Det här känns riktigt omvälvande. Men varför en nockhöjd på bara 5,5. Det diskvalificerar alla tvåplanshus. I Stockholmsområdet byggs typ inga enplanshus och så kan jag tänka mig att det är på många platser där man inte bygger på gamla åkrar

Typgodkända hus? Det kan bli billiga och bra hus som hanteras lika för alla medborgare. Det är rent ut sagt förjävligt!

• Haha
T-K och 4 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Typgodkända hus? Det kan bli billiga och bra hus som hanteras lika för alla medborgare. Det är rent ut sagt förjävligt!
?
Ironi eller var det ”billiga” eller ”bra” som triggade känslor?

W WestPete skrev:
?
Ironi eller var det ”billiga” eller ”bra” som triggade känslor?
Likhet inför lagen är fruktansvärt. Alla landets byggnadsnämnder får panik.

• Gilla
  • Haha
T-K och 2 till
  • Laddar…
"Prövningen av utformningskraven, på lämplighet och på tillgänglighet och användbarhet, för dessa förprövade enbostadshus, föreslås flyttas till att bedömas inför startbesked"

Så istället för att ha ett bygglov och tekniskt samråd så ska det vara ett informationsmöte och sen tekniskt samråd, som täcker samma saker som bygglov+samråd tidigare gjorde?
Visst att det minskar bygglovshandläggarens smak och tycke (vilket är välkommet!), men själva processen verkar inte bli enklare.

• Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag som vill avskaffa startbesked och slutbesked. Vore mycket enklare att återgå till den mer välfungerande ordningen att man söker och får ett bygglov och sen är det bra med det. Efter den punkten kopplas byggnadsnämndens byråkrater bort från ärendet.

Och skriv om PBL så att det råder olika regler för en- och tvåbostadshus + komplementbyggnader till dessa småhus och större flerbostadshus + större industri- och kontorsbyggnader. I det senare fallet borde man lägga lagkrav på byggnadsnämnden att utöva aktiv tillsyn under byggnationen via byggnadsinspektörer. Så vi inte får farliga konstruktioner i stora byggnader. Småhusen kan lämnas i fred. Det finns ingen anledning att trakassera medelklassens egnahemsbyggen av kataloghus. Riskerna att de skada människor är så låga.

Med detta regelverk behövs inte regeringens tjafsförslag.

• Gilla
T-K och 13 till
  • Laddar…
Jag hittar inte någon information om vilka hämsko regeringen tänker lägga. Någon som vet?
Bygglovsfri låter för bra för att vara sant. Kanske jag ska bygga en by isf.

J J Vos skrev:
Kanske jag ska bygga en by isf.
Vore väl utmärkt, har du byggbar mark på nått ställe med god efterfrågan på bostäder tycker jag du ska räkna på en by

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vore väl utmärkt, har du byggbar mark på nått ställe med god efterfrågan på bostäder tycker jag du ska räkna på en by
Läste nyss att det förslås att lokaliseringsprövning ska göras av kommunen så....tyvärr. Har 70 ha, men inga vänner inom kommunstyrelsen.

• Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Min detaljplan säger max nockhöjd 5,2m.... och finns detaljerplaner i kommunen där max nockhöjd är 4,5m på huvudbyggnaden.

"husen får inte strid mot detaljplanen" Och hur skall detta lira med kommunernas fanatiska nyttjande av funktionen prickmark där man i princip prickmarkar allt utöver där huvudbyggnaden placerades?

I själva verket blir väll effekten ett typgodkänd hus som endast får byggas utanför detaljplan?
Jag har själv 6500kvm tomt varav 6400kvm prickmark mitt i centrum i tätort som jag gärna hade stycket av så någon kan få bygga sitt hus, men centrum är omöjlig att förtäta utan att enskilda ägare per objekt spendera hundratusentals kronor på att försöka få igenom ändringar (vilket inte är en garanti, så det kan vara pengar i sjön) av dessa begränsande detaljplaner.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.