Dags att köpa utemöbler? Då är det en god idé att jämföra priser och även titta på alternativen till de där designklassikerna. Hög kvalitet och känt märke ställs mot mer eller mindre lika kopior för en bråkdel av priset.

Du kan läsa artikeln här: Utemöbler – designklassiker jämfört med billiga kopior

Hay Palissade och Jotux Belleville är ju inte alls särskilt lika. Ryggstöd och armstöd är väldigt olika utformade. Ena med armstöd, den andra utan. Överkanten av ryggstödet är helt olika utformat.

Originalet är väldigt mycket mer genomarbetat och snyggare.

Jag har inte tittat på just den Grythyttankopia som ni har som exempel men när jag tittat på andra så har stålramen på stolarna varit katastrofalt vek och inte hållit för normal användning.

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Det man ska titta på är om materialet är gjort för utemiljö, exvis att kopian är av aluminium och inte bara något obehandlat stål som målats och börjar rosta efter något år.

• Älska
karlmb
  • Laddar…
E Eld skrev:
Hay Palissade och Jotux Belleville är ju inte alls särskilt lika. Ryggstöd och armstöd är väldigt olika utformade. Ena med armstöd, den andra utan. Överkanten av ryggstödet är helt olika utformat.
Jag ska byta ut bilden, det finns flera olika modeller av stolarna.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
M
När det gäller Grythyttan så är de värda varenda krona. Har en uppsättning med fyra A2 och ett bord från 1954 och de är fortfarande lika fina. Tar man bara hand om dem så håller de en livstid. Säg att en uppsättning kostar runt 30K och du kan ha den i 50 år så är det väldigt billigt per säsong.

• Gilla
linneac och 7 till
  • Laddar…
M MaKrBr skrev:
När det gäller Grythyttan så är de värda varenda krona. Har en uppsättning med fyra A2 och ett bord från 1954 och de är fortfarande lika fina. Tar man bara hand om dem så håller de en livstid. Säg att en uppsättning kostar runt 30K och du kan ha den i 50 år så är det väldigt billigt per säsong.
Så är det säkert. Tyvärr så är de också väldigt stöldbegärliga så om de står ute synligt från gatan är det fråga om ifall man får behålla dem. Fast det beror ju väldigt mycket på var man bor.

• Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
F
M MaKrBr skrev:
När det gäller Grythyttan så är de värda varenda krona. Har en uppsättning med fyra A2 och ett bord från 1954 och de är fortfarande lika fina. Tar man bara hand om dem så håller de en livstid. Säg att en uppsättning kostar runt 30K och du kan ha den i 50 år så är det väldigt billigt per säsong
E Eld skrev:
Så är det säkert. Tyvärr så är de också väldigt stöldbegärliga så om de står ute synligt från gatan är det fråga om ifall man får behålla dem. Fast det beror ju väldigt mycket på var man bor.
Ja,
Ja, jag hade aldrig lagt dom pengarna på det iaf, finns betydligt roligare grejer. Jag har nog med grejer som ska underhållas som det är.

Köpte detta på rusta för 2999kr för ett tag sedan. https://www.rusta.com/sv-se/tradgar...lorens-180x80x74-cm-vit-aintwood-601012790604

Supernöjd. Har även ett café-set i konstrotting som hängt med i 20 år. Fast smält på ett ställe då brosans fru tyckte det var en lämplig plats för ett varmt grillock.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C
Man blir lite fundersam när man kikar på utemöbler på Alibaba/Aliexpress och åtminstone tycker sig känna igen flera modeller som säljs under butikernas påhittade varumärken. Fast till helt andra priser. Ofta absurt låga priser. Så kanske en typisk produkt med stora marginaler(?)

• Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Man blir lite fundersam när man kikar på utemöbler på Alibaba/Aliexpress och åtminstone tycker sig känna igen flera modeller som säljs under butikernas påhittade varumärken. Fast till helt andra priser. Ofta absurt låga priser. Så kanske en typisk produkt med stora marginaler(?)
Generellt så känns det som är det nuförtiden inte finns någon anledning att köpa lågpris produkter från svenska affärer, om de ändå bara beställer från Kina kan man lika gärna beställa själv därifrån direkt

• Gilla
LinneaBee och 2 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Dags att köpa utemöbler? Då är det en god idé att jämföra priser och även titta på alternativen till de där designklassikerna. Hög kvalitet och känt märke ställs mot mer eller mindre lika kopior för en bråkdel av priset.

Du kan läsa artikeln här: Utemöbler – designklassiker jämfört med billiga kopior
Rubriken är missvisande. Ni jämför ingenting, bara priset. Utförandet, material (och varifrån det kommer) garanti mm nämns inte. Vad är syftet? Klickbait kanske? 🤔

• Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Håller med @Hanshammae. Skulle önska att artikeln speglar mera en jämförelse mellan billigt och dyrt vad gäller hållbarhet, kvalitet, material, varifrån det kommer ifrån osv. Priset kan jag kolla själv på google.

Min känsla är att det ibland kan löna sig att köpa dyrt för att det håller längre men även det motsatta när det är femgånger dyrare med originalet jämfört mot kopior, men de håller bara marginellt högre kvalitet.

• Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Köpte nått liknande dessa fast glasbord ( Brafab Sweden ) på lokala utemöbelaffären för 16år sedan, fortfarande som nytt. Trävård får man nog av från husen tyvärr 🥲 dessa är väl iofs. långt ifrån vackra 😚

1780124686260.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C
Tokslut Tokslut skrev:
Köpte nått liknande dessa fast glasbord ( Brafab Sweden ) på lokala utemöbelaffären för 16år sedan, fortfarande som nytt.
Lustigt nog just en annan modell av den där möbeln jag letade efter på Ali (med exakt samma stolar). Bygghemma-gruppen säljer den under varumärket deNoord med en rätt rejäl prislapp. Hittar den inte nu på brafab.se, men vet att exakt samma möbler fanns i webbhandeln under minst ett helt annat varumärke och har även köpt exakt samma en gång i tiden från en bekant som importerade och sålde utemöbler.

Ett bra val, den vi haft länge har också hållt sig otroligt fräsch.

Redigerat:
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
F
C cpalm skrev:
Ja? Så är det ju med allt. Det man betalar för svensk åf är ju 3 års reklamationsrätt, öppet köp och att någon kollat att skräpet inte är för giftigt. När samma produkt har 10 olika tillverkare på Ali är det svårt att veta vad som är bra. Jag inbillar mig att butikerna köper in alls 10, tar den som är minst giftig och hyfsad kvalitet och beställer sedan hem en större last.

Var sugen på att köpa barnvagn där för 1000kr när samma här kostar 10 000kr men fick inte för frugan pga möjligheten av gift.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.