På konsumentens sida
· 3 624 inlägg
Ett växthus förlänger odlingssäsongen och kan också fungera som ett trevligt krypin för en stunds läsning eller fika en kulen eller småregning dag. Växthusbygge är ett roligt och lagom utmanande gör det själv-projekt.
Du kan läsa artikeln här: Bygg ett växthus - gör det själv
Du kan läsa artikeln här: Bygg ett växthus - gör det själv
Medlem
· Stockholms
· 171 inlägg
Bra komplement till artikeln! Man behöver inte välja mellan dyr byggsats och arbetskrävande hemmabygge.
Blir ju nyfiken på ditt bygge. Vad har du använt för duk, och tar du av den på vintern? Känns ju som att armeringsnätet skulle gnaga hål på duken, vilket det uppenbarligen inte gjort hos dig.Kvackatore skrev:
Ganska simpel konstruktion och går fort att bygga.R roger.lehrberg skrev:
Från botten har jag plintar som jag grävt ner ett par dm, 4 par. I dessa har jag satt en regel som jag byggt höjd ifrån. Armeringsnätet sitter fast i övre delen av denna konstruktion för att får lite takhöjd. Detta blev även baksidan av odlingslådorna. Eftersom ordlingslådorna sitter fast i konstruktionen fungerar de även som förankring.
Första 5 åren hade jag en genomskinlig pressening ovanpå, men den började flagna så bytte till växthusplast som nu suttit uppe 3 vintrar. Var också orolig att den skulle skava men inte märkt någonting. Min backup-plan var att klippa stumpar av en trädgårdsslang och trä på armeringen på utsatta ställen men har inte behövts. Tar inte ner den på vintern, enda jag gör är att sätta två stöttor där inne för att inte armeringen skall vika sig vid blötsnö men det glider av väldigt lätt.
Snyggt! Kan nog bli att jag hämtar lite inspiration av ditt bygge.
Klicka här för att svara