Attitudeswe
Attitudeswe: Jag har inte HA, men använder min Tibber pulse för att kapa bort min 3kW VVB mha en Shelly om effektbudgeten inte ser ut att räcka: https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_power_monitor.py
41 svar · 13,0k läst
·
K
krambriw: [citat] Jag var otydlig, tänkte i farten på nya Telldus Hub 1 https://telldus.com/products/hub-1?se_activity_id=193781498231&syclid=d1edkudck50s73c9bpkg&utm_campaign=Telldus+hub+1+är+äntligen+här!_193781498231&utm_medium=email&utm_source=shopify_email
19 svar · 5,8k läst
E
etompau: Sedan kan man fundera över priset på Hub 1, vad motiverar det höga priset (nära 1500 kr)? Har inte rota så mycket med Zigbee-prylar, men priset på en controller tycks ligga i häradet 200-500 kr.
18 svar · 3,3k läst
M
mikael_petersson: Någon av er som fått igång ingång 2 och kan styra en andra grupp med den. Enligt manualen så ska det gå att göra i wider systemet. Tack
5 svar · 2,4k läst
K
knightjocke: Det finns ett system som heter x-sense som säljs via Amazon. Tror det skrivits om det på forumet. Osäker på om aquara kan ta in andra Zigbee prylar än deras egna. Men annars finns ju frient som jag kör
3 svar · 1,2k läst
C
cpalm: [citat] What? Det låter otroligt pårökt.
79 svar · 24,3k läst
·
B
BSOD: [citat] Nej, jag tycker det borde fungera. 11mm borde räcka för kabeln till den innersta. Det funkar hemma för mig så utan problem. Har dock sett vissa väldigt smala dykrör ibland, där kabeln till den innersta givaren + grövsta diametern för givare nr 2 inte ledigt går in i dykröret, trots att man lägger dem efter varandra.
7 svar · 591 läst
·
N
Nalleboda: Hej. Har köpt ett beg. 360r larm, har inga koder så jag vill återställa det till fabriksinställningarna, men jag lyckas inte med de instruktioner jag hittar på nätet. Någon som gjort det och vet om det går och exakt hur det ska gå till? /Mattias
0 svar · 441 läst
J
JSten: Kan rekommendera SPC4320, traditionellt larm, men som går att koppla upp via nätet och styra via deras app. Du betalar när du installerar det, och sedan är där inga löpande kostnader. Gav väl i runda slängar 5-7kkr för fem år sedan och har inte betalet ett öre sedan dess, bara fungerar. Går larmet finns där en yttre siren som drar grannarnas uppmärksamhet. Framförallt är systemet
22 svar · 3,1k läst
·
L
lordi: Kolla på Heiz24.de De brukar ha både nytt och begagnat av utgångna produkter. Jag har själv beställt därifrån och inga problem med leveranser mm.
6 svar · 620 läst
M
mattias_75: Jag har ett äldre Risco Agility som jag har varit nöjd med men det är endast 3G och har ingen appstyrning. Jag tror att jag skulle kunna uppgradera huvudenheten men det verkar som Risco helt försvunnit från svenska marknaden? Ska man då gå på något helt nytt larm istället, typ Ajax?
0 svar · 484 läst
B
Bo Berglund: Jag har kommit fram till följande: 1) Jag kopplar belysningen via en ShellyPlug S, som jag redan har. 2) Jag köper en Zigbee hub till min server så att den kan få signal från rörelsedetektorn. 3) I servern har jag ett enkelt program som kollar solens nedgångstid varje dag och vid den tiden slår den på Shelly. Och när det blir midnatt stänger den av Shelly igen. 4) Ett annat program
11 svar · 1,4k läst
·
T
thesutex: [citat] jo, er det inte lite risky med kablar som syns til övervakningskamror. lett å klippa om dom syns
18 svar · 3,6k läst
·
fam-lundborg
fam-lundborg: [citat] Har gjort en "signallampa" till diskmaskinen med RGB-CCT (ZigBee - Gledopto) som indikerar om DM väntar på Nordpool lägsta pris eller är klar, eftersom panelen är nedsläckt i bägge fallen. Har blått ljus när den diskar, men det hörs ju ändå... För utpassage kan jag tänka mig något liknande, fast behöver dela det på två dörrar. Det blir lite lättare och diskretare med
5 svar · 577 läst
·
Attitudeswe
Attitudeswe: Du behöver inte enfas om du har kontaktor. Kör kontaktor på 20 min av 40min så duckar du effektavgift. Eller så läser du av HAN porten aktivt och reglerar för att fylla ut effektbudget. https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_power_monitor.py
12 svar · 4,5k läst
V
Viktorbyggahus: [citat] Jag har satt knappar i pannrummet. Såna aqaraknappar. Och lärt frugan HASS. En funktion i månaden. Nu kan hon det mesta vad gäller huskontroll.
19 svar · 26,3k läst
·
wildeside
wildeside: [citat] Jag förstår att Shelly bygger på nyare teknik och att Telldus 433 Mhz grejor är gammal teknik, jag är inte mer kokad en så. Men att återinvestera i Telldus nya hub är inte intressant för min del är att jag kan inte använda mina gamla Telldus grejor i deras nya hub vilket skulle betyda att jag måste köpa nya grejor till den och att Telldus började ta betalt för att kunna
15 svar · 4,1k läst
jbr
jbr: [citat] Jag tycker också att man med fördel kan se det som separata funktioner där det dock finns ett stort mervärde i att funktionerna kan kommunicera via bryggor eller standardprotokoll. Vad gäller kameraövervakning kan jag rekommendera Blue Iris som förvisso kräver en Windows-dator som kontinuerligt är igång. Antal och kvalitet på kameror styr krav på hårdvaran.
7 svar · 1,7k läst
G
gronis58: [citat] Du har aldrig funderat på att framföra dina inlägg på ett något trevligare sätt!? Jättebra med många personers input men din innehåller ju mer personliga påhopp än konstruktiv information.
242 svar · 79,3k läst
·
H
HighFidelity: Det finns magnetlarm för dörr och fönster du kan köpa på t ex clas ohlson eller kjell & company som inte är smarta. Dvs de är endast sammankopplade med en siren som går av om någon bryter kontakten. I övrigt så är det fysiskt omöjligt att hacka en router som endast är kopplad till eluttaget och till din dator via en nätverkskabel. Det finns helt enkelt ingen möjlighet att komma
17 svar · 1,4k läst
P
Puffen Ingarö: [citat] Ja, de är trevliga, baserade på Esp8266. Jag flashar dom med Tasmota så fungerar dom även lokalt utan Internet. Har många.
127 svar · 45,0k läst
·
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Spänning, ström och effekt kommer ut, men inte energi. Sannolikt är det något med gatewayen som är problem. //Patrik
181 svar · 80,9k läst
·
Demmpa
Demmpa: Frågan är vad som kommer att hända med Ngenic. https://www.byggahus.se/forum/threads/ngenic-har-ansoekt-om-rekonstruktion.520083/post-6208940 https://news.cision.com/se/ngenic-ab/r/ngenic-ab-beslutar-att-ansoka-om-konkurs-,c4141303 https://www.di.se/live/ngenic-ansoker-om-konkurs/
1 svar · 569 läst
Hannuse
Hannuse: [citat] Kolla hur mycket effekt din utrustning kräver, och då behöver du inte sikta högre än så. En UPS för ditt behov kan du mycket väl få för en tusenlapp: https://www.dustin.se/product/5011349791/basic-vi-650-sb-schuko-650va360w Den skulle till exempel kunna driva en belastning på 25W i ca en halvtimme. Så, mät upp hur mycket du behöver först tänker jag, kan vara bra att veta
14 svar · 1,4k läst
Hannuse
Hannuse: Ok. Jag tänkte mest på att komperssorn styrs av termostaten, som styrs av temperaturen. Så har man en larmtrigger som ligger lite över termostatens tillslag, då fångar man ju upp ett fel relativt enkelt, även om någon glömt kylsåpsdörren öppen, och kompressorn för kämpa på. Och temperaturen i kyl/frys vill jag ändå ha in i min loggning, så den finns redan där, och nyttjas även
5 svar · 1,4k läst
·
Walle85
Walle85: [citat] Bör väll lätt gå att ordna med bland annat en luftfuktighetsmätare eller vattenavläsare, öka timeout ifall luftfuktigheten ökar eller ifall vattenavläsaren tickar i ett visst tempo. Då behöver du inte in och pilla och ändra manuellt titt som tätt.
35 svar · 4,0k läst
J
J-banan: [citat] Kanske nån mus som har blivit grillad i din diazed central som den reagerat på
7 svar · 1,5k läst
·
13th Marine
13th Marine: [citat] Och dessa är 230VAC?
9 svar · 861 läst
A
anis16: Vet inte, kör bara influxDB
3 svar · 591 läst
K
knightjocke: [citat] Zigbee-puck vid strömställaren som styr flaskposten. Om su kan gömma ett Zigbee drivdon till ledlisten bakom spegeln hade det varit bra. Då sätter du en rörelse sensor någonstans som släcker vid frånvaro och sköter ledlisterna. Då kan du sköta flaskposten utan att styrsystemet är igång. Vilket borde vara viktigast. Exakt vilken hårdvara/modeller vet jag inte
23 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.