Vad kostar ett smart hem egentligen? Här går vi igenom vad du behöver för ett grundläggande smart hem, och väljer prylar du kan installera själv utan att behöva riva upp väggarna.

Du kan läsa artikeln här: Vad kostar ett smart hem?

F
Diffus fråga, beror ju helt på vad man menar.

Min home assistent instans på min NUC och lite billiga sensorer har gått på ca 3000kr.

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Håkan verkar ju ha halvbra koll på saker. Philips Hue har en puck som man kan sätta bakom strömbrytaren. Den programmerar man och sen kan den användas precis som innan. Man kan släcka och tända med brytaren och det går alltid att styra med appen. Oavsett om man tryckt på brytaren.
Varför det skulle behövas behörig elektriker för att installera en puck vet jag inte heller riktigt. Man får själv byta en strömbrytare om man vet vad man gör. Och en puck är samma sak. Så det är inget problem alls med vanlig strömbrytare ihop med Philips Hue. Men har man inte koll på att det finns produkter som löser det hela så är det såklart ett problem.

D DanielSt81 skrev:
Varför det skulle behövas behörig elektriker för att installera en puck vet jag inte heller riktigt. Man får själv byta en strömbrytare om man vet vad man gör. Och en puck är samma sak.
Nej, att installera en puck bakom en strömbrytare är inte samma sak som att byta en strömbrytare.

• Gilla
Conqvist och 6 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nej, att installera en puck bakom en strömbrytare är inte samma sak som att byta en strömbrytare.
Nej, det är mindre farligt eftersom mindre kan gå fel. Bara trådarna i en klämma så det är alltid ström på. Man kan inte koppla fel i en ny strömbrytare.

D DanielSt81 skrev:
Varför det skulle behövas behörig elektriker för att installera en puck vet jag inte heller riktigt.
För att lagstiftningen ser ut så.

• Gilla
axeguss och 9 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
För att lagstiftningen ser ut så.
Enligt elsäkerhetsverket får man byta ut en strömbrytare själv. Vet du vad man måste göra då? Skruva bort brytaren, koppla bort trådarna, koppla trådarna med en ny och skruva tillbaka allt. Du menar alltså att sätta dit en puck där du skruvar bort befintlig brytare, kopplar alla trådar som var i brytaren i en wagu klämma, puck in i dosan och tillbaka med brytaren är något som är krångligare och inte får göras? Något som alltså är enklare och där det kan göras mindre fel. Det går nämligen att koppla trådarna fel i den nya brytaren. Däremot är det inte möjligt att göra fel när man stoppar trådarna i en wagu. Och att sätta in en puck är bara en annan typ av strömbrytare. En som kan styras. Så nej, lagstiftningen tillåter det.

D DanielSt81 skrev:
Enligt elsäkerhetsverket får man byta ut en strömbrytare själv. Vet du vad man måste göra då? Skruva bort brytaren, koppla bort trådarna, koppla trådarna med en ny och skruva tillbaka allt. Du menar alltså att sätta dit en puck där du skruvar bort befintlig brytare, kopplar alla trådar som var i brytaren i en wagu klämma, puck in i dosan och tillbaka med brytaren är något som är krångligare och inte får göras? Något som alltså är enklare och där det kan göras mindre fel. Det går nämligen att koppla trådarna fel i den nya brytaren. Däremot är det inte möjligt att göra fel när man stoppar trådarna i en wagu. Och att sätta in en puck är bara en annan typ av strömbrytare. En som kan styras. Så nej, lagstiftningen tillåter det.
Nej. Du får byta en strömbrytare själv, korrekt. Men monterar du en puck bakom brytaren klassas det som nyinstallation, därav krävs behörighet.
Med det sagt så får jag erkänna att jag själv gjort den installationen, utan behörighet

• Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nej. Du får byta en strömbrytare själv, korrekt. Men monterar du en puck bakom brytaren klassas det som nyinstallation, därav krävs behörighet.
Med det sagt så får jag erkänna att jag själv gjort den installationen, utan behörighet
Ok. Då får jag nog prata med elektrikerna jag har pratat med att dom uppenbarligen inte kan reglarna. Är ju skrämmande att det är flera stycken som inte har koll.
Förstår dock inte riktigt hur det kan vara en nyinstallation eftersom det blir inga nya kablar eller en brytare som inte fanns. Då måste byte till dimmer ju också vara en nyinstallation eftersom det är en annan typ.

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Kollade nu. Kan det bero på att en plejd tex använder sig av trådarna som finns och det måste kopplas på ett visst sätt?
En Philips Hue puck kopplas som sagt inte på det sättet utan trådarna ska vara i en klämma.

D DanielSt81 skrev:
Ok. Då får jag nog prata med elektrikerna jag har pratat med att dom uppenbarligen inte kan reglarna. Är ju skrämmande att det är flera stycken som inte har koll.
Förstår dock inte riktigt hur det kan vara en nyinstallation eftersom det blir inga nya kablar eller en brytare som inte fanns. Då måste byte till dimmer ju också vara en nyinstallation eftersom det är en annan typ.
Exakt, du får inte byta ut en strömbrytare till en dimmer själv. Men, det görs i åtskilliga installationer ändå, inklusive min egen.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Kollade nu. Kan det bero på att en plejd tex använder sig av trådarna som finns och det måste kopplas på ett visst sätt?
En Philips Hue puck kopplas som sagt inte på det sättet utan trådarna ska vara i en klämma.
Det beror på att du tillför en ny produkt. Spelar ingen roll om det är en Plejd, Hue, Sonoff eller whatever.

• Gilla
Conqvist och 2 till
  • Laddar…
Man gör det man har kunskap till att utföra och känner sig trygg med att utföra, jag är pragmatisk och hoppar över alla "fåren" i trådarna.
Nu i påsktider gäller också "får får inte får, får får lamm".😉

• Gilla
dilemma och 4 till
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Du menar alltså att sätta dit en puck där du skruvar bort befintlig brytare, kopplar alla trådar som var i brytaren i en wagu klämma, puck in i dosan och tillbaka med brytaren är något som är krångligare och inte får göras?
Nej det får inte en lekman göra!

Grunderna hittar du i elsäkerhetslagen som stipulerar:

Text som beskriver villkoren för att utföra elinstallationsarbete enligt elsäkerhetslagen.

Tillsynsmyndigheten Elsäkerhetsverket har med stöd av elsäkerhetslagen meddelat rätt detaljerade föreskrifter som trots principförbudet enligt ovan ger en lekman rätt att utföra vissa typer av elinstallationsarbete. Dessa hittar du i ELSÄK-FS 2017:2.

Undantag från kraven i elsäkerhetslagen, lista över elinstallationsarbeten som ej omfattas, t.ex. byta elkopplare och anslutningsdon, placering, spänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är alltså inte någon subjektiv bedömning av svårigheten som avgör vad en lekman får göra, utan det som är tillåtet är det som är uppräknat ovan, inte sånt som kan tyckas likvärdigt med det uppräknade.

• Gilla
Conqvist och 3 till
  • Laddar…
Walle85
D DanielSt81 skrev:
Hur lyckas du koppla in en puck i en Wago (notera att det stavas med O) klämma utan nya kablar? Blir nog lite konstigt att försöka klämma fast en puck i en Wago utan en kabel emellan 🤔

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.