M maria01 skrev:
exakt vad jag menar men nu var det inte dig som jag citera
Det förstod jag. Men eftersom du frågar svarar jag. Även om jag inser att du vet svaret.

P
M maria01 skrev:
vilka områden är trygga idag och helt fria från brott?
Områden som Sarek, tror jag. Fast man kan väl råka ut för benbrott i vildmarken, och det är sämre än att råka ut för det i en stad.

P
M Magnolium skrev:
Man kan tycka att det är semantik men ord måste få betyda något.
Ja, semantik är viktigt. Utan en hyfsad överenskommelse om vad ord betyder får vi sakta men säkert ett semantiskt sammanbrott.

Ingår det inte i köparens undersökningsplikt att kolla upp objektet man är intresserad av? Att åtminstone googla lite om adressen och området man vill köpa en bostadsrätt i, så man får en liten uppfattning om hur det är att bo där.

Eller så kanske man ska förutsätta att sprängningar och annan kriminalitet förekommer, eller kommer att förekomma, i stort sett överallt.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
DEt är ju precis det som är min poäng

Mäklarens jobb är inte att förmedla upplevda negativa känslor nån kan få av allt möjligt... allt från högljudda barn på innergården till mord som skett tidigare.. ingen säger ju jippie det var i min tilltänkta bostad som styckmordet skedde för 4 år sen... Men har det nån verklig bevisbar skada på bostadsaffären för köparen ,som går att bevisa till kronor och ören och inte upplevda fobier och rädslor..Nej knappast det bottnar i rädsla som oftast baseras på helt tokiga orimliga tankar..

Hade FMI tyckt som du så hade det blivit hopplöst att jobba som mäklare om mäklare ska ha ett ansvar för såna saker, ja det går att bevisa att sprängningen skett men skulle vi sätta 20 experter att förutse vart det kommer sprängas nästa gång så kommer det nog vara större chans att vinna storvinsten på valfritt lotteri än att dom skulle lyckas pricka en enda adress med vart en spränging kommer ske.. Det är altså info som inte leder till nåning vettigt och därav saknar betydelse...

Och om nu man kunnat bevisa att mäkaren säger att det inte skett en spränging och det är sant och det är bedömt av mäklaren som en säker adress att bo på vill man då att det ska gå att åtala mäklarens felbedömning om det iaf händer nåt skit sen ...

DEt kommer liksom en väldig massa dåligt ur nåt helt befängt..

Mäklaren är inte utbildad i att väga olika hot emot adresser och avgöra hur säkert det är att bo där.. det är av lika låg betydelse för bostadsaffären som att mäklaren tror att det ska regna imorgon.

Finns inget bevis att värdet på en adress skulle vara högre eller lägre av ev brott som skett där tidigare kanske vet man att måltavlan för sprängningen inte ens bor kvar i huset..
Varför skulle man då tvingas ge köparen nån info som troligen saknar betydelse framtida värde på lägenheten

Jag och tydligen FMI också verkar vara ganska på det klara att mäklarens uppgifter även om det finns upplysningsplikt och mäklaren ska hjälpa till vid bostadasafffärer. och även vara behjälplig för köparen men att det där är för mer faktabaserade grejer.. upplysningsplikten är inte gränslös och gäller precis allt utan det finns tidigare rättsfall att luta sig emot vad som hitintills bedömts som ok eller inte

Att det är mer tydliga grejer som påverkar köparen och att det där finns upplysningsplikt men man ska ju komma ihåg att mäklaren inte har nån undersökningsplikt alls och särskillt inte om saker likt brott som skett och sånt utan det är mer självklara saker som kolla pantbrev och ägarförhållanden och servitut osv

Det är långt ifrån solklart att en spränging skulle ha nån påverkan på värdet

kanske är priset redan satt till vad som förväntas av området...

Ingen förståndig mäklare kommer stå och berätta om allt negativt som man kan komma på för att köparen vill ha sånt till att pruta med..

Vill folk ha nån sån funktion då får dom nog hyra in och betala för den tjänsten själva och inte förvänta sig att säljarens mäklare ska gå emot huvuduppdraget bara för att det finns vissa krav på mäklare
Långt inlägg. Men du tycker alltså att sprängning i porten är lika lite relevant för en köpare som om någon
Keiller Keiller skrev:
Ingår det inte i köparens undersökningsplikt att kolla upp objektet man är intresserad av? Att åtminstone googla lite om adressen och området man vill köpa en bostadsrätt i, så man får en liten uppfattning om hur det är att bo där.

Eller så kanske man ska förutsätta att sprängningar och annan kriminalitet förekommer, eller kommer att förekomma, i stort sett överallt.
Jag håller med. Men det är svårt eller omöjligt att få reda på exakt adress för en sprängning. I det aktuella fallet beskrevs sprängningen som ”sabotage” i trapphuset i föreningens årsredovisning. Så i praktiken svårt för köparen att få information om sprängningen om inte säljare/mäklare upplyste om det.

• Haha
maria01
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
I de allra flesta falll skriver du...
Jag blir nyfiken på vad dessa "smällare" kallas i Polen?
Det är vad som i statistiken kallas en outlier eller utliggare (ej att förväxlas med uteliggare).

BirgitS
P Project Mellangården skrev:
Jag gör också antaganden om vad köparsegmentet anser. Men du avkräver av mig att jag ska redovisa exakt var jag lägger gränsen för sådant som mäklaren ska informera om? Det är inte konsekvent.
Du verkar ju ha en åsikt om att mäklaren ska informera om mer saker. Då antog jag att du vet vad du tycker om vad mäklaren ska informera om.

Jag tycker däremot att det är bra som det är när det gäller vad mäklaren ska informera om. Vill man som köpare veta mer så får man ta ansvar och ta reda på det själv. Inte heller vuxna ska curlas och få allt serverat på en silverbricka.
Nej, det tycker jag inte. Jag tror ”vissa” är en ytterst liten grupp som inte påverkar marknadspriset på bostaden.
En budgivare som drar sig ur pga. att det är en skilsmässobostad kan definitivt påverka slutpriset.
Precis som med andra känslomässiga åsikter.
Det är köparnas känslomässiga upplevelser av vägen du refererar till som rationellt. Det är verkligen inte synnerligen rationellt. Inget som påverkar bostaden i sig. Var drar du gränsen?
Nej, att leva med ett ständigt oväsen från bilar är inte bara känslomässigt. Det är medicinskt fastställd att det påverkar kroppen, t.ex. höjer stressnivån, vilket i sin tur ökar risken för sjukdom.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Unikt namn
Staffan_V Staffan_V skrev:
Det är vad som i statistiken kallas en outlier eller utliggare (ej att förväxlas med uteliggare).
Länka gärna till denna statistik (ej att förväxlas med svammel).

Länka gärna till denna statistik (ej att förväxlas med svammel).
svara på frågan istället innan du kräver en länk

• Haha
Project Mellangården
  • Laddar…
Mäklaren har alltså gjort sin research, men ej förmedlat informationen. Är det god mäklarsed?
FMI verkar tycka det och är det information som anses irrelevanta för objektet håller jag med.

Det behöver inte vara något konstigt med att man gör research och finner att resultaten från denna saknar relevans.

BirgitS BirgitS skrev:
Du verkar ju ha en åsikt om att mäklaren ska informera om mer saker. Då antog jag att du vet vad du tycker om vad mäklaren ska informera om.

Jag tycker däremot att det är bra som det är när det gäller vad mäklaren ska informera om. Vill man som köpare veta mer så får man ta ansvar och ta reda på det själv. Inte heller vuxna ska curlas och få allt serverat på en silverbricka.

En budgivare som drar sig ur pga. att det är en skilsmässobostad kan definitivt påverka slutpriset.
Såklart, men jag tror att den gruppen är liten. Mindre än den som drar sig ur köp pga sprängning i trapphuset.
BirgitS BirgitS skrev:
BirgitS BirgitS skrev:

Precis som med andra känslomässiga åsikter.

Nej, att leva med ett ständigt oväsen från bilar är inte bara känslomässigt. Det är medicinskt fastställd att det påverkar kroppen, t.ex. höjer stressnivån, vilket i sin tur ökar risken för sjukdom.

Nu var det fråga om störd sjöutsikt, inte buller. Om vi i exv förlägger motorvägen 2 km bort från huset, betraktar du det fortfarande som något mäklaren ska utelämna eftersom det är irrationella känslor hos köpare som aktualiseras?

• Haha
maria01
  • Laddar…
BirgitS
Såklart, men jag tror att den gruppen är liten. Mindre än den som drar sig ur köp pga sprängning i trapphuset.
Man kan tro vad man vill. Ingen av oss vet.
Nu var det fråga om störd sjöutsikt, inte buller. Om vi i exv förlägger motorvägen 2 km bort från huset, betraktar du det fortfarande som något mäklaren ska utelämna eftersom det är irrationella känslor hos köpare som aktualiseras?
En motorväg 2 km bort som man då vare sig ser eller hör?
Jag känner till ett område i Gävle som ligger mindre än 2 km från E4:an, och det är ett eftertraktat område. Ligger vinden på i fel riktning, kan man höra ett svagt brus från motorvägen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.