1 304 läst ·
20 svar
1k läst
20 svar
Spola avloppet med Kärchers högtryckstvätt k3?
Sida 1 av 2
Har ett trögt avlopp som vi bråkar med. Ringde spikbud för 2 år sedan men det var både dyrt och sedan lämnade dem vatten över hela trägolvet.
Funderar på att köpa en högtryckstvätt och iller istället för att göra det själv. Blir typ samma pris om jag köper en K3 men räcker den för detta ändamål? Är två våningar och upplever stoppet långt ner. Hur lång iller borde jag köpa?
Sedan, måste den förvaras inomhus på vintern. Här uppe blir det ibland -30.
Hoppas någon klok kan hjälpa mig. 🙏🏻
Funderar på att köpa en högtryckstvätt och iller istället för att göra det själv. Blir typ samma pris om jag köper en K3 men räcker den för detta ändamål? Är två våningar och upplever stoppet långt ner. Hur lång iller borde jag köpa?
Sedan, måste den förvaras inomhus på vintern. Här uppe blir det ibland -30.
Hoppas någon klok kan hjälpa mig. 🙏🏻
Kärscher är bara skit, har en K5 på landet som man kan skratta åt.
Köp en riktig tryckare, typ AVA. Köpte en AVA P60 hem till villan, aldrig en Kärscher mer efter det att man kört med AVA:n. Svågern har en AVA P80, han är minst lika nöjd som jag är.
Att Kärscher får bra betyg på BH:s tester är endast en illusion. man testar endast tryckare där fabrikanterna ställer upp med gratismaskiner. Dom bästa tryckarna får aldrig vara med på dom testerna ...
Köp en riktig tryckare, typ AVA. Köpte en AVA P60 hem till villan, aldrig en Kärscher mer efter det att man kört med AVA:n. Svågern har en AVA P80, han är minst lika nöjd som jag är.
Att Kärscher får bra betyg på BH:s tester är endast en illusion. man testar endast tryckare där fabrikanterna ställer upp med gratismaskiner. Dom bästa tryckarna får aldrig vara med på dom testerna ...
Administrator
· Skåne
· 8 757 inlägg
Protest!Mats-S skrev:
https://www.byggahus.se/test-hogtryckstvatt
https://www.byggahus.se/test-hogtryckstvatt#10146-ava-p80-master-x-large-bundle
https://www.byggahus.se/hogtryckstvatt-ava-p80-master-x-large-bundle-langtidstest
https://www.byggahus.se/test-hogtryckstvatt#10146-ava-p60-master
https://www.byggahus.se/ava-p55-go-langtidstest
https://www.byggahus.se/test-hogtryckstvatt#10146-ava-p55-go
Jaha. Det är därför jag gillar detta forum. Då slipper många begå samma misstag. Tusen tack för input🙏🏻Mats-S skrev:
För att spola ett avlopp duger det gott med Kärchern, och hur lång slang du behöver beror på avståndet. Man spolar ju ute från brunnen och in och stoppet sitter inte uppe i våningarna utan längst ner i huset eller på vägen till brunnen.
Har en Kärcher som är drygt 10 år, vet inte om de har samma spol/rens-slang idag. Den som jag har drar ju iväg bra även rakt upp i 110 mm rör. Bristen den har är att det bara är vattenstrålar som driver den framåt då den även borde ha en stråle framåt som kan "borra" sig igenom en en propp. Det finns eftermarknads slangar som har sådant hål i munstycket.
I förra huset hade jag ofta problem med huvudavloppet och hade en granne som hade en speciell maskin för bara rensning, den hade hål framåt ock bakåt som fixade alla stopp.
Stoppet vi hade nyligen i köket (säkert beroende på nya diskmaskinen, "eco" läget....) Gick bet med Kärchern,,röris kom med en antik handvevad maskin som fixade fettproppen direkt. Lidl säljer sådan, funderar på att köpa en typ 3-400kr .
Framgår även i många recensioner att Kärcher saknar hål framåt.
EDIT : Kan tillägga att i köket är det tunnare rör 50mm ? Som går över i 110 ned till källaren , proppen brukar bildas nån meter efter diskmakinen , diskoho är innan diskmaskinen. Har förut lyckats köra Kärchern från pannrummet upp och lyckats komma igenom proppen,men nu gick det inte.
I förra huset hade jag ofta problem med huvudavloppet och hade en granne som hade en speciell maskin för bara rensning, den hade hål framåt ock bakåt som fixade alla stopp.
Stoppet vi hade nyligen i köket (säkert beroende på nya diskmaskinen, "eco" läget....) Gick bet med Kärchern,,röris kom med en antik handvevad maskin som fixade fettproppen direkt. Lidl säljer sådan, funderar på att köpa en typ 3-400kr .
EDIT : Kan tillägga att i köket är det tunnare rör 50mm ? Som går över i 110 ned till källaren , proppen brukar bildas nån meter efter diskmakinen , diskoho är innan diskmaskinen. Har förut lyckats köra Kärchern från pannrummet upp och lyckats komma igenom proppen,men nu gick det inte.
Redigerat:
Har tröttnat på Kärcher. 3 toppmodeller på tio år. Ingen extrem användning, ett par gånger om året till att spola båt och eget avlopp. Inga evighetspass och alltid korrekt förvarade.
Alla har gått sönder i pumpen och börjat läcka inom två år. Den senaste k7:an sprang handtaget läck också.
Tjackade en bensindriven champion på 220 bar. Grymt nöjd och mkt bättre funktioner. Och framför allt så är den fortfarande hel. Kostar just nu 6600 på duab om du står ut med deras ägare.
https://duab.se/garage-verkstad/hog...vattentvattar/champion-220-bar-hogtryckstvatt
Skulle påstå att det billigare än k7’an.
Antar att en nackdel är att den är amerikansk så kan ju vara lite andra mått på gäng osv. om man nån gång ska mecka själv och jag vet inte hur deras servicenätverk är här.
Ang. K3’an Jag har testat att spola med lägre tryck men jag blir i alla fall inte nöjd med resultatet. Obs jag spolar 110 avloppsrör. Har du mindre kanske en klenare maskin gör jobbet?
Edit: ska kanske tillägga att jag är sjukt matintresserad och spenderar ett par timmar i köket varje dag, så mitt avlopp kanske inte är helt representativt med tanke på hur jag misshandlar det med fett.
Alla har gått sönder i pumpen och börjat läcka inom två år. Den senaste k7:an sprang handtaget läck också.
Tjackade en bensindriven champion på 220 bar. Grymt nöjd och mkt bättre funktioner. Och framför allt så är den fortfarande hel. Kostar just nu 6600 på duab om du står ut med deras ägare.
https://duab.se/garage-verkstad/hog...vattentvattar/champion-220-bar-hogtryckstvatt
Antar att en nackdel är att den är amerikansk så kan ju vara lite andra mått på gäng osv. om man nån gång ska mecka själv och jag vet inte hur deras servicenätverk är här.
Ang. K3’an Jag har testat att spola med lägre tryck men jag blir i alla fall inte nöjd med resultatet. Obs jag spolar 110 avloppsrör. Har du mindre kanske en klenare maskin gör jobbet?
Edit: ska kanske tillägga att jag är sjukt matintresserad och spenderar ett par timmar i köket varje dag, så mitt avlopp kanske inte är helt representativt med tanke på hur jag misshandlar det med fett.
Administrator
· Skåne
· 6 861 inlägg
Jag har sammanställt våra tester av högtryckstvättar i två tabeller.
Topplista 2026 (skala 1-5, testare: Per Eskilsson, Andrea Rosberg, Marlén Eskilsson. Långtidstester pågår, rapport senast 2027-05-06.)
Samlingsartikel: Bästa högtryckstvätten 2026 - stort test av 8 modeller
Topplista 2020 (skala 1-10, totalbetyg inkl. långtidstest, testledare: Per Eskilsson. Långtidstest av forummedlemmar 2020-2021.)
Samlingsartikel: TEST: Högtryckstvätt - vilka är bäst 2020?
*Stihl saknar långtidsrapport (testaren ej nåbar), 6,8 är betyget exkl. långtidstest.
Fet stil = redaktionens totalbetyg. Grå parentes under betyget = indikativt omräknat till 5-skala (1 + (betyg-1) x 4/9). Parentesen efter långtidstestarens namn = dennes betyg.
Grå rad under priset = köpbarhet idag, per september 2026. Testmetoderna 2020 och 2026 skiljer sig, så jämför årgångarna med försiktighet.
Topplista 2026 (skala 1-5, testare: Per Eskilsson, Andrea Rosberg, Marlén Eskilsson. Långtidstester pågår, rapport senast 2027-05-06.)
Samlingsartikel: Bästa högtryckstvätten 2026 - stort test av 8 modeller
| # | Produkt | Betyg | Lägsta pris |
|---|---|---|---|
| 1 | Husqvarna PW 350 - Bäst i test mindre + Bästa köp Långtidstest av Spopas pågår | 4,9 | 3 790 kr |
| 2 | Nilfisk Premium 200-15 - Bäst i test stort Långtidstest av para pågår | 4,6 | 5 989 kr |
| 3 | Kärcher K7 Comfort Premium Långtidstest av Victor Waltersson pågår | 4,5 | 5 349 kr |
| 4 | Kärcher K5 Comfort Premium + Homekit Långtidstest av Strip pågår | 4,3 | 4 344 kr |
| 5 | Stihl RE 130 PLUS Långtidstest av Möbelsnickarn1 pågår | 3,1 | 4 990 kr |
| 6 | Bosch Advanced Aquatak 160 Långtidstest av Krux pågår | 3,0 | 4 077 kr |
| 7 | Nilfisk E150.2-9 Långtidstest av FQT pågår | 2,6 | 3 312 kr |
| 8 | Ryobi RY170PWA Långtidstest av TCG pågår | 2,5 | 3 999 kr |
Topplista 2020 (skala 1-10, totalbetyg inkl. långtidstest, testledare: Per Eskilsson. Långtidstest av forummedlemmar 2020-2021.)
Samlingsartikel: TEST: Högtryckstvätt - vilka är bäst 2020?
| # | Produkt | Betyg | Pris vid test |
|---|---|---|---|
| 1 | Bosch GHP 5-75 X - Bäst i test premium Långtidstest av Thomas59 (9,0) | 9,0 (4,6) | 7 637 kr Ja, ca 10 300 kr |
| 2 | Husqvarna PW 360 - Bäst i test mellanklass Långtidstest av fremax (8,0) | 8,8 (4,5) | 3 349 kr Ersatt av PW 360 II |
| 3 | Kärcher K7 Premium Full Control Plus Långtidstest av FredrikR (9,0) | 8,6 (4,4) | 6 599 kr Ersatt av K7 Comfort Premium |
| 3 | Bosch GHP 5-65 X Långtidstest av Robert-San01 (9,0) | 8,6 (4,4) | 7 557 kr Ja, ca 9 600 kr |
| 5 | AVA P55 Go+ Långtidstest av jcalfred (9,0) | 8,4 (4,3) | 2 499 kr Nej, utgått |
| 6 | Kärcher K5 Full Control Flex Långtidstest av SueCia (9,0) | 8,0 (4,1) | 3 890 kr Ersatt av K5 Comfort Premium |
| 6 | Nilfisk E 150.2-10 H X-TRA Långtidstest av chrille-gäddan (8,0) | 8,0 (4,1) | 2 969 kr Ja, fr. 4 695 kr |
| 8 | AVA P80 Master X-Large, bundle Långtidstest av fsn (6,0) | 7,2 (3,8) | 5 899 kr Ersatt av Master 2.0 P80 |
| 9 | AVA P60 MASTER + Långtidstest av p-pennan (9,0) | 7,0 (3,7) | 3 490 kr Ersatt av Master 2.0 P60 |
| 10 | Stihl RE 130 Plus * | 6,8 (3,6) | 2 490 kr Ja, fr. 4 990 kr |
| 11 | Biltema HPC 110B - Prisvärd Långtidstest av NyaTorpane (8,0) | 6,4 (3,4) | 1 099 kr Endast begagnat |
| 12 | Nilfisk C135.1 Långtidstest av pacman42 (8,0) | 5,6 (3,0) | 2 869 kr Ja, fr. 2 215 kr |
| 12 | Bosch Advanced Aquatak 160 Långtidstest av Lexington (5,0) | 5,6 (3,0) | 4 199 kr Ja, fr. 4 077 kr |
| 14 | Biltema HPC 120B Långtidstest av chokonanana (1,0) | 5,4 (3,0) | 2 199 kr Endast begagnat |
| 15 | Ryobi RPW 150XRB Långtidstest av Fadai (4,5) | 4,7 (2,6) | 2 995 kr Nej, utgått |
| 16 | Husqvarna PW 235 Långtidstest av Flaxie (4,0) | 4,6 (2,6) | 2 190 kr Restlager, 2 290 kr |
| 17 | Stiga HPS 235 R Långtidstest av Nyrostad (6,0) | 4,2 (2,4) | 1 994 kr Ja, 2 490 kr |
| 17 | Ryobi RPW 120B Långtidstest av tveksamt (7,0) | 4,2 (2,4) | 1 695 kr Nej, utgått |
*Stihl saknar långtidsrapport (testaren ej nåbar), 6,8 är betyget exkl. långtidstest.
Fet stil = redaktionens totalbetyg. Grå parentes under betyget = indikativt omräknat till 5-skala (1 + (betyg-1) x 4/9). Parentesen efter långtidstestarens namn = dennes betyg.
Grå rad under priset = köpbarhet idag, per september 2026. Testmetoderna 2020 och 2026 skiljer sig, så jämför årgångarna med försiktighet.
Låter rätt märkligt. Jag har motsatt upplevelse med Kärcher K7, har bara positivt att säga om den. Har bara haft den i 15 år dock. 😉E ErikFr skrev:Har tröttnat på Kärcher. 3 toppmodeller på tio år. Ingen extrem användning, ett par gånger om året till att spola båt och eget avlopp. Inga evighetspass och alltid korrekt förvarade.
[länk]
Kränzle, ja dom är dyrare men ja dom håller och det finns reservdelar så dom går att laga.
Har själv en kränzle och spolslang. Dock är det inte bara trycka in den i ett hål och tro att det löser problemet utan man kan få jobba lite för att det ska lösa sig.
En riktig spolbil med kamera, sug och spolslang har helt andra förutsättningar men visst det kostar där efter också.
Har själv en kränzle och spolslang. Dock är det inte bara trycka in den i ett hål och tro att det löser problemet utan man kan få jobba lite för att det ska lösa sig.
En riktig spolbil med kamera, sug och spolslang har helt andra förutsättningar men visst det kostar där efter också.
Tusen tack. Jag ska börja med vev då. Mycket bra info från dig och tackar för ditt engagemang 🙏🏻F fusion skrev:Har en Kärcher som är drygt 10 år, vet inte om de har samma spol/rens-slang idag. Den som jag har drar ju iväg bra även rakt upp i 110 mm rör. Bristen den har är att det bara är vattenstrålar som driver den framåt då den även borde ha en stråle framåt som kan "borra" sig igenom en en propp. Det finns eftermarknads slangar som har sådant hål i munstycket.
🙏🏻spolbil hade jag hit för 2 år sedan. Dem lämnade vatten på hela köksgolvet då de inte var uppmärksamma. Så jag tänker att om jag ändå ska städa allt så kan jag testa själv först.Purre skrev:
Kränzle, ja dom är dyrare men ja dom håller och det finns reservdelar så dom går att laga.