Villalarm & Hemautomation
dcarlsson9: [citat] Vill alltså kunna öppna med kod/telefon/vadsomhelst (sista utväg nyckel) från UTSIDAN. Glömde skriva med det i min frustration.
aspa-hasse: Du måste ha adminkoden och då slår du på keypaden *8 adminkod sen 022 för att gå in på systemoption 10. Där är det option 7 ”trouble beeps are silent” som ska ändras till ON. Du bläddrar till rätt option med piltangenterna, ändrar med * och sparar med #.
thesutex: Träd kledningen är behandlad med jernvitrol och sprött som fan, vågar inte bryta bort plank 🙈
Olof79: Var glapp i tempgivaren, vickade lite på toppen på den så hittades den direkt. Tack för hjälpen.
knightjocke: [citat] Tack, det visste jag inte. Har iofs bara sett strömtrafoinstallationer som mäter varje fas för sig och nu fick jag en förklaring till det. Tänke på enfas-varianten och att resultatet såklart inte blivit 100%. Men då glömmer vi det.
claes_h: [citat] Jag tänker också så, och att göra en förlängningsspak känns som det borde funka
Johan Gunverth: Molly håller om du gör en korrekt montering av dem. Tråkiga hål att laga senare. Metoden med en ”offerskiva” är bättre. Plywood 18 mm eller något planhyvlad 21x118-143. Det du skall tänka på är att denna skiva kan klibba fast i väggfärgen. Lägg ett lager lumppapp mellan skivan och väggen och skruva sedan upp skivan i reglerna med vanliga smala försänkta träskruv typ 5x70-80.
mexitegel: Nu börjar det dra ihop sig och jag tror jag har hittat en så clean lösning som möjligt; 1 st 4G WIFI-router, Ubiquiti Mobile Router Ultra för att lösa kommunikationen I en mindre DIN-kapsling sätter jag följande: * Switchat nätaggregat 12V som även matar WIFI-routern via 4-pin ATX-kontakten (Så slipper jag en usb-matning) * Shelly plus UNI som kopplas till två trådade flottörbrytare
knightjocke: [citat] Jag tror du behöver en brytare som växlar mellan respektive signal. Så att man kopplar över till det manuella vredet. Det finns vissa Zigbee-prylar som kan kopplas direkt och då pratar med varandra när kontrollern är nere. Men vet inte exakt vilka features man ska leta efter i prylarna för att det ska fungera. Jag övervakar och får en notis på mobilen när mitt Zigbee inte
bergquist: [citat] Om jag väljer köra deckare istället för mig agne [citat] Om jag väljer köra färre deckare, hur fungerar då skal-larm på kvällen för det är väll endast magnetlarmen som är igång? Ska jag även tänka på det i samband med när jag räknar antal [/QUOTE] Dk
gmogmo: [citat] Troligen inte. Då fanns bara verisuremodulen. Vet att många styr Doorman via home assistant. Ingen aning om vilken modul de använder då.
bumpas: Tack, ska se om det finns något ställe som jag inte tittat på än.
Frick: Okej, det verkar som jag svara själv 😊 Efter en del sökande på nätet och diskuterande med Microsoft Copilot så kom jag fram till att jag behövde skriva ett script för att fixa detta. Jag kan ganska lite om kodning men klarar mig för husbehov, men döm om min förvåning, Copilot är mycket bättre än mig på programmering, vi blev riktigt bra kompisar 😊 Så skall Du koda ett script
blork: Har lagt upp en högt i rummet och den har inte varnat än så länge iaf. Får prova det en vecka. Lämplig placering blir nog centralt i taket.
tommib: Spänning på, ventil öppen. Ingen spänning, ventil stängd.
etompau: [citat] Montera det i något isolerat utrymmen, ex. klädkammare/garderob kanske? Är det ett externt nätaggregat som surrar? Kolla märkning aggregatet och köp något annat fabrikat.
ama3282: Jag har tänkt montera automatiska mörkläggningsgardiner i vårt TV-rum. Jag har 3 fönster och tänker mig att styra alla 3 med en fjärrkontroll. IKEA har ju men jag tycker de känns lite klumpiga. Har någon här några erfarenheter som kan hjälpa mig vidare.
sdlfkjlsdf: För Somfy skaksensor så står det precis så, när batteriet är lågt så drar den in markisen efter 20 minuter som en påminnelse. 🙂
Riedern: Hej! Jag hittade lösningen. När man har gjort en "scen" så måste man även gå under "All Scenes" och aktivera den.
BO50THO: Jag har en Tapo med WiFi och en Tapo med 4G. TAPO C501GW v1 med 4 G ´+ Har bra bildkvalitet och fungerar bra med olika larm konfigurationer! - Slutar fungera utan anledning och kräver omkonfiguration! Tappar kontakten med Appen och ger ljudlarm utan avbrott! Jag använder kontantkort för 4G surf och kameran gjorde slut på all surf när den toklarmade! Produkten är instabil och mer att se som
andreascarlsson: [citat] Jag håller med, el kan vara jättefarligt. Det kan även hammare och spik vara, för att inte tala om elsågar. Men det är alltid just elfrågor som genererar svar av typen "Kan du inte detta ska du nog pyssla med annat", "Kopplar du fel kan du dö", osv osv. Har nog aldrig sett någon skriva "Tänk på att du kan såga av dig handen om du använder gersågen på fel sätt". Ungefär
maria01: [citat] dom kan nog ta sin ttid en då fast larmet går inte många svenskar som vågar blanda sig i om nu har grannar nära som skulle kunna gå in i huset vid larm och många har ju inte ens grannar vad ska du göra när du har beväpnat dig?
knightjocke: [citat] Annars löd dit en bit kabel till en mikrobrytare om du vill ha en tamperswitch
KenNo: Är intresserad av om en sådan tråd kommer igång. Jag grejade en del med serieproduktion under tidigt 2000 tal, men när RoHS och EMC kraven kom var det många små aktörer som fick ge upp sina små serier. Sedan dess har jag provat på olika typer av jobb och bytt med jämna mellanrum när det blivit långtråkigt. Har dock inte lyckats släppa elektroniken då det var det jag ville jobba
sjoelund: [citat] Jag hade 3 månader, men då jag bytte till LF bjöd de på avgift under uppsägningstiden så man slapp ha dubbla kostnader med 1 larm (blev runt 2 månader då det passade dem bäst att installera tidigare)
KenNo: Hejsan! Galaxy larm är ett av dom bästa du kan skaffa, dom säljs förfarande och vissa av modellerna har riktigt hög säkerhetsklass (försvartet använder dem bland annat) Det är samma programmeringsmanual till alla de gamla modellerna, menysystemet är detsamma. Det ska finnas en blå bygel på de flesta kort, om du hakar av den så blåser du allt vad programmering heter och den blir
bygges: [citat] Jag råkade vända på det i mitt inlägg ovan, 2an är NC mot 6 som du skriver. Men det fungerade finfint, dubbeltryck på Plejd vriddimmern triggar forcerad ventilation med inställd Timer i Plejd på 10 min. Väldigt smidigt allt.
Angelica Andersson4: Jag har idag en Yale Doorman som jag gillar och vill komplettera med ett digitalt dörröga som - Jag vill kunna koppla upp mig mot hemifrån via mobil WiFi - Lagra inspelningar på minneskort - Stor färgdisplay - Passar min nuvarande säkerhetsdörr - Stor vidvinkel där linsen filmar brett Vad har ni för förslag? Min säkerhetsdörr är - Daloc S33
Attitudeswe: Jag har inte HA, men använder min Tibber pulse för att kapa bort min 3kW VVB mha en Shelly om effektbudgeten inte ser ut att räcka: https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_power_monitor.py