Det kan bli lättare att bygga garage, gäststuga eller andra komplementbyggnader nära vattnet. Regeringen vill gå vidare med förslag som ger större möjligheter att få byggprojekt godkända i strandskyddade områden samtidigt som skyddet för värdefull natur ska finnas kvar.

Du kan läsa artikeln här: Ett steg närmare lättnader i strandskyddet

• Gilla
  • Älska
  • Arg
Blueberryhill och 3 till
  • Laddar…
Fantastiskt! Kanske blir möjligt att bygga sig ett ordentligt garage o rent av bastu!

• Gilla
Mikael Eskilandersson och 3 till
  • Laddar…
Man borde skicka ut detta förslag på remiss till en bunt kreativa bostadsutvecklare för att se vilka kryphål som regeringen nu tänker införa. Ja tycker man kan lätta lite på strandskyddet om det inte innebär att oexploaterad mark längs våra kuster nu blir byggbar. Men om man redan sitter på en sjötomt med ett litet hus ett stenkast från vattnet borde man kunna få bygga en brygga och en bastu

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Man borde skicka ut detta förslag på remiss till en bunt kreativa bostadsutvecklare för att se vilka kryphål som regeringen nu tänker införa. Ja tycker man kan lätta lite på strandskyddet om det inte innebär att oexploaterad mark längs våra kuster nu blir byggbar. Men om man redan sitter på en sjötomt med ett litet hus ett stenkast från vattnet borde man kunna få bygga en brygga och en bastu
Ja det stora problemet är ju att tomten ner till vattnet ska expropieras till den enda ersättningen att man får dispens att bygga 20 cm närmare vattnet...

F
Varför inte bara ta bort strandskyddet i sin helhet. Och istället bara skydda väl motiverade områden.
Sveriges totala strandlinje är 426000km, så länge man inte har mer än 400m strandlinje själv borde det vara ok! :)

Det borde räcka med att strandlinjerna som ägs av staten, typ sveaskog skyddas.
Kommunala strandlinjer bestämmer kommunerna över och privatpersoners strandlinjer bestämmer privatpersoner över.

Känns dock som aktivisterna på länsstyrelserna fortsatt kommer kunna utöva sin makt, en fras med mycke luft i nedan:
”Skyddet för värdefulla stränder, allemansrätten och den biologiska mångfalden ska dock ligga fast.”

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Perplexus och 9 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ja det stora problemet är ju att tomten ner till vattnet ska expropieras till den enda ersättningen att man får dispens att bygga 20 cm närmare vattnet...
En del tror kanske att jag raljerar här, men 20 cm är fullt tillräckligt!

• Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
Lättnad av strandskyddet ger väl inga fler barn gjorda. Knappast blivande barnfamiljer som har de ekonomiska resurserna att bygga nära strandkanten. Snarare ekonomiskt oberoende som med utflugna barn med barnbarn som vill skapa sig en oas som utestänger "vanliga" medborgare att nyttja naturens gratisresurser. Vill vi verkligen återgå till den tid som strandnära bostäder och stugor byggdes hejvilt vid strandkanten med tillhörande pirar och muddrade hamnar otillogängliga för "vanligt" folk

• Gilla
electropura och 5 till
  • Laddar…
F FC_Bygg skrev:
Sveriges totala strandlinje är 426000km, så länge man inte har mer än 400m strandlinje själv borde det vara ok! :)
Har man nu mer än 400m egen strandlinje borde inte det vara nått hinder för att få bygga bastu och båthus i strandkanten..

• Gilla
FC_Bygg och 1 till
  • Laddar…
F
F fribygg skrev:
Har man nu mer än 400m egen strandlinje borde inte det vara nått hinder för att få bygga bastu och båthus i strandkanten..
Det kan man tycka!

F
G G.L. skrev:
Lättnad av strandskyddet ger väl inga fler barn gjorda. Knappast blivande barnfamiljer som har de ekonomiska resurserna att bygga nära strandkanten. Snarare ekonomiskt oberoende som med utflugna barn med barnbarn som vill skapa sig en oas som utestänger "vanliga" medborgare att nyttja naturens gratisresurser. Vill vi verkligen återgå till den tid som strandnära bostäder och stugor byggdes hejvilt vid strandkanten med tillhörande pirar och muddrade hamnar otillogängliga för "vanligt" folk
Därför helt rimligt att statens mark är strandskyddad och privat mark inte är det.

Strandskyddet skapar stora problem för småkommuner som inte kan exploatera byggbar mark.
Jord och skogsbönder kan inte arvskifta pga av att det inte finns uttagbara värden i form av tomtmark.

Det är en liten klick människor som nyttjar naturen enligt den sk allemansrättens syften och en än mindre klick som som traskar längs stränder. Att den lilla klicken människor verkligen ska få hindra alla andra intressen är absurt.

Dessutom är det en god portion företrädare för partier och organisationer mot strandnära byggande som själva har engagemang inom strandskyddade områden vilket inte är speciellt smakfullt. Läs: S, V, MP, SNF

• Gilla
  • Älska
  • Ledsen
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Det bor folk även utanför Stockholm.

• Gilla
Grävarn1 och 3 till
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Vill vi verkligen återgå till den tid som strandnära bostäder och stugor byggdes hejvilt vid strandkanten med tillhörande pirar och muddrade hamnar otillogängliga för "vanligt" folk
Jag tycker nog att man kunde ha kvar kravet på bygglov (eller kanske inte ens det skulle behövas om man tänker på Friggebodar och Attefallshus, det är ju provat och det fungerar ju att bygga även utan bygglov bara man har tydliga regler att förhålla hålla sig till) "Hejvilt" vet jag inte nån mer än du som nämner i sammanhanget, jag anser nog att markägaren ska ha oinskränkta rätt att avstyra byggnation på marken.
Även om det inte blir några barn gjorde just i år tror jag att en skött väg till stranden, brygga och båthus med bastu i strandkanten underlättar både för ägaren och allmänheten att ta sej TILL sjön, inte heller försvårar en sån anläggning jag tänker mig för kommande generationer att få några barn gjorda, snarare tvärtom...

En stuga vid min strandkant skulle inte heller vara dyrare en att bygga än om den låg mer än 100/300 m från stranden, (ett godkänt avlopp till stugan skulle iofs kunna vara dyrare, men mitt tänkta bygge fodrar inget avlopp, vatten till tvagning i bastun tas med fördel med hink direkt från sjön)

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tycker nog att man kunde ha kvar kravet på bygglov (eller kanske inte ens det skulle behövas om man tänker på Friggebodar och Attefallshus, det är ju provat och det fungerar ju att bygga även utan bygglov bara man har tydliga regler att förhålla hålla sig till) "Hejvilt" vet jag inte nån mer än du som nämner i sammanhanget, jag anser nog att markägaren ska ha oinskränkta rätt att avstyra byggnation på marken.
Även om det inte blir några barn gjorde just i år tror jag att en skött väg till stranden, brygga och båthus med bastu i strandkanten underlättar både för ägaren och allmänheten att ta sej TILL sjön, inte heller försvårar en sån anläggning jag tänker mig för kommande generationer att få några barn gjorda, snarare tvärtom...

En stuga vid min strandkant skulle inte heller vara dyrare en att bygga än om den låg mer än 100/300 m från stranden, (ett godkänt avlopp till stugan skulle iofs kunna vara dyrare, men mitt tänkta bygge fodrar inget avlopp, vatten till tvagning i bastun tas med fördel med hink direkt från sjön)
Allt handlar ju om proprtionalitet.
Ingenstans utom möjligen på några öar närmast Stockholm har vi en situation som liknar Italiens.
Tror ingen vill ha deras system med remsor för svindyra solstolsuthyrare och tokexploaterade stränder.
Men det heller ingen risk för det.
Den vanliga bygglovsprocessen, som saknas på många håll i världen, skulle vara nog för att avstyra nästan allt vad vi ser när vi turistar.
Men frågan är kapad av kommunister och andra som älskar att sätta upp regler för andra som har något de själva saknar.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Varför skulle vi inte kunna ha 'Attefallshus" strandnära? En reglerad storlek på byggnad, inte nära grannfastighet och utan kommunal bygglovsbyråkrati?

• Älska
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Bygga strandnära är ett sätt att pinka in reviret och utesluta andra från stranden. Precis som solstols bokare lägger sina handdukar och markerar revir och sedan inte själva uttnyttjar sin bokning

• Gilla
  • Haha
electropura och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.