Med solceller på taket, batterilager i garaget och smart styrning av hela hushållet har Carita och Håkan Nilsson byggt upp ett eget energisystem i sin villa utanför Lund. Investeringarna har varit noggrant genomtänkta – men också ett ”kalkylerat risktagande”.

Du kan läsa artikeln här: Villan blev ett eget energisystem: “Ett kalkylerat risktagande”

• Gilla
Callekansjälv
  • Laddar…
Så efter att ha investerat 150k SEK behöver man inte oroa sig för elräkningen, som vanligt är frågan hur det hade det ut över de närmsta tio åren om man istället satt pengarna på börsen.

• Gilla
  • Haha
Roger Magnusson2 och 16 till
  • Laddar…
"Under första kvartalet i år har vi fått in drygt 1000 kronor, säger Carita" och "i april landade den på 60 kronor", 1000 kr kan omöjligt täcka 3 månaders fasta kostnader och elnätsavgifter på elräkningen. Är 60 kr enbart de rörliga kostnaderna på elräkningen, lite missvisande och skönmålande att inte redovisa hela elräkningen, vilket är det man får betala för elen.

• Gilla
SonnyListon och 12 till
  • Laddar…
har man pengarna så är det ju toppen bra, men om man måste låna dem? Ränta osv. Vad landar man på då efter 10 år? Hur länge håller batterierna och solcellerna? Hur lång livstid och effektivitet är det kvar efter 10 år? Hur mycket måste elen kosta under dessa år för att man ska få med vinst?
Ja, frågorna är många men oftast obesvarade. En elräkning på 60kr tvivlar jag också på.

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Det är samma argument som alltid i den här debatten.
Man får anta vad personerna haft för motiv, det verkar inte stå i klartext.
Det är nog tydligt att man inte gör detta för högst avkastning på kapital.
Det finns andra faktorer som kan få någon att vilja köpa solceller och batteri.

Så låt var och en få göra som dom vill, ni som inte köpt solceller får ju ännu billigare el när det är soligt ute på andras bekostnad.

(Kom nu inte med argumentet att ni finansierat deras gröna bidrag, den utgiften hade ni haft oavsett som skatt. Nu gick pengarna till grönt bidrag, kunde varit värre ;))

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
En elräkning på 60kr tvivlar jag också på.
Det är väl inget konstigt. Här är våra tre senaste månader. Förbrukat är våran köpta el.

IMG_9232.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_9233.jpeg
Skapa konto

IMG_9234.jpeg
Skapa konto

• Gilla
davveno1 och 2 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Det är samma argument som alltid i den här debatten.
Man får anta vad personerna haft för motiv, det verkar inte stå i klartext.
Det är nog tydligt att man inte gör detta för högst avkastning på kapital.
Det finns andra faktorer som kan få någon att vilja köpa solceller och batteri.

Så låt var och en få göra som dom vill, ni som inte köpt solceller får ju ännu billigare el när det är soligt ute på andras bekostnad.

(Kom nu inte med argumentet att ni finansierat deras gröna bidrag, den utgiften hade ni haft oavsett som skatt. Nu gick pengarna till grönt bidrag, kunde varit värre ;))
Personernas motiv är irrelevant. Det väsentliga i sammanhanget är att inte skönmåla solpaneler och batterier som en bra affär för de som funderar på solceller som en god investering när det i själva verket är en förslustaffär. Om avkastningen inte spelar någon roll, redovisa då inte felaktiga kostnader och intäkter, utan fokusera på hur bra man mår av solel och batterilagring.

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Det är väl inget konstigt. Här är våra tre senaste månader. Förbrukat är våran köpta el.

[bild]
[bild]
[bild]
Det är ingen faktura med alla kostnader inräknade.

• Gilla
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
B Bessess skrev:
Personernas motiv är irrelevant. Det väsentliga i sammanhanget är inte skönmåla solpaneler och batterier som en bra affär för de som funderar på solceller som en god investering när det i själva verket är en förslustaffär. Om avkastningen inte spelar någon roll, redovisa då inte felaktiga kostnader och intäkter, utan fokusera hur bra man mår av solel och batterilagring.
Det är ju svårt att redovisa subjektiva saker.
Det är väl upp till var och en att avgöra varför man vill lägga pengar på något?
Precis som ansvaret att bedöma relevans och förutsättningar mm.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Bessess skrev:
Det är ingen faktura med alla kostnader inräknade.
Nä varför skulle det vara det? Vilken nätägare man har och hur deras intjäningsmodell ser ut varierar stort i landet.
Det ligger på varje fastighetsägare att beräkna.
Jag var väl tydlig med att det var köpt el?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
X xLnT skrev:

[bild]
[bild]
[bild]
Fortfarande ingen elräkning.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Fortfarande ingen elräkning.
Återkom vilka siffror du vill se så presenterar jag dom för dig.
Jag tror nog du kan ana ungefär hur mycket extra som ska till för nätägarens kostnader.
Blir ju lite töntigt när det rör sig om så lite pengar.
De små människorna dyker upp fort i dessa trådar.

Redigerat:
  • Gilla
Scout och 2 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Återkom vilka siffror du vill se så presenterar jag dom för dig.
Jag tror nog du kan ana ungefär hur mycket extra som ska till för nätägarens kostnader.
Blir ju lite töntigt när det rör sig om så lite pengar.
De små människorna dyker upp fort i dessa trådar.
Små människor? Vad är det? Förklara gärna. Jag tycker det blir extremt missvisande om man enbart tar med en kostnad utan alla tillägg/skatter, jag måste ju räkna med ALLA kostnader i en kalkyl. Eller gör du dina lite på känn?
Du får mer än gärna lägga upp din totala elräkning här, ta den där din förbrukning kostade 100kr på en månad.
Jag är inte alls främmande för installation av solceller och batteri men för varje offert och kalkyl jag har fått än så länge så har det inte lönat sig för MIG!

• Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Små människor? Vad är det? Förklara gärna. Jag tycker det blir extremt missvisande om man enbart tar med en kostnad utan alla tillägg/skatter, jag måste ju räkna med ALLA kostnader i en kalkyl. Eller gör du dina lite på känn?
Du får mer än gärna lägga upp din totala elräkning här, ta den där din förbrukning kostade 100kr på en månad.
Jag är inte alls främmande för installation av solceller och batteri men för varje offert och kalkyl jag har fått än så länge så har det inte lönat sig för MIG!
Kan du inte snälla utveckla följande:
Vad skulle ditt motiv vara att installera solceller och batteri?
Varför är mina nätavgifter viktiga för din kalkyl?

Jag har Eon i SE4 så jag betalar ca 90öre/kWh för skatt/transport till dom.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tomture61
X xLnT skrev:

[bild]
[bild]
[bild]
Men att få till denna låga elräkning så måste det investeras 150-200 t skattade kronor .
Batterier har en uppskattad livslängd på ca 10 år .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.