Amatörer, poolen har varit fylld och igång över en månad redan. Måste vara folk som inte har riktiga nergrävda pooler

• Gilla
J00 och 4 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Amatörer, poolen har varit fylld och igång över en månad redan. Måste vara folk som inte har riktiga nergrävda pooler
Viss skillnad på Skåne och Värmland - men visst kan man vara mer förutseende. Fyller man från kranen är det ju sådär 5 gradigt vatten som kommer ut, knappast något man vill bada i samma dag.

Börjar växa skit i vattnet vid 10 grader sägs det, har man pooltak måste det ju ha uppnåtts för länge sedan tänker jag, så även om jag inte badat så här anläggningen varit igång sedan april

Hur många tömmer egentligen sina pooler?
Kommunala utomhusbad brukar tömma och där går naturligtvis väldigt mycket vatten, men en pool hemma?

Jag har pool sedan en hel del år, först en ovan mark och numera en nergrävd, jag har aldrig tömt poolen på vintern.
Sänker nivån ett par dm bara.

• Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Tomture61
Tycker det borde vara förbjudet att fylla en pool med dricksvatten .

• Gilla
  • Haha
Magnus E K och 7 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tycker det borde vara förbjudet att fylla en pool med dricksvatten .
Det är därför jag fyller med det som skulle gått till toaletten.

• Haha
  • Gilla
Edvert och 9 till
  • Laddar…
Tomture61
M MsTake skrev:
Det är därför jag fyller med det som skulle gått till toaletten.
Finns annars tjänster där de fyller med sjö / havsvatten .
Inte i din WC , i poolen

Tomture61 Tomture61 skrev:
Finns annars tjänster där de fyller med sjö / havsvatten .
Inte i din WC , i poolen
Ja det kan hämta i Vombsjön 😉

• Haha
Intet
  • Laddar…
M MsTake skrev:
Ja det kan hämta i Vombsjön 😉
Eller i Aralsjön och lake Mead.😀

Överkonsumtion eller bara sjukt dålig förberedelse, knappast något nytt att folk vill fylla poolen på sommaren.
Tycker nog att vi skattar nog för lyxkonsumtion av vatten som vi betalar för. nu fyllde jag en 10 000 liters pool så jag är inte största boven but still.

PatrikZX PatrikZX skrev:
Överkonsumtion eller bara sjukt dålig förberedelse, knappast något nytt att folk vill fylla poolen på sommaren.
Tycker nog att vi skattar nog för lyxkonsumtion av vatten som vi betalar för. nu fyllde jag en 10 000 liters pool så jag är inte största boven but still.
Kommunalt då, då blir det en saftig vattenräkning, då även avloppet räknas med. Vatten + avloppsreningen.
Vad betalar du för 1 m3 vatten X 10 000 liter.

J jonaserik skrev:
Kommunalt då, då blir det en saftig vattenräkning, då även avloppet räknas med. Vatten + avloppsreningen.
Vad betalar du för 1 m3 vatten X 10 000 liter.
X 10 räcker nog 😄

20-30kr kubik så 2-300spänn?

• Gilla
Purre och 1 till
  • Laddar…
T Tedde skrev:
Hur många tömmer egentligen sina pooler?
Kommunala utomhusbad brukar tömma och där går naturligtvis väldigt mycket vatten, men en pool hemma?

Jag har pool sedan en hel del år, först en ovan mark och numera en nergrävd, jag har aldrig tömt poolen på vintern.
Sänker nivån ett par dm bara.
Skövde råkade att tömma sitt utebad men på grund av högt tryck på grundvattnet så trycktes den upp en halvmeter och förstördes delvis. När de byggde SLA huset fick de vattenfylla källaren och släppa ut varefter de byggde på våningar. Ett flytande korkhus i princip 😁

• Wow
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
10 m³ motsvarar 71 dagars förbrukning av en person @ 140 liter om dagen som brukar anges som genomsnittsförbrukning av kommuner (vatten och havsmyndigheterna räknar med 170 liter/dygn/person när tex. avlopp skall dimensioneras)

För en 5-personsfamilj motsvarar det 14 dagars förbrukning och inte speciellt upphetsande stor mängd

- Vill man hjälpa till och spara på vatten så är det viktigare att så många som möjligt duschar under kortare tid än brukligt när det är vattenbrist, då det är dusch och annan hygien som står för de stora volymerna vattnet (och avloppet) medans disk, tvätt och toalett står för typ 30 liter dygnet per person.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.