Artikelkommentarer
karlmb: [citat] Det har du nog. Jag drar alla som försvarat effekttarrifferna under den kammen.
trähandtag: Jag funderar på om vi har en ränteigelkott på gång.
ByggareJo: Nu är det sommar 2026, enligt artikel i BT behöver något vara gjort nu. Ska bli spännande att se var detta tar vägen. Även hustrun har kommunal anställning som bygglovsingenjör. Otroligt att de ändå lyckats hamna i denna sitsen?! (Vet dock inte hur inblandad hon varit i bygget).
stejak88: "husen får inte strid mot detaljplanen" Och hur skall detta lira med kommunernas fanatiska nyttjande av funktionen prickmark där man i princip prickmarkar allt utöver där huvudbyggnaden placerades? I själva verket blir väll effekten ett typgodkänd hus som endast får byggas utanför detaljplan? Jag har själv 6500kvm tomt varav 6400kvm prickmark mitt i centrum i tätort som jag gärna hade
pmd: [citat] Ser rätt fint ut! Och inte överdrivet dyrt. Lite oklart hur många och hur nära grannar det finns, dock.
Karl.s: Bra att man slopar metylenklorid. Hoppas att de inte bara byter till ett annat liknande ämne, får lite 3M/teflon vibbar...
Keiller: [citat] Då väntar jag ett tag till med att beställa några fönster jag hade tänkt att byta ut. Kanske kan bli lite rabatt på det.
Troberg: [citat] Fast den är ju inte illegal än. Det är ju det som hela tråden gäller: kriminalisering dröjer (om det ens sker).
Abyaby: [citat] Jo jag såg att det var länge sedan du skrev detta men frågan är ju lika aktuell så jag tänkte att jag skulle slippa hånas för att jag är sen på en fortsatt aktuell fråga. Ha en bra kväll
Bitterhetsakademin: Enligt vad Aftonbladet skriver så backar nu Senior Material från planerna att använda metylenklorid vid fabriken i Eskilstuna. I stället ska en nyutvecklad teknik användas som förhoppningsvis är mindre skadlig för miljön. Folkets protester lönade sig denna gång.
Ossian K Olsson: [citat] Den gick för 5 250 000 kr!
karlmb: [citat] Precis. Det är nästan det allra viktigaste. Men mode håller ju inte så länge förstås..
Jaggatagga: [citat] Sämst känns ju lite värdeladdat. Jag förstår inte riktigt varför prisökningar på bostäder beskrivs som någonting positivt. Misstänker att bostäder är såpass dyra där att de hamnar på listan i absoluta tal lite som brus. I procent är ju inte Sumpan med.
karlmb: [citat] Då är det bra att denna tråden finns. På konsumentens sida.
Stefan10: [citat] Finns bättre järnsulfat hos tex Allt Fraktfritt som löses i kallt vatten. Den på Granngården kräver varmvatten, tidigare modell funkade bättre.
Snigla: Lite nyfiken på varför det nämndes att jordvärmepumpen fick gå på elpatron? De grävde väl inte av några jordvärmekablar? Har de dragit in temporär huvudkabel ska väl allt funka som vanligt? 🤔
kisumisu: Smaken är som baken. Många av husen blev för "moderna" för min smak. Medans några blev betydligt finare! T ex hus 11 blev ju mycket mycket finare när man tog bort det fula (säkert även felande) platta taket. 19 och 24 blev också fina.
roger.lehrberg: Snyggt! Kan nog bli att jag hämtar lite inspiration av ditt bygge.
OklartDP: Hej, Går i tankarna att investera i en luftvärmepump och ha på övervåningen och huvudsyftet är att tillföra kyla på sommarmånaderna när övervåningen blir oumbärlig men också som komplement till befintliga värmesystemet huset har i från luftvärmepump. Min fråga är vad man bör tänka på gällande egenskaper... Hur hög nominell effekt bör man satsa på respektive värme?
g.kraft: Satte 2 ibc på baksidan. Sen borrat ett 1mm hål 25cm från toppen för de sista 500l. Det innebär att vid skyfall har jag i sämsta fall plats för 500l extra buffert som sedan sipprar ut över en 20h period. Har stenkista men vid vid 2 tillfällen har den inte klarat kraftiga skyfall, så detta köper lite extra utrymme. Täcker 2 stuprör/halva taket vilket blir ca 50m2 Resterande 1500l är
Redaktionen: När Marika Sagré och Claes Dimitriou köpte Marikas mammas sommarstuga och tomt väcktes idén om att någon gång bygga ett eget hus. En attefallare kändes lagom – och efter två års bygge stod den unika A-frame-attefallaren klar. – Vi kommer aldrig mer bygga ett helt hus själva, men är väldigt nöjda med resultatet. Det blev som vi ville, säger de. Du kan läsa artikeln här: De
Redaktionen: Ekerö kommun har instiftat ett nytt arkitekturpris och nu har man utsett årets vinnare. Du kan läsa artikeln här: Ombyggt 1960-talshus vinner Ekerös nya arkitekturpris
Redaktionen: Sverige hör till de länder i Europa där bostadsbyggandet har minskat mest sedan räntehöjningarna 2022. Du kan läsa artikeln här: Svenska bostadsbyggandet rasar mest i Europa
fsn: [citat] Jag bytte liner på garanti…. Lång historia men fick veck på den vita ”påslinern” och leverantören var helt övertygad om att det var fel på linern. Allt berodde på att den staplade EPS trappan låg löst… men det slutade med att jag fick en platssvetsad mosaikmönstrad liner gratis. Hur som…. Tömde så gott det gick med dränkbar 300kr pump. Den suger ju i botten men
Liljeros: Det faktum att man valt att tillämpa nån form av differentierad prissättning baserat på försäljningspris och plats signalerar väl än mer desperation från Hemnets sida.
Kvackatore: [citat] Det finns andra faktorer att väga in - oftast finanserar man investeringen med bolån. De flesta är ovilliga att ta bolån för att investera på börsen men kan däremot tänka sig investera det i fastigheten, t.ex. solceller/batteri, En annan faktor är att det finns många mjuka värden att ta hänsyn till, dels har du en försäkring mot höjda elpriser vilket är svårt att