”sin” uphävda dispens, inte ”deras”.

• Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
Krilleman
Jag bor endå ganska nära denna anläggning rent geografiskt, men uppståndelsen i flera lokaltidningar är endå stor. Konsekvensen av ett allvarligt utsläpp från denna fabriken (eller för den delen transporterna av metylenklorid till fabriken) skulle vara katastrofala. Om man enkom kikar på vattentäkterna till dricksvatten för invånare i det geografiska området Mälardalen så är konsekvensen enorm för utsläppen. Flera läns tidningar runt om Eskilstuna har även kommenterat risken med vattensäkerheten... Som just är ett livsmedel.

Och då har vi inte ens berört frågan om cancerframkallandet som ämnet bidrar till.

Vad kostar det samhället i form av vård, kontra produktlina för några elbilsbatterier?
Men som vanligt i den "gröna vågen" så är allt tillåtet.
Magdalena (S) påtalar även det... Med MP i ryggen som vanligt.

NorthWolt vet vi hur det slutade...
Stegra är på vippen till att kasta in handduken...
Hur mycket skattepengar har rullat i enkom dessa två projekten?
Ingen vet för staten har lagt locket på och vägrar redovisa siffror.

Hittar inte originalet konstigt nog (skräll?!), men Riks har fångat upp den...

Och om videon skulle "försvinna" så säger Magda dessa ord:

Herr talman
Alltså vi ser den våg av investeringar som sköljer över Sverige nu med batterifabriker ifrån norr till söder, och även i Västsverige. Fossilfri stålproduktion och grön gruvverksamhet. Det är helt fantastiskt.

Det hade inte sett ut såhär om inte MiljöPartiet funnits i Sveriges Riksdag och Sveriges Regering och drivit på.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Det är så vidrigt hur detta har hanterats, från första början. I årets val kommer jag visa mitt missnöje med röstsedeln, det är det enda politikerna förstår.

Düsseldorff
P På grön kvist skrev:
Det är så vidrigt hur detta har hanterats, från första början. I årets val kommer jag visa mitt missnöje med röstsedeln, det är det enda politikerna förstår.
Ja, det är helt sjukt att dispensen upphävdes! Jag kommer rösta för att lägga ner Eskilstuna.

Farstatjej90
Jag tycker fortfarande att alla som protesterar måste antingen sluta använda batterier eller förklara var i annat fall sånt här ska tillverkas. Det är väldigt mycket NIMBY här.... 🤔

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Om fabriken nödvändigtvis ska byggas i Sverige kan den väl byggas efter kinesiska miljölagar och inte efter u-landsstandard där utsläppen går rakt ut genom skorstenen. I Senior Materials fabrik i Kina är utsläppen till miljön mindre än en procent per producerat ton jämfört med den tänkta fabriken i Eskilstuna. Där krävs också fem kilometers säkerhetsavstånd till bebyggelse och stora underjordiska tankar dit metylenkloriden kan pumpas vid en olycka.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Även om sista ordet i den juridiska processen är sagt så går motståndet vidare mot fabriken. Lördagen den 28 februari är det utlyst en stor demonstration på Fristadstorget som väntas samla åtskilliga tusen deltagare, arrangörerna hoppas på tio tusen vilket skulle bli mer än en fördubbling mot tidigare demonstrationer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.