S Staffan-N skrev:
Om man ser på fastigheten som helhet brukar det vara en ganska liten del av den som är tak, vars regn hamnar i stuprören. I vårat fall ca 15%. Så det borde inte göra så mycket skillnad om överflödet från dagvattnet skickas ut på gräsmattan eller var nu det övriga regnet faller. Är det ett ordentligt skyfall blir det blött ändå och geografin styr vart vattnet hamnar.
Kan säga att om blir det stopp i något av våra fyra stuprör när det regnar blir det direkt stora pölar. Vid ett tillfälle trängde fukten igenom källarväggen så den gamla plastfärgen som någon tidigare ägare målat innerväggarna med bildade stora blåsor fulla med vatten. Så för oss skulle det aldrig vara aktuellt att plugga någon dagvattenavledning.

Kvackatore Kvackatore skrev:
Det är inte så ofta tillgången som är problemet utan produktionskapacitet i vattenverket eller att vattentorn töms snabbare än de hinner fyllas på.
Det känner jag till...men vattenbrist är det likväl eftersom vattenbolaget inte mäktar med att leverera normalt. Det blir ju lite hur man definierar ordet "vattenbrist", men kan man dra sitt strå till stacken genom att minska belastningen så är ju det bra. För mig har det också alltid känts lite slöseri att vattna buskar och rabatter med renat kranvatten, för att inte tala om gräsmattan. Det sistnämnda har jag slutat helt med, om jag inte precis har sått nytt gräs. Försöker dock göra det på hösten när det ändå regnar lite mer frekvent normalt sett.

• Gilla
Kvackatore och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Kan säga att om blir det stopp i något av våra fyra stuprör när det regnar blir det direkt stora pölar. Vid ett tillfälle trängde fukten igenom källarväggen så den gamla plastfärgen som någon tidigare ägare målat innerväggarna med bildade stora blåsor fulla med vatten. Så för oss skulle det aldrig vara aktuellt att plugga någon dagvattenavledning.
Ja man skulle ju behöva skicka vattnet långt bort från huset.
Jag tänker inte heller plugga dagvattenledningar frivilligt :-) Värdet av att klara 15% mer regn utan att det blir fuktskador i källaren, samt prydligheten att stuprören bara går rakt ner i marken, är betydligt högre än 2500:- per stuprör.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Satte 2 ibc på baksidan. Sen borrat ett 1mm hål 25cm från toppen för de sista 500l. Det innebär att vid skyfall har jag i sämsta fall plats för 500l extra buffert som sedan sipprar ut över en 20h period. Har stenkista men vid vid 2 tillfällen har den inte klarat kraftiga skyfall, så detta köper lite extra utrymme. Täcker 2 stuprör/halva taket vilket blir ca 50m2

Resterande 1500l är till bevattning/pool.

Förstår att man inte alltid har plats att gömma en sån lösning men kan man är det ju bra. Även bra att kunna vattna med gott samvete vid torka.

• Gilla
Ingenjörshobby och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.