som helst nu ...
Jag äger dock ett ett bensinelverk på ca 2000W, och jag kan även få ut 230V från elbilen om det kniper.
Gas och spritkaminer (och trangiakök osv) finns det tillräckligt av här, då jag har varit fjällvandrare, fast nu är det några år sedan.
En braskamin finns i huset, det kommer dock att vara ganska så jobbigt att elda till "normal" värme i hela huset med denna, men det går lätt att hålla huset frostfritt i alla fall, och alla kan ju sova i vardagsrummet då.
Vatten har jag typ noll beredskap för.
Men jag har funderat ut två ställen som inte är så väldigt långt bort, där jag kan få tag i dricksvatten, det ena är en bonde med traktorgenerator som kan driva allt, inkl vattenpumpen, som jag känner lite halvhyfsat, det andra stället är där stugan är, där finns en det en brunn och pump som ett flertal stugor delar på. Skulle elen försvinna helt, så går det ju lätt att köra allt på elverk.
Jag tror att jag vägrar att bli mer prepper än så. Dvs jag har i tanken några nödlösningar.
Jag är väldigt säker på att i händelse av kris, så är det verkligen inte "ensam är stark" som gäller, utan då kommer det bli enormt klart och tydligt att det är "tillsammans fixar vi detta" som är framgången.
Jag har 16 kWh (som ibland är nästan fullt, ibland nästan tomt, då det batterilagret har som uppgift att köpa och sälja så lite el som möjligt, och att sälja ev överskott när elen är som dyrast).
Jag har än så länge inte ens testat funktionen hos växelriktaren som har en utgång för "off-grid-el", så jag är 100% okunnig om det ens funkar, jag har än mindre kopplat in något där, eller gjort något jordtag.
Jag äger dock ett ett bensinelverk på ca 2000W, och jag kan även få ut 230V från elbilen om det kniper.
Gas och spritkaminer (och trangiakök osv) finns det tillräckligt av här, då jag har varit fjällvandrare, fast nu är det några år sedan.
En braskamin finns i huset, det kommer dock att vara ganska så jobbigt att elda till "normal" värme i hela huset med denna, men det går lätt att hålla huset frostfritt i alla fall, och alla kan ju sova i vardagsrummet då.
Men jag har funderat ut två ställen som inte är så väldigt långt bort, där jag kan få tag i dricksvatten, det ena är en bonde med traktorgenerator som kan driva allt, inkl vattenpumpen, som jag känner lite halvhyfsat, det andra stället är där stugan är, där finns en det en brunn och pump som ett flertal stugor delar på. Skulle elen försvinna helt, så går det ju lätt att köra allt på elverk.
Jag tror att jag vägrar att bli mer prepper än så. Dvs jag har i tanken några nödlösningar.
Jag är väldigt säker på att i händelse av kris, så är det verkligen inte "ensam är stark" som gäller, utan då kommer det bli enormt klart och tydligt att det är "tillsammans fixar vi detta" som är framgången.
Lite mer seriöst svar, kanske.S Sigge McKvack skrev:
Uthålligheten för oss handlar mer om hur mycket ved vi har hemma. Vi kan laga mat på en vedspis (visserligen en smalspis, men det går). Vi har tre eldstäder (inklusive vedspisen) så vi kan hålla huset varmt. Det stora problemet är vattnet som vi får från en egen brunn, med trefaspump. Jag överväger att köpa ett diesel-elverk bara för vattenpumpen. I ett vinterkrig hjälper inte solpanelerna så mycket, hur stort batteri vi än har.
Vad behöver pumpen, på en höft?P pmd skrev:Lite mer seriöst svar, kanske.
Uthålligheten för oss handlar mer om hur mycket ved vi har hemma. Vi kan laga mat på en vedspis (visserligen en smalspis, men det går). Vi har tre eldstäder (inklusive vedspisen) så vi kan hålla huset varmt. Det stora problemet är vattnet som vi får från en egen brunn, med trefaspump. Jag överväger att köpa ett diesel-elverk bara för vattenpumpen. I ett vinterkrig hjälper inte solpanelerna så mycket, hur stort batteri vi än har.
Om du betänker att i värsta fall så kan drivmedel ransoneras. Elnätet, så som jag förstått det generella läget i Ukraina är ju inte utslaget förutom i extremt utsatta delar hela tiden, det kommer och går. Dyr investering för att bara vara prepper men ett batteri du kan ladda upp när elnätet är igång alternativt elbilen som backup batteri bara för vattnet, i övigt tycks ni ju klara er ett bra tag.
Förmodligen stänger din växelriktare av sig om elnätet bli spänningslöst.Mikael_L skrev:
Jag har gjort en enkel lösning för ett vattenlager (eftersom vår vattenpump inte går att driva med ved).Mikael_L skrev:
Vi har 12 stycken 6-pack med 1.5-litersflaskor vatten i preppingförrådet. Eftersom vårt brunnsvatten är tjänligt men inte gott så använder vi flaskvattnet sakta men säkert och roterar vattenlagret.
Drygt 100 liter vatten borde räcka flera dagar under ett strömavbrott. Duscha och spola i toaletterna kan vi göra senare. (Vi har f.ö. flera hinkar med vatten från brunnen stående för att spola toaletterna, men jag är osäker på hur mycket vatten det är).
Det är gott så. Det viktiga är att ha en halvhyfsad plan, så att man inte behöver improvisera så mycket i skarpt läge.Mikael_L skrev:
Ja, så blir det av nödtvång. Tyvärr är svenskar inte så bra att spontant samarbeta (emrm) men tvingas vi så tror jag att vi skärper oss.Mikael_L skrev:
Lokala ledargestalter kommer att kliva fram och styra upp.
Det är för sent att höfta nu och jag vill inte gissa. Jag kollade upp det för nåt år eller tre sen men har det inte kvar i huvet. Jag får återkomma om det.S Sigge McKvack skrev:
Vi har alltså ett batteri (och solpaneler), men saknar eget jordtag och automatisk frånskiljare. Dessa saker tror jag blir prioriterade före ett elverk, men under den mörka årstiden klarar man sig inte så länge på solpaneler så ett elverk blir nog nödvändigt också om vi ska ha en robust elförsörjning i ett krig.S Sigge McKvack skrev:Om du betänker att i värsta fall så kan drivmedel ransoneras. Elnätet, så som jag förstått det generella läget i Ukraina är ju inte utslaget förutom i extremt utsatta delar hela tiden, det kommer och går. Dyr investering för att bara vara prepper men ett batteri du kan ladda upp när elnätet är igång alternativt elbilen som backup batteri bara för vattnet, i övigt tycks ni ju klara er ett bra tag.
Det här är ju en bedömningssport och en bedömning man måste göra är hur stor risken är att hamna för nära eller mitt i en stridszon. Då har man garanterat inget elnät att förlita sig på och måste dessutom förmodligen evakuera. Jag tror dock att jag förlitar mig på att en invasionsflotta blir ordentligt sänkt innan den når Sveriges kust. Då handlar riskerna om robotanfall som slår ut (delar av) elförsörjningen.
Jadå, så är det väl hyfsat garanterat, annars skulle den nog inte få säljas i Sverige.P pmd skrev:
Men den har en "offgrid-utgång", som såvitt jag förstått kan nyttjas i det fallet.
Och om det är som jag tror så kommer hela invertern att "leka trefas elverk" även med inkommade el borta.
Från denna borde jag kunna ta ut el till något enstaka föremål, som blir anslutet med typ skarvsladd.
Men en mer omfattade lösning/installation här kräver, i mina tankar iaf, ett jordtag, och något som omöjliggör att jag skickar ström ut på elnätet.
Men först gäller det nog att undersöka lite mer att och hur den där utgången fungerar, vilken jag kanske kommer att göra någon gång framöver.
Hej Mikael_LMikael_L skrev:
Hehe, du är en riktig prepper.
Jag ser mig inte som en prepper utan jag kombinerar intresset att ha ett tryggt boende med låga boendekostnader som pensionär, med att även öka beredskapen i en allt oroligare värld.
När det gäller ekonomi brukar man beskriva att det är bättre med små utgifter än höga inkomster, jag ser på samma sätt på min elanvändning.
Jag växte upp i ett hus med vedeldning och självcirkulation som klarade dagar av strömavbrott om det behövdes.
Har man lågt årsenergibehov för sin bostad kombinerat med att undvika effekttoppar, då är även det enklare att klara strömavbrott.
I denna tråd försöker jag sedan för andra, berätta hur jag gjort och mina erfarenheter; ”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?”
https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-gor-man-klarar-man-en-vecka.403877/
Genom att titta på elkraftbehovet och att klara strömavbrott ger inte bara en ökad trygghet utan ökar även kunskapsnivån genom att man praktiskt prövat det man för dialog om. Man kan se det som en utbildning med praktik.
Även dialogen med grannar är viktig det handlar inte om att agera ensam vid ett allvarligt läge, som för mig är lite av prepperdiskussionen.
Redigerat:
Skrev ovan om min lösning med
5 kW elverk. Det har ett trefasuttag och ett 230 uttag.
Ejektorpumpen går på trefas.
Har haft hit en elektriker som fixat normal matning från elcentralen med ett väggfast trefasuttag.
Kort kabel med hane trefas kontakt till pumpens motorskydd.
Vid strömavbrott i stället en trefaskabel till pumpen från en liten Elbjörn byggcentral, direkt kopplad till elverket.
På denna finns flera 1-fas uttag, säkringar mm. Vilket gör att jag kan fördela 1-faslasterna på alla tre faserna.
Undviker snedbelastning som det blir om jag lägger allt på elverkets enda 1-fasuttag.
Och ordentligt jordspett så klart.
5 kW elverk. Det har ett trefasuttag och ett 230 uttag.
Ejektorpumpen går på trefas.
Har haft hit en elektriker som fixat normal matning från elcentralen med ett väggfast trefasuttag.
Kort kabel med hane trefas kontakt till pumpens motorskydd.
Vid strömavbrott i stället en trefaskabel till pumpen från en liten Elbjörn byggcentral, direkt kopplad till elverket.
På denna finns flera 1-fas uttag, säkringar mm. Vilket gör att jag kan fördela 1-faslasterna på alla tre faserna.
Undviker snedbelastning som det blir om jag lägger allt på elverkets enda 1-fasuttag.
Och ordentligt jordspett så klart.
Jo, jag har sett tråden (kanske även skrivit, minns inte).
Nä, det där med prepping, ja var och en får ju verka i egen skön, men jag själv har aldrig haft någon plan att bli fullblodsprepper - inför en sak som än så länge under min livstid inte har hänt en enda gång.
Men det är verkligen inte fel eller dumt att i alla fall ägna någon tanke ibland hur man har tänkt att bära sig åt om det skulle bli väldigt väldigt jobbigt.
Vatten är min största akilleshäl, där kommer det vara slut nästan direkt, men å andra sidan har jag lite koll på var jag kan hämta drickbart vatten från två olika ställen, 1-2 mil bort.
Mat finns det som regel jämt av så det skulle räcka i uppåt ett par veckor, om man snålar lite med portionernas storlek och har bara pasta eller ris utan något till mot slutet.
Och värme och viss matlagning kan ordnas med braskaminen.
Sen har jag full campingutrustning, som förut har använts för att tälta i fjällen uppåt en vecka ibland, så kan jag överleva där, så lär jag även kunna överleva närmare civilisationen.
edit:
Men mitt huvudsakliga fokus är att gå offgrid, vilket jag räknar med att kunna göra om några år.
Och då kommer ju trådens egentliga ämne inte röra mig längre.
Nä, det där med prepping, ja var och en får ju verka i egen skön, men jag själv har aldrig haft någon plan att bli fullblodsprepper - inför en sak som än så länge under min livstid inte har hänt en enda gång.
Men det är verkligen inte fel eller dumt att i alla fall ägna någon tanke ibland hur man har tänkt att bära sig åt om det skulle bli väldigt väldigt jobbigt.
Vatten är min största akilleshäl, där kommer det vara slut nästan direkt, men å andra sidan har jag lite koll på var jag kan hämta drickbart vatten från två olika ställen, 1-2 mil bort.
Mat finns det som regel jämt av så det skulle räcka i uppåt ett par veckor, om man snålar lite med portionernas storlek och har bara pasta eller ris utan något till mot slutet.
Och värme och viss matlagning kan ordnas med braskaminen.
Sen har jag full campingutrustning, som förut har använts för att tälta i fjällen uppåt en vecka ibland, så kan jag överleva där, så lär jag även kunna överleva närmare civilisationen.
edit:
Men mitt huvudsakliga fokus är att gå offgrid, vilket jag räknar med att kunna göra om några år.
Och då kommer ju trådens egentliga ämne inte röra mig längre.
Aha! Det låter intressant. I normalfallet vid spänningslöst elnät så stänger växelriktaren ner sig, trodde jag, men din kanske bara kopplar bort sig från husets elnät?Mikael_L skrev:
Om du tänker ansluta något till en offgrid-utgång så är det kanske lämpligt att inte ansluta något som behöver skyddsjord?
Ja, så har jag förstått det.Mikael_L skrev:
Det gäller att inte koppla någonting till den som kan läcka ström till elnätet …Mikael_L skrev:
Vad som har hänt (eller inte hänt) i forntiden spelar inte så stor roll för sannolikheten för vad som kan hända i framtiden.Mikael_L skrev:
Världen ändras och är nu ganska mycket annorlunda än för bara 30 år sen.
Jag preppar inte överdrivet mycket, men jag tycker att det är bra att ha tänkt på vad man bör göra i en kris eller ett krig. Då behöver man (förhoppningsvis) inte improvisera allting man tar för sig när det smäller.Mikael_L skrev:
Eller så kan du göra som jag beskriver i inlägg #442. Vårt förråd bör räcka i ungefär en vecka.Mikael_L skrev:
Jag noterar att du har tänkt en del på vad som kan hända i ett allvarligt läge. Jag skulle tro att du har ungefär samma beredskapsnivå som jag. Jag är dock inte riktigt nöjd med min nivå, så jag planerar att höja den så småningom
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden