Byggnads vill begränsa ROT-avdraget till energi- och underhållsrenoveringar, inte estetiska projekt som kök och badrum.

Du kan läsa artikeln här: Byggnads vill att ROT-avdraget görs om

Fairlane
Dvs, man vill skydda sig själva och få del av pengarna. Det finns massor med bra firmor utan kollektivavtal, men de ska såklart vara inte få göra jobb...

• Gilla
  • Älska
SonnyListon och 10 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Ta bort det istället.

• Gilla
Göran Tivenius och 14 till
  • Laddar…
G
Man borde inte kunna få ROT på fastpris jobb..

• Wow
  • Haha
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
G Greger_08 skrev:
Man borde inte kunna få ROT på fastpris jobb..
Varför?
Det tycker jag låter helt orimligt att styra på avtalsform.

• Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
C
Hmm, så alla köks- och badrumsrenoveringar är bara rent kosmetiska enligt Byggnads. Bra, det skall jag berätta för försäkringsbolaget som tycker mitt badrum är för gammalt.

• Gilla
SonnyListon och 15 till
  • Laddar…
Ägare av hyresrätt har ju redan bättre än rot-avdrag, de får ju räkna bort alla kostnader från vinsten.
Varför ska de få extra bidrag utöver det.

• Gilla
hapazard och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Dvs, man vill skydda sig själva och få del av pengarna. Det finns massor med bra firmor utan kollektivavtal, men de ska såklart vara inte få göra jobb...
I dag kan man ju även få ROT avdrag när man anlitar en privatperson som har A- skatt, det är sannolikt inte populärt bland företag eller fack men motsvarar ju hela arbetsgivaravgiften och ger på det viset fler möjlighet att anlita hjälp och för den delen få ett vitt jobb.

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
G
Fairlane Fairlane skrev:
Varför?
Det tycker jag låter helt orimligt att styra på avtalsform.
ROT bara får tas på arbetskostnaden och med fastpris betalar man ju inte bara för arbetskostnad utan även för att slippa risken att det drar iväg vilket är lite mer som en försäkring än arbetskostnad.

Som bonus ser jag att fler företag skulle vara villiga (bli tvingade) att utföra jobb på löpande räkning med ett ungefärligt pris vilket var vanligt förut.

Fastpris och ROT har drivit upp priserna enormt.

• Gilla
Eje_19 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Då förstår jag hur du tänker. Jag håller inte med men förstår tanken med försäkringsdelen.

C
G Greger_08 skrev:
Fastpris och ROT har drivit upp priserna enormt.
Ja, lite spännande om ROT skulle bli än mer begränsat då många kanske inte skulle acceptera timpengen för jobb där det inte går att göra ROT-avdrag. Dubbla prislistor? 600 spänn i timmen för icke ROT-jobb eller 900 spänn minus ROT? 😆

• Gilla
Anotaren och 2 till
  • Laddar…
P
Är det mycket få inredningssnickare och rörmokare som är medlemmar i Svenska Byggnadsarbetareförbundet?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
Redaktionen skrev:
  • Att stödet begränsas till samhällsnyttiga åtgärder som klimatskal, stammar, energieffektivisering, klimatanpassning och tillgänglighet.
Allt det där i högsta grad nyttigt för husägaren. Samhällsnyttan är väl ganska begränsad.

S
Redaktionen Redaktionen skrev:
Byggnads vill begränsa ROT-avdraget till energi- och underhållsrenoveringar, inte estetiska projekt som kök och badrum.

Du kan läsa artikeln här: Byggnads vill att ROT-avdraget görs om
Företaget som anlitas ska ha kollektivavtal…där kom det…. Kollektivavtal är frivilligt. Nu vill Byggnads blanda in detta i skattelagstiftningen

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 11 till
  • Laddar…
Fairlane
P pmd skrev:
Är det mycket få inredningssnickare och rörmokare som är medlemmar i Svenska Byggnadsarbetareförbundet?
För att inte tala om elektriker ...

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.