1 250 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Boverket: Typgodkända småhus kan få byggas utan bygglov
På konsumentens sida
· 3 630 inlägg
Boverket föreslår att småhus ska kunna typgodkännas för hela landet och byggas utan bygglov. Regeringen skickar nu förslaget på remiss.
Du kan läsa artikeln här: Boverket: Typgodkända småhus kan få byggas utan bygglov
Du kan läsa artikeln här: Boverket: Typgodkända småhus kan få byggas utan bygglov
Det här känns riktigt omvälvande. Men varför en nockhöjd på bara 5,5. Det diskvalificerar alla tvåplanshus. I Stockholmsområdet byggs typ inga enplanshus och så kan jag tänka mig att det är på många platser där man inte bygger på gamla åkrar
Typgodkända hus? Det kan bli billiga och bra hus som hanteras lika för alla medborgare. Det är rent ut sagt förjävligt!
"Prövningen av utformningskraven, på lämplighet och på tillgänglighet och användbarhet, för dessa förprövade enbostadshus, föreslås flyttas till att bedömas inför startbesked"
Så istället för att ha ett bygglov och tekniskt samråd så ska det vara ett informationsmöte och sen tekniskt samråd, som täcker samma saker som bygglov+samråd tidigare gjorde?
Visst att det minskar bygglovshandläggarens smak och tycke (vilket är välkommet!), men själva processen verkar inte bli enklare.
Så istället för att ha ett bygglov och tekniskt samråd så ska det vara ett informationsmöte och sen tekniskt samråd, som täcker samma saker som bygglov+samråd tidigare gjorde?
Visst att det minskar bygglovshandläggarens smak och tycke (vilket är välkommet!), men själva processen verkar inte bli enklare.
Jag som vill avskaffa startbesked och slutbesked. Vore mycket enklare att återgå till den mer välfungerande ordningen att man söker och får ett bygglov och sen är det bra med det. Efter den punkten kopplas byggnadsnämndens byråkrater bort från ärendet.
Och skriv om PBL så att det råder olika regler för en- och tvåbostadshus + komplementbyggnader till dessa småhus och större flerbostadshus + större industri- och kontorsbyggnader. I det senare fallet borde man lägga lagkrav på byggnadsnämnden att utöva aktiv tillsyn under byggnationen via byggnadsinspektörer. Så vi inte får farliga konstruktioner i stora byggnader. Småhusen kan lämnas i fred. Det finns ingen anledning att trakassera medelklassens egnahemsbyggen av kataloghus. Riskerna att de skada människor är så låga.
Med detta regelverk behövs inte regeringens tjafsförslag.
Och skriv om PBL så att det råder olika regler för en- och tvåbostadshus + komplementbyggnader till dessa småhus och större flerbostadshus + större industri- och kontorsbyggnader. I det senare fallet borde man lägga lagkrav på byggnadsnämnden att utöva aktiv tillsyn under byggnationen via byggnadsinspektörer. Så vi inte får farliga konstruktioner i stora byggnader. Småhusen kan lämnas i fred. Det finns ingen anledning att trakassera medelklassens egnahemsbyggen av kataloghus. Riskerna att de skada människor är så låga.
Med detta regelverk behövs inte regeringens tjafsförslag.
Här har det också diskuterats
https://www.byggahus.se/forum/threads/sverigehuset-utreds-av-boverket.551105/
https://www.byggahus.se/forum/threads/sverigehuset-utreds-av-boverket.551105/
"husen får inte strid mot detaljplanen" Och hur skall detta lira med kommunernas fanatiska nyttjande av funktionen prickmark där man i princip prickmarkar allt utöver där huvudbyggnaden placerades?
I själva verket blir väll effekten ett typgodkänd hus som endast får byggas utanför detaljplan?
Jag har själv 6500kvm tomt varav 6400kvm prickmark mitt i centrum i tätort som jag gärna hade stycket av så någon kan få bygga sitt hus, men centrum är omöjlig att förtäta utan att enskilda ägare per objekt spendera hundratusentals kronor på att försöka få igenom ändringar (vilket inte är en garanti, så det kan vara pengar i sjön) av dessa begränsande detaljplaner.
I själva verket blir väll effekten ett typgodkänd hus som endast får byggas utanför detaljplan?
Jag har själv 6500kvm tomt varav 6400kvm prickmark mitt i centrum i tätort som jag gärna hade stycket av så någon kan få bygga sitt hus, men centrum är omöjlig att förtäta utan att enskilda ägare per objekt spendera hundratusentals kronor på att försöka få igenom ändringar (vilket inte är en garanti, så det kan vara pengar i sjön) av dessa begränsande detaljplaner.
Redigerat:
Klicka här för att svara