6 993 läst ·
56 svar
7k läst
56 svar
Från ödehus med asbest till sommarparadis för barnen – Husdrömmar
Jag blev positivt överraskad över hur fint det blev till slut. I början så fick man känslan att det kanske inte var helt genomtänkt innan köp. Dock reagerade jag direkt på att de valde att först lägga om golvet och sedan göra ingreppet i fasaden....och mycket riktigt så sågade de rakt ner i det nya golvet tyvärr. Visst borde det vara så att man alltid börjar med ingrepp i väggar/tak/fasad och avslutar med att göra invändiga ytskikt?
Blev överraskad över hur huset låg. När programmet börjar får man intrycket att det ligger lite öde, ensamt och inga grannar. Sen en bit in i programmet visas en drönarbild med diverse hus runt om.
Fint slutresultat och ett väldigt trevligt avsnitt.
Fint slutresultat och ett väldigt trevligt avsnitt.
Enligt mig bästa avsnittet på säsongen. Gert gav bra och jordnära råd för en gångs skull. Paret lyssnade, hade egna bra ideer och huset behöll sin karaktär. Produktionen visade även mkt av själva byggandet.
Även skönt att det inte var ett sånt där avsnitt där dom rev allt, schaktade sönder tomten och sedan slängde upp en 10 miljoners sockerbit. Det här bör vara perfekt inspiration för de som köper gamla eller öde hus.
Även skönt att det inte var ett sånt där avsnitt där dom rev allt, schaktade sönder tomten och sedan slängde upp en 10 miljoners sockerbit. Det här bör vara perfekt inspiration för de som köper gamla eller öde hus.
Såg precis programmet, och kan bara instämma i att det var bäst hitintills.
Dock satt jag där och tänkte på alla dessa gamla plankor de grävde fram ur väggar och golv och ville visa upp. Man behöver inte sätta gips så klart, och jag är glad de inte gjorde det. Men jag hoppas ingen kommer köpa mitt hus om 60 år, för att sedan öppna ytskikten och säga "Gud vilken fin Konstruktionsplyfa/OSB/golvspån! Det är ju bara att olja/lasera/slipa lite så det ser jättefint ut!"
Dock satt jag där och tänkte på alla dessa gamla plankor de grävde fram ur väggar och golv och ville visa upp. Man behöver inte sätta gips så klart, och jag är glad de inte gjorde det. Men jag hoppas ingen kommer köpa mitt hus om 60 år, för att sedan öppna ytskikten och säga "Gud vilken fin Konstruktionsplyfa/OSB/golvspån! Det är ju bara att olja/lasera/slipa lite så det ser jättefint ut!"
Det är ju mode nu för tiden, råa betonggolv och plyfa på väggarna. Personligen är det något av det fulaste jag vet, ger ett intryck av verkstad eller billigast möjliga förråd men smaken är ju som baken. 🤔
Bättre med rå panel som i avsnittet i så fall.
Bättre med rå panel som i avsnittet i så fall.
Med det vill du ha sagt vad? Att du inte gillade att de frilade alla massiva träplankor eller att de borde ha bekostat och lagt nya massiva träplankor med sin tajta budget...?T TedM skrev:Dock satt jag där och tänkte på alla dessa gamla plankor de grävde fram ur väggar och golv och ville visa upp. Man behöver inte sätta gips så klart, och jag är glad de inte gjorde det. Men jag hoppas ingen kommer köpa mitt hus om 60 år, för att sedan öppna ytskikten och säga "Gud vilken fin Konstruktionsplyfa/OSB/golvspån! Det är ju bara att olja/lasera/slipa lite så det ser jättefint ut!"
Det är väl lite det som är grejen att "förr i tiden" så gjordes mycket annorlunda som tex att skicka möbler i trälådor där virket i lådorna var så pass bra att det gick att återanvändas till tex golv. Idag kommer det oftast i wellpapp som hade varit undermåligt och inte särskilt vettigt som golvmaterial... 😉
jag är helt klart mer för avsnitten där de faktiskt gör lite själva och man får lite mer jordnära diskussioner om tak till exempel. Är uppenbarligen för okultiverad för att förstå de här arkitektritade husen som alla ser likadan ut invändigt som utvändigt och allt görs av en anonym byggare. Mest får man se tråkiga inslag om färgval och annat slött.
Så, kul avsnitt! Vi har likadan panel bakom tretexen i vårt hus. Har försökt få maken att våga testa ta fram den men han är hittils skeptisk. Kanske ändrar sig nu? Gert var förvånansvärt vettig, blev bra!
Så, kul avsnitt! Vi har likadan panel bakom tretexen i vårt hus. Har försökt få maken att våga testa ta fram den men han är hittils skeptisk. Kanske ändrar sig nu? Gert var förvånansvärt vettig, blev bra!
Jag ville ha sagt att man nog hade samma inställning till plankväggarna som vi har till våra moderna konstruktionsmaterial idag; att det inte är något att visa upp. Detta försökte jag förmedla genom en liten lustig parabel.J J00 skrev:
Vad de skulle gjort eller inte med sitt alldeles egna hus får de egentligen välja själv. Jag hade inte disponerat budgeten likadant om det varit mitt hus, jag hade nog sparat in på trallen och gruset och istället lagt några tusen på dekorativa panelskivor eller nåt. Eller wellpapp, det kommer säkert vara uppskattat av byggnadsvårdare om 80 år. "Här ser vi rester av en logotyp från Jysk, som var en gammal möbelbutik från den tiden. Min morfar jobbade där minsann. Nu ska vi gå till stadsantikvarien för att ta reda på vad vi kan lära oss om dem."
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "byggnadsvårdare"
Stora boken om byggnadsvård
Den ultimata boken om byggnadsvård
429 kr inkl moms
Läs mer
Jag förstår. Det var inte det jag utläste från din roliga parabel.T TedM skrev:
Alltid svårt att sia om vad framtiden har i sitt sköte men man kan nog ändå dra slutsatsen att naturmaterial och hantverk kommer stå sig relativt bra i förhållande till dess motsatser.T TedM skrev:
Det där är ett annat tv-program, Det sitter i väggarna. 😀T TedM skrev:
Klicka här för att svara