Nissens Nissens skrev:
Låter rätt märkligt. Jag har motsatt upplevelse med Kärcher K7, har bara positivt att säga om den. Har bara haft den i 15 år dock. 😉
Men k7 är väl ganska mycket dyrare?
Tack för svar🙏🏻

Jag köpte en bensindriven på 200 bar med 10l/min för 3700:-, risken med klen maskin är stt du löser stoppet men inte orsaken till det.

hsd
F fusion skrev:
Har en Kärcher som är drygt 10 år, vet inte om de har samma spol/rens-slang idag. Den som jag har drar ju iväg bra även rakt upp i 110 mm rör. Bristen den har är att det bara är vattenstrålar som driver den framåt då den även borde ha en stråle framåt som kan "borra" sig igenom en en propp. Det finns eftermarknads slangar som har sådant hål i munstycket.
I förra huset hade jag ofta problem med huvudavloppet och hade en granne som hade en speciell maskin för bara rensning, den hade hål framåt ock bakåt som fixade alla stopp.

Stoppet vi hade nyligen i köket (säkert beroende på nya diskmaskinen, "eco" läget....) Gick bet med Kärchern,,röris kom med en antik handvevad maskin som fixade fettproppen direkt. Lidl säljer sådan, funderar på att köpa en typ 3-400kr .

Framgår även i många recensioner att Kärcher saknar hål framåt.

EDIT : Kan tillägga att i köket är det tunnare rör 50mm ? Som går över i 110 ned till källaren , proppen brukar bildas nån meter efter diskmakinen , diskoho är innan diskmaskinen. Har förut lyckats köra Kärchern från pannrummet upp och lyckats komma igenom proppen,men nu gick det inte.
Modifierade ett sådant munstycke som bara spolade bakåt, med en tunn borr mitt fram så nu spolar det både framåt och bakåt

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Modifierade ett sådant munstycke som bara spolade bakåt, med en tunn borr mitt fram så nu spolar det både framåt och bakåt
Var det svårt att borra ? Kanske slå lite med ett körnslag först ? Räcker 1 mm ?

Ger mig inte in i debatten om Kärcher; Men din andra fråga; JA förvara den på ett uppvärmt ställe !
Jag hade just en Kärcher av mindre modell som stod på kattvinden (som inte alltid höll över 0an). Det räckte för att någon komponent skulle frysa sönder inuti och säsopngen efter sprutade det vatten överallt ifrån den utom ifrån munstycket typ...

Det är väldigt svårt att tömma dom helt på vatten. Kanske om ngn tvätt har ett sådant läge, men blir det -30 så räcker det med en ventil eller ngt där vatten ligger kvar för att det ska expandera och ta sönder ngn packning. Kärcher själva skriver att den skall förvaras frostfritt...
Kanske du kan komm,a undan det med ngn slags konservering där du pumpar igenom frostskyddsvätska, men minus 30 är rätt kallt...

• Gilla
MrTobbe
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Nja. Var fick du den illern från? Min Kärcher original har en stråle framåt och tre bakåt.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Nissens
L linnnordstrom skrev:
Men k7 är väl ganska mycket dyrare?
Tack för svar🙏🏻
Dyrare än vad?
Den är ju inte jättedyr, och om man slår ut kostnaden per år så blir det inte mycket.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Angående Kärcher så har jag haft flera sådana, senast nu 2 st K5. Har även ett par Nilfiskar.
Är inte jätteimponerad av Kärcher. Men som genomsnittlig konsumentprodukt duger den väl.

Nissens
M MagHam skrev:
Angående Kärcher så har jag haft flera sådana, senast nu 2 st K5. Har även ett par Nilfiskar.
Är inte jätteimponerad av Kärcher. Men som genomsnittlig konsumentprodukt duger den väl.
Det gör säkert skillnad om man köper de enklare maskinerna. K7 har pumphus i metall, bara det är en stor kvalitetsskillnad…

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
hsd
F fusion skrev:
Var det svårt att borra ? Kanske slå lite med ett körnslag först ? Räcker 1 mm ?
Hade tillgång till pelarborrmaskin , har för mig att det var 0,8 mm

hsd
M MagHam skrev:
Nja. Var fick du den illern från? Min Kärcher original har en stråle framåt och tre bakåt.
Det var Kärcher

Purre
L linnnordstrom skrev:
🙏🏻spolbil hade jag hit för 2 år sedan. Dem lämnade vatten på hela köksgolvet då de inte var uppmärksamma. Så jag tänker att om jag ändå ska städa allt så kan jag testa själv först.
Ja att det är vatten överallt är inte spolbilens fel utan handhavande. Tror våran är 15m och stoppar jag ner den ganska nära yttervägg men inomhus så hörs den ute i gatan om jag ställer mig vid en brunn. Det som kan hända är väl att man flyttar proppen längre fram så det blir stopp igen snart nog.
Men visst har man en egen spolslang och använder den i tidigt skede så är det klart att det är en billigare lösning än spolbil

Denna slang har vi
https://www.jula.se/catalog/bil-och...goringsset-for-karcher-hogtryckstvatt-031039/

Jag köpte min högtryckstvätt, en billig Annovi Reverberi inkl. 15m rensslang från indors.eu och så la jag till ett extra set med munstycken. Maskinen är lite plastig men har funkat bra i 4 år nu. Har spolat några egna rör samt spolat hos ett par grannar med gott resultat. Och lite vanligt tvättande förstås.

Oavsett vilken maskin TS ev. köper är rensslangar (eller illrar som vissa kallar det) typexempel på sånt som maskintillverkarna måste ha väldigt goda marginaler på då eftermarknadsslangar är mycket billigare. Finns ett stort utbud på amazon och annars har även den näthandlaren jag köpte från en del slangar och munstycken https://indors.eu/12-probe-sturatubi

Nissens Nissens skrev:
Låter rätt märkligt. Jag har motsatt upplevelse med Kärcher K7, har bara positivt att säga om den. Har bara haft den i 15 år dock. 😉
Jag är helt enig med dig, det är extremt. Därför jag var noga med att poängtera ut att de har sköts till punkt och pricka. Kan tillägga att jag har egen brunn, korrekta filter på vattnet och extrafilter på högtryckaren och vattenanalys vart annat år så vatten kan uteslutas.
Farligt att försöka dra slutsatser utan nollhypotes men om jag har haft maximal otur och fått tre skitexemplar på raken så är det osannolikt men samtidigt inte =0.
Om jag räknar högt med att 5% av kärchermaskinerna går sönder så är det 1/8000 att tre går sönder inom två år. 2% felfrekvens ger 1/125000.
Men efter att ha kört chatGPT på Byggahus forum och sedan utökad på google så verkar jag inte vara den enda som har samma problem med Kärcher.
Jag är öppen för argument men med dessa siffror bedömmer jag det som så osannolikt att det snarare är kvalitetsproblem med deras högtryckstvättar.
Kan tillägga att jag köpte en snordyr ångtvätt från dem runt 2016 som gick sönder efter ett år.
Det enda jag har av kärcher som faktiskt fungerar är wd4 (4 år gammal) och fönstertvätten (10 år gammal)

Purre
B Bästerortarn skrev:
Oavsett vilken maskin TS ev. köper är rensslangar (eller illrar som vissa kallar det) typexempel på sånt som maskintillverkarna måste ha väldigt goda marginaler på då eftermarknadsslangar är mycket billigare.
"Problemet" är att många inkl mig själv köper den när man står där i skiten. Då får det nästan kosta vad det vill. Allt under 2000kr som löser problemet innebär att nästa gång den används så är man på plussidan mot en spolbil.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.