F
W whak skrev:
Är beijer mest till för hantverkare ?
Alltid när jag sett produkter där så är dom hästlängder dyrare.
Kan inte se varför man som privatperson skulle handla där.
Ja där allt svindyrt. Lite som xlbygg, där kan man oftast inte ens se vad dom har på hemsidan. Kör aldrig dit då jag vill kolla innan vad som finns.

F Fideliox skrev:
Ja där allt svindyrt. Lite som xlbygg, där kan man oftast inte ens se vad dom har på hemsidan. Kör aldrig dit då jag vill kolla innan vad som finns.
Både XL-bygg och Beijer är ju normalt fullsortimentsbutiker, dvs det man kan förvänta sig skall finnas gör det. Behöver man något special så är alla fall Beijer fenomenala då man kan få hem specialprodukter från deras centrallager nästkommande vardag.

Jag är personligen tvärtom, undviker byggladorna i det längsta med undantag för Hornbach som ändå är helt ok, på Bauhaus/Byggmax finns ju i princip bara personal med kompetensnivå kassör och dom som springer runt i butiken lyckas sällan ens visa vart varor man hittat på nätet faktiskt finns i varuhuset.

L LordJN skrev:
Jag har byggt 2 altaner till mig med virke från Bauhaus, även byggt åt kompisar med Bauhaus/Byggmax. Alltid pga priset.

Sen byggde jag garage från XL/K-Bygg o insåg att det är stor skillnad på kvaliteten av virket. Ja, det är dyrare, men som i exemplet ovan skiljer det 1kr/lpm på K-bygg och Byggmax/Bauhaus, den kronan hade jag verkligen offrat om jag skulle lägga trall idag efter att ha använt allas virke och besökt grannar mfl som byggt med K-bygg/XL-bygg.

På bärande Reglar som ej syns har jag inget att klaga på de billigare, men de som man ska se i 20+år och som man ska gå barfota på, där ska man verkligen satsa på en bra bräda.

Märkte även att som det står i texten kan det vara värt att besöka varuhuset för att hitta bra plankor. Detta gäller lågprisvaruhusen i synnerhet. Efter att beställt stora mängder virke från proffsbutiker så märker man att kvaliteten är mer konstant, medan på Byggmax/Bauhaus får man åka till affären och kolla brädorna där det alltid slutar med 60st på släpet och 80st på marken som man får lyfta upp igen så nästa stackare får gå igenom om de duger till dennes bygge. Därav känns beställningar från dessa företag mer osäkert då det på en ny pall kanske ligger 60% bra och 30% mindre bra och 10% värdelösa.
G4-3 är G4-3 oavsett vart du köper den. Detsamma gäller G4-2 (den finare sorteringen) och impregneringen (i regel AB för ”vanlig” trall). Sågverken sorterar inte de finare G4-3 och skeppar dem till t.ex Beijer istället för Bauhaus, Hornbach eller Byggmax. Produktionen i ett sågverk är mer eller mindre helautomatisk.

Du kan få fina paket virke från alla återförsäljare och du kan ha otur och få fula från alla återförsäljare. Kanske har du köpt G4-3 från någon och G4-2 från en annan. I så fall är det inte konstigt att du upplever en skillnad, tvärtom vore det logiskt.

Viktigt! Samma stora sågverkskoncerner levererar till hela den svenska marknaden.

Mer om klasserna på bland annat trall hittar ni här,

https://www.svenskttra.se/trafakta/allmant-om-tra/kvalitet-och-sortiment/

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
F
L Liljeros skrev:
Både XL-bygg och Beijer är ju normalt fullsortimentsbutiker, dvs det man kan förvänta sig skall finnas gör det. Behöver man något special så är alla fall Beijer fenomenala då man kan få hem specialprodukter från deras centrallager nästkommande vardag.

Jag är personligen tvärtom, undviker byggladorna i det längsta med undantag för Hornbach som ändå är helt ok, på Bauhaus/Byggmax finns ju i princip bara personal med kompetensnivå kassör och dom som springer runt i butiken lyckas sällan ens visa vart varor man hittat på nätet faktiskt finns i varuhuset.
Ja, men ibland vill jag bara se pris och lagerstatus. T ex skulle jag ha en brytbladskniv för ett tag sen, ca 300kr på XL och 150kr överallt annars. Blir orimligt. Sen är jag introvert så att slippa snacka med personalen är bara positivt för egen del.

Absolut är dom dock bra om man vill beställa saker!

Själv blir det oftast byggmax då jag har typ 3km dit medans jag har 7 mil till närmaste Hornbach..

F Fideliox skrev:
Här i trakterna är xl 9 av 10 gånger billigare än Byggmax och jem&fix.
Då har dom även bättre kvalitet också

Jag fick en offert från Beijer nyligen på allt material för trädäck. Det blir en hel del rabatt man får om man frågar efter offert. Dom vet också priserna hos konkurrenter. Det blir på en del saker billigare än hos andra. Samma gäller om du frågar hos AB Karl Hedin tex. Man får inte gå på priserna på hemsidan. Däremot behöver du inte fråga hos Bauhaus/Byggmax. Där får du ingen offert utan priset du ser är det som gäller. Tycker det är mycket smidigare med tex Beijer.

M Mattias Västkusten skrev:
G4-3 är G4-3 oavsett vart du köper den. Detsamma gäller G4-2 (den finare sorteringen) och impregneringen (i regel AB för ”vanlig” trall). Sågverken sorterar inte de finare G4-3 och skeppar dem till t.ex Beijer istället för Bauhaus, Hornbach eller Byggmax. Produktionen i ett sågverk är mer eller mindre helautomatisk.

Du kan få fina paket virke från alla återförsäljare och du kan ha otur och få fula från alla återförsäljare. Kanske har du köpt G4-3 från någon och G4-2 från en annan. I så fall är det inte konstigt att du upplever en skillnad, tvärtom vore det logiskt.

Viktigt! Samma stora sågverkskoncerner levererar till hela den svenska marknaden.

Mer om klasserna på bland annat trall hittar ni här,

[länk]
Problemet är att på byggladorna står varenda filur som sett en gör det själv guide för trallmontage och river i högen. Är det en tillstymmelse till skavank så läggs dom åt sidan och sen kommer personalen och lägger tillbaks. Detta skit ska du sen stå och riva i när du behöver virke. På Beijer/XL är det i princip inga privatpersoner och tar man hemleverans så får man en välsorterad bunt. Har i princip aldrig känt att något jag fått är för dåligt för att montera.

Redaktionen Redaktionen skrev:
Är det dags att uppdatera uteplatsen med trall? Vi har undersökt vad det kostar att bygga en altan om du köper virke och allt annat nödvändigt hos någon av de stora byggbutikernas e-handelssidor.

Du kan läsa artikeln här: Billigaste altanen 2026: Så bygger du nytt trädäck till så lågt pris som möjligt
Varför tar man inte hänsyn till mängdrabatterna hos Hornbach? Balksko, stolpsko, vinkelbeslag och spikplåt till exempel har samma mängdrabatt hos båda byggvaruhusen (från 10 styck). Om jag jämför projektet som ni anger är Hornbach fortfarande billigast precis som i första prisjämförelsen.... 20.591,74 SEK Skärmdump av en varukorg från byggvaruhus med 12 produkter som reglar, trall och skruvar, totalt 20.591,74 SEK. Produkter inkluderar balksko och stolpsko.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
S Sebbe91 skrev:
Varför tar man inte hänsyn till mängdrabatterna hos Hornbach? Balksko, stolpsko, vinkelbeslag och spikplåt till exempel har samma mängdrabatt hos båda byggvaruhusen (från 10 styck). Om jag jämför projektet som ni anger är Hornbach fortfarande billigast precis som i första prisjämförelsen.... 20.591,74 SEK[bild]
Nej detta stämmer inte. Jag räknade precis på båda aktörer och BAUHAUS är 301:- billigare!

D Don B skrev:
Nej detta stämmer inte. Jag räknade precis på båda aktörer och BAUHAUS är 301:- billigare!
Jag skulle nog inte välja något av det. Utan tar in en offert från Beijer eller annan proffsbutik. Blir utan något som helst problem billigare. Hamnar nästan på det priset med premiumtrall som är G4-2. Allt i jämförelsen här är G4-3.

Magnus Stark skrev:
Tack för en bra artikel.
Finns det någon anledning till varför man inte haft med nedan trallskruv i jämförelsen?
Den torde förändrat utfallet.

[länk]
Man brukar använda rostfri A2-klassad trallskruv. Denna produkt anger att den är ”rostfri” med C4 ytbeläggning, vilket verkar som gallimatias. En skruv av rostfritt stål behöver ingen ytbeläggning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.