8 359 läst ·
34 svar
8k läst
34 svar
Luftvärmepump - allt du behöver veta
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Om man vrider på termostatratten på ett el-element brukar det höras ett svagt knäpp när inställningen når den punkt där den skall slå på eller av. Och en liten röd kontrollampa tänds eller släcks.
Så det bör gå att vrida termostaten så elementet slår av vid den temperatur där man tycker det är lagom.
Även om inte graderingen är helt korrekt.
Så det bör gå att vrida termostaten så elementet slår av vid den temperatur där man tycker det är lagom.
Ja det har varit lite sjå med att få d lagom här innan då jag var osäker på om llvp skulle stå på hela tiden 🙈 men nu borde jag väl snart hitta läget - kan vara jobbigt när det blir för varmt också har jag förstått nu 😣😅 fasar nästan lite inför att elda i kaminen, jag kommer vistas på övervåningen med öppet fönster i vinter tror jag 😂KnockOnWood skrev:Om man vrider på termostatratten på ett el-element brukar det höras ett svagt knäpp när inställningen når den punkt där den skall slå på eller av. Och en liten röd kontrollampa tänds eller släcks.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Men din värmepump har väl också en inbyggd termostat, där du ställer in vilken temperatur du vill ha?Blwrgrl skrev:
När jag tänder kvällsbrasan stänger jag av värmepumpen ibland.
Även om den inte värmer så är ju fläkten igång annars.
I går kväll när jag tände lördagsbrasan t.ex. stängde jag av pumpen, och den är fortfarande avstängd.
Ändå har vi nu 7,6°C ute och 21,5°C inne
Hej,
Går i tankarna att investera i en luftvärmepump och ha på övervåningen och huvudsyftet är att tillföra kyla på sommarmånaderna när övervåningen blir oumbärlig men också som komplement till befintliga värmesystemet huset har i från luftvärmepump.
Min fråga är vad man bör tänka på gällande egenskaper...
Hur hög nominell effekt bör man satsa på respektive värme?
decibel nivå, vad är rimligt, ute som inne?
appstyrning?
Värt med fler luft riktningar?
Har hört gott om Mitsubishi Electric Hero 2.0 LN25/35 men fick en offert på en Panasonic CZ35 nu.
Erfarenheter?
Tack!
Går i tankarna att investera i en luftvärmepump och ha på övervåningen och huvudsyftet är att tillföra kyla på sommarmånaderna när övervåningen blir oumbärlig men också som komplement till befintliga värmesystemet huset har i från luftvärmepump.
Min fråga är vad man bör tänka på gällande egenskaper...
Hur hög nominell effekt bör man satsa på respektive värme?
decibel nivå, vad är rimligt, ute som inne?
appstyrning?
Värt med fler luft riktningar?
Har hört gott om Mitsubishi Electric Hero 2.0 LN25/35 men fick en offert på en Panasonic CZ35 nu.
Erfarenheter?
Tack!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden