“Gör man fel får man lida”. Det har de inblandade fått erfara vid en tillbyggnad i Tyresö, där ett mätfel orsakade stora merkostnader för konsumenten. Nu har Allmänna reklamationsnämnden fattat beslut i ärendet.

Du kan läsa artikeln här: 20 centimeter mätfel kostade 127 400 kronor

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
varför skulle man behöva använda stål balkar för 20 cm mätfel eller göra en ny plata

Farstatjej90
Rimligt beslut med tanke på hur mycket dom tar betalt för ritningarna. Om dom inte tar ansvar när det blir fel finns ingen poäng. Snart fixar AI det här och arkitekter hittar ni vid fritösen på närmsta McDonalds...

• Gilla
  • Wow
Oogabooga och 24 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
varför skulle man behöva använda stål balkar för 20 cm mätfel eller göra en ny plata
Fanns ett krav på min 230 i fri takhöjd och därmed måste man antingen göra ett tunnare tak eller sänka ned plattan. Troligen så hade man helt enkelt ingen möjlighet att höja innertaket (kan vara låst i bygglovet)

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Tror fallet hade blivit tuffare om det var en juridisk person och inte en konsument. Jag gissar ändå på att plattan på något sätt utgår från befintlig höjd, skulle man sänkt den hade utbyggnaden hamnat lägre.

Hursomhelst är det ett riktigt slarvfel som inte ska hända…

Enmansfirma som inte ens har kontor lite som man får vad man betalar för.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Haha
johanxx_ och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Ja och de 127 laxen trillar nog inte ut med lätthet...

• Gilla
maria01
  • Laddar…
M maria01 skrev:
På vilket sätt påverkar att det är en enmansfirma att kvaliteten på arbetet är sämre?

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
På vilket sätt påverkar att det är en enmansfirma att kvaliteten på arbetet är sämre?
om inte ens har ett kontor för en Ingenjörs och Arkitektbyrå så skulle jag dra mig från att anlita den personen

• Haha
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
om inte ens har ett kontor för en Ingenjörs och Arkitektbyrå så skulle jag dra mig från att anlita den personen
Det är du förstås fri att göra, det jag frågade om var dock hur sambandet mellan detta och kompetens ser ut?
Är en person duktigare för att den har ett kontor?
Eller för att det är två eller fler som jobbar på firman?

Att ha kollegor att diskutera med får nog anses vara generellt kvalitetshöjande

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det är du förstås fri att göra, det jag frågade om var dock hur sambandet mellan detta och kompetens ser ut?
Är en person duktigare för att den har ett kontor?
Eller för att det är två eller fler som jobbar på firman?
sant det behöver det inte vara men för mig är det en röd flagga om man har både Ingenjörs och Arkitektbyrå occh inte ens har ett kontor

namnet på firman får det att låta som man är större en vad man är

S Sir Duke skrev:
Ja och de 127 laxen trillar nog inte ut med lätthet...
You don't say ...
1781635291805.png

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.