Är det bara i vårat hus vi gillar våfflor utan fras?
Låter man de ligga ute så är de goda med smör på dagen efter. Lägger man in dem i kylen så "stasar" väl fettet och de blir torra.

Hade ett Åviken förut som fungerade bra, men började steka ojämnt.
Blev nytt från Amazon, ett Severin. Smaken blir okej men våfflorna får ingen färg, bleka.

• Gilla
deetee och 3 till
  • Laddar…
S
Fras eller inte beror ju lite på.... Vill man inte ha fras är det ju äggvåfflor man vill ha. Ibland vill man ju dessutom ha en mer matig våffla med "mat-tillbehör" (räkor, rom, creme fraiche, lök etc. ) och då är det perfekt att byta vätskan till öl och öka mängden salt.
Bästa våfflorna gör jag på ett 100 år gammalt skeppshult järn som passar i vedspisen (lyfter ur ringarna). Det har dessutom en hållare som gör det enkelt att rotera. De våfflorna tar dubbelt så mycket smet som den vanliga järnet och då värmen (effekten) är mycket högre än el-järnet blir det en helt annan fras-yta.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar använda våffelrecepten i ICA förlagets Rutiga kokbok. Inget av deras recept innehåller ägg. Receptet med grädde ger en väldigt frasig våffla och behöver lägre temperatur.
Receptet med mjölk och smör kräver högre temperatur och ger inte en lika frasig våffla.

Receptet som testpanelen använt är väldigt likt ett pannkaksrecept.

Vi har Wilfa 623 järnet sedan ca 20 år och resultatet blir alltid bra. Kan nämnas att hällen är lätt koniskt så att smeten hamnar i mitten och trycks ut mot kanterna av värmen.
Smetsleven använder jag även vid portionering av pannkakssmet.

• Gilla
robertsandboge och 1 till
  • Laddar…
N
Föredrar icke frasiga våfflor som inte är för hårt gräddade.
Till detta används det våffeljärn mina föräldrar fick i bröllopspresent 1962. Fungear utmärkt även efter 60 års flitigt användande. Tror det kallas kvalitet.

• Gilla
hogdalen
  • Laddar…
Har ett
Wilfa WAS 623 eller kanske en tidigare modell då den är fler år än jag minns men den ser precis ut som testvinnaren så när som att den inte har det vita märket med loggan.
Minns att den var testvinnare i något då med för det var därför vi valde det.
Har dock alltid tyckt att antalet vofflor i recept aldrig stämmer men såg nu i detta test att det alltså är större än normalt vilket gav en fundering till ett långt mysterium för mig =)

I
Var på jakt efter våffeljärn för något år sen, den som fått bäst i test då var.... Wilfa WAS 623 ;) Så köpte 2 st vilket inte var billigt men riktigt bra!

Våfflorna blir väldigt stora och något tjockare i mitten. De blir dessutom väldigt frasiga vilket vi föredrar, gillar man inte det kan man dra ner på tiden eller stapla dem efter gräddning. Äter man dem inte direkt från järnet och vill ha dem frasiga så måste man lägga dem på galler ensamma annars blir de mjuka.

Det jag inte gillar är att de är svåra att göra helt rent. Fettet tar sig in överallt och det är uppenbart att det inte är tanken att de ska gå att göra helt rena. Eftersom det är teflon plattor som inte går att plocka av så får man förlita sig på att första släng våfflan tar det värsta.

Vi är väldigt nöjda med dem men nästa gång kommer vi slänga ett öga på gjutjärns versionen som presenterades här. Man får såklart sätta hanteringen och tiden det tar i relation till teflon alternativ.

Edit : Vi trodde en av de som vi köpt tidigare gått sönder för att den inte hade något pipljud men det visade sig finnas olika modeller som ser likadana ut men med lite olika funktioner.

arneri68 arneri68 skrev:
Jag brukar använda våffelrecepten i ICA förlagets Rutiga kokbok. Inget av deras recept innehåller ägg. Receptet med grädde ger en väldigt frasig våffla och behöver lägre temperatur.
Receptet med mjölk och smör kräver högre temperatur och ger inte en lika frasig våffla.

Receptet som testpanelen använt är väldigt likt ett pannkaksrecept.

Vi har Wilfa 623 järnet sedan ca 20 år och resultatet blir alltid bra. Kan nämnas att hällen är lätt koniskt så att smeten hamnar i mitten och trycks ut mot kanterna av värmen.
Smetsleven använder jag även vid portionering av pannkakssmet.
Rutiga kokbokens (min i alla fall) vardagsvåfflor innehåller 2 ägg, men de två andra recepten inte, som du säger. Av misstag gjorde jag en smet bubbelvåfflor utan ägg och de blev supergoda, så jag tror dig. Ska utforska det där lite mer.

Det man går miste om är näringen då när man kör utan ägg förstås ...

• Gilla
arneri68
  • Laddar…
Bäst våffeljärn är ändå de gamla elektriska 50/60tals grejerna. Har flera såna så man klarar sig livet ut. Det ska vara som att stänga ett kassaskåp typ.

• Gilla
Blomla och 3 till
  • Laddar…
H
Effekten som anges är maxeffekt och inte kontinuerlig. Säger alltså inget om totala förbrukningen utan kanske mer om hur snabbt järnet värms upp vid uppstart och efter tillförsel av kall smet.

• Gilla
kardborren och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Rutiga kokbokens (min i alla fall) vardagsvåfflor innehåller 2 ägg, men de två andra recepten inte, som du säger.
Vardagsvåfflor kanske skall vara lite matigare och nyttigare än frasvåfflor?

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Ett problem som aldrig brukar nämnas i tester av våffeljärn/smörgåsgrillar med mera är om det finns springor som kan samla smuts. Vi hade ett sådant våffeljärn. Råkade man spilla utanför fylldes springorna med smet som stelnade. Ett elände att få bort.

Det optimala är om det är släta ytor överallt. Obegripligt hur man kan konstruera en maskin och inte ta hänsyn till att den ska gå enkelt att rengöra. Man vill bara behöva torka av den med en trasa, inte stå och pilla bort smuts ur trånga utrymmen i en kvart varje gång.

• Gilla
TheImprovisor och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Bäst våffeljärn är ändå de gamla elektriska 50/60tals grejerna. Har flera såna så man klarar sig livet ut. Det ska vara som att stänga ett kassaskåp typ.
De saknar väl termostat?

arneri68 arneri68 skrev:
De saknar väl termostat?
ingen aning hur de är gjorda. Kan ju stå på länge så fungerar gör det ju ändå. Är ju så mycket massa i dem så en termostat kanske blir överflödig.

arneri68 arneri68 skrev:
De saknar väl termostat?
De har nästan alltid en enkel bi-metalltermostat inbyggd. De brukar börja "ticka" när de nått temperaturen. Gör de inte det så kan ju termostaten vara trasig.
Själv älskar jag Husqvarnas Sixten Sason-ritade våffeljärn i aluminium. Både snyggt och ger goda våfflor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.