Efter många år med Telldus så känns det som dags att byta system. Telldus framtid verkar oklar och deras nya hub ser ut att vara begränsad. Särskilt om man har ett antal Z-wave och 433Mhz enheter. HA verkar vara ett populärt och välfungerande system men vad jag förstår så krävs någon form av abonnemang för att styra på distans. Autecs system verkar fylla de flesta av mina krav men jag kan inte läsa mig till om abonnemang krävs? Jag har tröttnat på Telldus Live…Vad säger ni som har erfarenhet?

L LMO skrev:
Efter många år med Telldus så känns det som dags att byta system. Telldus framtid verkar oklar och deras nya hub ser ut att vara begränsad. Särskilt om man har ett antal Z-wave och 433Mhz enheter. HA verkar vara ett populärt och välfungerande system men vad jag förstår så krävs någon form av abonnemang för att styra på distans. Autecs system verkar fylla de flesta av mina krav men jag kan inte läsa mig till om abonnemang krävs? Jag har tröttnat på Telldus Live…Vad säger ni som har erfarenhet?
Jag kör HA och styr och ställer både lokalt och på distans, och inget abonnemang av något slag.
För att komma åt mina saker på hemmanätverket så använder jag OpenVPN, gratis, ingen molntjänst eller abonnemang. Min brandvägg stödjer OpenVPN och klienter finns iaf till Android, Linux, Windoffs.
Har det konstant påslaget på mobilen så min mobil ligger alltid bakom min egen brandvägg oavsett var jag befinner mig och jag når allt på mitt nät som om jag är uppkopplad på mitt eget WiFi hemma.
Gratis och inget beroende av någon molntjänst med osäker framtid.

• Gilla
LMO
  • Laddar…
Kör också HA med VPN (Tailscale). Inget behov av några abonnemang mer än bredband hemma och mobiltelefon.
Tidigare har jag för mig man behövde ett abonnemang för att använda röststyrning? Men jag tror det kravet är borta nu.

• Gilla
LMO och 1 till
  • Laddar…
P Puffen Ingarö skrev:
Jag kör HA och styr och ställer både lokalt och på distans, och inget abonnemang av något slag.
För att komma åt mina saker på hemmanätverket så använder jag OpenVPN, gratis, ingen molntjänst eller abonnemang. Min brandvägg stödjer OpenVPN och klienter finns iaf till Android, Linux, Windoffs.
Har det konstant påslaget på mobilen så min mobil ligger alltid bakom min egen brandvägg oavsett var jag befinner mig och jag når allt på mitt nät som om jag är uppkopplad på mitt eget WiFi hemma.
Gratis och inget beroende av någon molntjänst med osäker framtid.
Det låter bra. Jag använder redan OpenVPN till jobb mm. Tack för info😄

Jag funderat på att byat ut min gamla Vera plus då deras molnlösning börjat strula sjukt mycket på senaste tiden (Google home integrationen strular). Funderar på denna

https://hubitat.com/

edit: då min router har dockerstöd har jag också funderat på att installera HA i en docker på den

• Gilla
LMO
  • Laddar…
L LMO skrev:
HA verkar vara ett populärt och välfungerande system men vad jag förstår så krävs någon form av abonnemang för att styra på distans.
Nej, det finns många olika lösningar som löser detta utan abonnemang. Olika VPN-lösningar har nämnts men man kan även exponera HA-servern direkt mot Internet om man är bekväm med det. Det finns otaliga metoder, alla med sina för- och nakdelar och med varierande komplexitet och varierande säkerhetsaspekter.

• Gilla
LMO
  • Laddar…
Telldus har öppnat förbeställningar för sin nya "hub 1".
1449 kr (utan usb-laddare), enbart Zigbee-radio, kräver konstant internetuppkoppling, ingen data lagras i lådan, så mer eller mindre en Tellstick Net med Zigbee.
Samma logik och styrningar som i dagens Live-tjänst. Kräver premium-abonnemang för schema etc.
Tyvärr dåliga prestanda enl. mig.

Det märks att folket som kunde grejorna har lämnat skutan.

E etompau skrev:
Telldus har öppnat förbeställningar för sin nya "hub 1".
1449 kr (utan usb-laddare), enbart Zigbee-radio, kräver konstant internetuppkoppling, ingen data lagras i lådan, så mer eller mindre en Tellstick Net med Zigbee.
Samma logik och styrningar som i dagens Live-tjänst. Kräver premium-abonnemang för schema etc.
Tyvärr dåliga prestanda enl. mig.

Det märks att folket som kunde grejorna har lämnat skutan.
Ja, det känns inte som något förstahandsval om man har deras nuvarande system med 433Mhz-enheter och Z-vawe-enheter. Men visst känns en tröghet inför att rigga om systemet och att välja ersättare. 😬

wildeside
Den nya hubben är helt ointressant om man har och vill fortsätta använda sina 433 Mhz och Z-vawe enheter och jag har varit test person för nya hubben och den fungerar helt ok, men det betyder att jag måste investera i nya enheter om jag ska ha någon nytta av den.
Jag har mer o mer emigrerat till Shellys grejor och kan bara konstatera att jag är ganska nöjd med dom och att Telldus ligger lång eter och kommer ut med nya hubben alldeles för sent för min del.
Betalar för Premium ett år till bara för att jag har många 433 Mhz grejor igång fortfarande och jag tycker inte priset för premium är tillräckligt högt för att ersätta mina 433 Mhz grejor ännu.

Finns något modernt och fritt från moln som kan hantera 433mhz och zwave?

R reez skrev:
Home Assistant.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
R reez skrev:
Jag kör med Homey Pro.
Den hanterar Zwave, Zigbee, WiFi och 433.
Oerhört nöjd med den lösningen, snygg och modern app också, och man behöver inte lära sig något mysko programspråk.
Dock så kräver den molnet för att kunna styras på distans, men ingenting som jag ser om ett bekymmer för egen del. och ingen kostnad involverad i det, tyvärr (jag tror på betaltjänster för utvecklingens skull).

Hannuse Hannuse skrev:
och ingen kostnad involverad i det, tyvärr
Vem vet. Dessa problem brukar inte sällan lösa sig. 😉😂

wildeside wildeside skrev:
Den nya hubben är helt ointressant om man har och vill fortsätta använda sina 433 Mhz och Z-vawe enheter och jag har varit test person för nya hubben och den fungerar helt ok, men det betyder att jag måste investera i nya enheter om jag ska ha någon nytta av den.
Jag har mer o mer emigrerat till Shellys grejor och kan bara konstatera att jag är ganska nöjd med dom och att Telldus ligger lång eter och kommer ut med nya hubben alldeles för sent för min del.
Betalar för Premium ett år till bara för att jag har många 433 Mhz grejor igång fortfarande och jag tycker inte priset för premium är tillräckligt högt för att ersätta mina 433 Mhz grejor ännu.
Shellys produkter bygger på modernare teknik och hårdvara. Mycket har hänt med "kraften" i kretsarna som sitter i produkterna jmf med de första 433-produkterna, som fortfarande kan användas.

Att bara tända/släcka belysning på schema eller efter solens gång kan göras med många olika billiga produkter idag, grejor som inte fanns för +10 år sedan då Telldus släppte sin första produkt.

Styrkan i med Telldus tycker jag är händelsefunktionerna. Jag har en drös olika larm och övervakningsrutiner med denna funktion, inkl SMS, push och epost.
Tyvärr har Telldus helt slutat att underhålla och uppgradera funktionerna i bef. system, de har minimalt med produkter att sälja, måste vara svårt att få ihop ekonomin på detta sätt.

Alfredo Alfredo skrev:
Vem vet. Dessa problem brukar inte sällan lösa sig. 😉😂
Ja, i längden måste ju någon stå för utvecklings och supportkostnaderna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.