Har ärvt et äldre sommarhus och tänkte sätta upp lite kameror, landat på Unifi då dom har bra lösningar . Jag er dok inte van med utomhus kablage samt borra genom väggar . Tanken var att borra et hål rakt igjenom väggen på varje spot jag ställer en kamera men då blir det smått fult på insidan .

Om jag heller går ut via vinden får jag dra lite kabel till kameran men har läst mig til osäkerhet nu. Utomhus Cat verkar va mest installationskabel som internet säger jag inte ska sätta rj45 på, och patch kablar som inte er CCA och UV skyddad verkar inte jag hitta.

Har ni några tips ?

Det går utmärkt att sätta RJ45-kontakter på installationskabel.

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Det går utmärkt att sätta RJ45-kontakter på installationskabel.
Med vanlig rj45 tång ? Speciella kontakter eller vanlig rj45

Vart köper man detta best ? På byggvaruhus ?

F fredrik.johansson skrev:
[länk]

Här är en variant som monteras på installationskabel och är specad för utomhusbruk.
Jag har använt samma fabrikat men inomhusvariant, fungerade utmärkt.
Behövs inga specialverktyg mer än en avbitare som kan klippa tight längs kopplingsblocket och en polygrip för att pressa ner blocket i kopplingsstycket.
Kan bli tight i en kamera får jag för mig 🤔

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Ja, är det ett inbyggt uttag med lock är det nog svårt! Men då kanske en inomhusvariant duger, de är mindre även om de inte är lika små som de som är gjorda för crimptång.

T thesutex skrev:
Med vanlig rj45 tång ? Speciella kontakter eller vanlig rj45

Vart köper man detta best ? På byggvaruhus ?
Vi sätter vanliga RJ45 för solid kabel, med vanlig RJ45-tång. Har monterat rätt många (100+) kameror samt AP:s från unifi utomhus.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Inga problem att dra vanlig cat5e eller cat6 ute kortare sträckor till kameran och sedan pressa på en vanlig rj45 kontakt. Gjort det till alla mina kameror ute. Hade inte gjort det som proffs där jag ska stå för garantin, men som amatör så är det ju bara att göra om den dag det slutar funka, och på de 6 åren jag har att kameror har det inte varit något problem.
Installerade iofs en kamera slarvigt i vintras, uppe på taket i söderläge med kanske 1.5m lös kabel. Det var kallt och blåsigt 😂 kommer nog behöva klättra upp där en dag i sommar och rätta till kabeldragningen.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Ja, är det ett inbyggt uttag med lock är det nog svårt! Men då kanske en inomhusvariant duger, de är mindre även om de inte är lika små som de som är gjorda för crimptång.
Det är en dongle från kameran som ska bilda nått vattentät koppling så det är nog tyvärr bara vanlig rj45.

Kanskje bara får dra inomhus patch kabel och hoppas på bästa 🙈

• Övervakningskamera med kablar och monteringsdelar på ett bord, inklusive en RJ45-dongel för anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det G5 Turret? Lite synd att de har den där kopplingslådan. Finns en arm som tillbehör som möjligtvis kan göra det enklare att gömma kopplingen

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Är det G5 Turret? Lite synd att de har den där kopplingslådan. Finns en arm som tillbehör som möjligtvis kan göra det enklare att gömma kopplingen
Ja g5 turret . Tänkte gömma i en kopplingsdosa. UI’s egna kostar ju 60% av kamera priset 😂

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
J
Har Unifis APn och de får ju monteras utomhus, de har ju vanlig RJ45.

Inte svar på frågeställningen kanske, men glöm inte att borra lite snett så att regnvatten ej rinner in 👍

Köpte en lång, färdig patchkabel med gjutna kontakter för utomhusbruk, klippte ena änden och lirkade genom väggen, sen klämde jag på en rj45 inne. Men det var för en AP nära switchen på vinden. Ska man sätta många enheter vill man ju köpa en rulle.

• Gilla
Lillis53 och 1 till
  • Laddar…
vilka fysiska butiker har sånt? det er en jungel på nätet och på amazon har dom _bara_ CCA som jag har fortsatt man ska undvika med PoE, och rent generellt. Clas Ohlsson ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.