3 011 läst ·
82 svar
3k läst
82 svar
Elnätsavgifterna steg fem gånger mer än inflationen
Kanske, men vilka är de där "vissa här inne"? Jag har inte sett någon som hävdat att elnätsbolagen inte tjänar bra med pengar, men det kanske är för att jag har på mig fel glasögon...K karlmb skrev:
Jag noterade att den fasta nätavgiften innan effektavgifterna var 30% lägre än de nya avgifterna som kom efter effektavgifterna. Är det verkligen rimligt att Ellevio utnyttjar perioden med effektavgift för att återinföra den fasta avgiften med en sådan höjning efter bara 1,5 år?
Jag bara undrar...
😳
Jag bara undrar...
😳
Degen ska ju in.S Snailhead skrev:Jag noterade att den fasta nätavgiften innan effektavgifterna var 30% lägre än de nya avgifterna som kom efter effektavgifterna. Är det verkligen rimligt att Ellevio utnyttjar perioden med effektavgift för att återinföra den fasta avgiften med en sådan höjning efter bara 1,5 år?
Jag bara undrar...
😳
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 877 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 877 inlägg
Bra, om det händer något. Mitt förtroende för elnätsbolagen är förbrukat. Jag litar mer på säljaren på AliExpress än EOn efter vad jag upplevt sedan de köpte upp det lokala, mycket välfungerande elnätsbolaget för sådär 25 år sedan.K karlmb skrev:
Inte nog med att priset är chockhöjt (minst tredubblat), det är dessutom FLER elavbrott. Både korta och långa. Idag ligger vårt område bland landets högsta med 9000kr i fast avgift samt höga överföringsavgifter. Det sitter samma stolptransformator som när jag flyttade hit och stolparna lutar utan att EOn gör något åt det. Trots anmält när det var utanför godkända avvikelser (185V). Sedan dess har 2 hushåll lämnat och därför är spänningen högre, men inget av det är EOns förtjänst utan de fortsätter bara håva in groteska avgifter, skicka pengar till Tyskland utan att åtgärda det som behövs i näten.
"Vi måste försöka skjuta på investeringarna". Ja, pengarna är ju borta.MultiMan skrev:
Bra, om det händer något. Mitt förtroende för elnätsbolagen är förbrukat. Jag litar mer på säljaren på AliExpress än EOn efter vad jag upplevt sedan de köpte upp det lokala, mycket välfungerande elnätsbolaget för sådär 25 år sedan.
Inte nog med att priset är chockhöjt (minst tredubblat), det är dessutom FLER elavbrott. Både korta och långa. Idag ligger vårt område bland landets högsta med 9000kr i fast avgift samt höga överföringsavgifter. Det sitter samma stolptransformator som när jag flyttade hit och stolparna lutar utan att EOn gör något åt det. Trots anmält när det var utanför godkända avvikelser (185V). Sedan dess har 2 hushåll lämnat och därför är spänningen högre, men inget av det är EOns förtjänst utan de fortsätter bara håva in groteska avgifter, skicka pengar till Tyskland utan att åtgärda det som behövs i näten.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 877 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 877 inlägg
@karlmb Som extra krydda så fick jag ett snyftbrev från EOn nu när jag bytte elleveranserna till Vattenfall. De var såååå ledsna att jag bytt och kunde inte förstå varför. Ville att man skulle fylla i en enkät om varför. Jag gjorde faktiskt det och skrev i klartext vad jag tycker och tänker. Hövligt som vanligt, men rakt på sak och med fakta om varför.
Jag kan inte påminna mig att jag fått detta innan och då har jag ändå bytt och lämnat de minst 3 gånger. Kanske räknar de med att elleveransen kommer bli en viktigare del intäktsmässigt om vi ser framåt. Man kan ju hoppas att det blir så och ockrandet med elnätskostnaderna upphör.
Jag kan inte påminna mig att jag fått detta innan och då har jag ändå bytt och lämnat de minst 3 gånger. Kanske räknar de med att elleveransen kommer bli en viktigare del intäktsmässigt om vi ser framåt. Man kan ju hoppas att det blir så och ockrandet med elnätskostnaderna upphör.
Klicka här för att svara