Leahcim Leahcim skrev:
Någon som kopplat in sig på VL knappen?
Jag har en Franke Alliance Tender 724-16 som jag skulle vilja styra. Har alla delarna för relä styrning men skulle helst vilja ha en lösning som kopplar in sig mot knappen.
Jag har läst om personer som gjort det. Minns inte om det var här eller på elektronikforum.

Det är nog fördel om du kan löda men minns tyvärr inte alls hur det löstes. Elektronikforum är trevligt för såna frågor, testa göra en sökning där.

Leahcim Leahcim skrev:
Någon som kopplat in sig på VL knappen?
Jag har en Franke Alliance Tender 724-16 som jag skulle vilja styra. Har alla delarna för relä styrning men skulle helst vilja ha en lösning som kopplar in sig mot knappen.
Jag har precis samma fråga. Hur har det gått för dig?

Jag tänkte koppla den till Home Assistant via en ESP32. Finns 5V att plocka någonstans för att driva ESP32'an? Måste man dra ut MCU'n utanför huven för att få WiFi-access?

Gjorde en lösning med ett relä som ger fläkten 220v när det aktiveras annars ger den fläkten matningen från allians fläkten.
Styr sedan reläet från openHAB.

Leahcim Leahcim skrev:
Gjorde en lösning med ett relä som ger fläkten 220v när det aktiveras annars ger den fläkten matningen från allians fläkten.
Styr sedan reläet från openHAB.
Hej. Har du ett kopplingsschema eller liknande för detta?
Jag behöver också styra min forcering från badrummet istället för att gå ner till köket varje gång man ska duscha

Hannuse Hannuse skrev:
Hej.
Jag har "gömt" det i en kapsling som sitter i skåpet ovanför fläktkåpan.
Och, ja, det är kabel 1 i bilden som bryts upp kan man säga.
Den delen av kabeln som går upp till fläkten sitter kopplad på en gemensam pol på reläet, och sedan får alltså fläkten sin matning antingen via fläktens ordinarie styrning, eller så bryts den bort, och fasen kopplas in direkt istället.
Och helt rätt att ta hjälp av någon om du är osäker, det är inte jätteavancerat, men man ska ju ha respekt för el.
Reläet är ett sånt här:
[länk]
Och sedan styr jag det via "smarta hemmet" med den här:
[länk]
Sedan har jag satt en trådlös väggbrytare på ett lämpligt ställe:
[länk]
Då kan jag via "smarta hemmet" få en till exempel timmes forcerad ventilation med en knapptryckning.
Ganska kul att hålla på med, men håller med om att tid borde gå att köpa, jag har ju massor kvar att göra :crysmile:
Hejsan. jag har samma problem hemma att jag vill kunna dra igång forceringen när vi ska duscha på badrummet uppe att via Plejd eller en trådlösbrytare kunna dra igång VL funktionen.
Är det så här man ska koppla?
Eller tänker jag helt fel?

• Text och schema för fläktkoppling med brun, blå och svart kabel i elskåp, inkl. handskrivna anteckningar om Plejd-koppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S slynis skrev:
Hejsan. jag har samma problem hemma att jag vill kunna dra igång forceringen när vi ska duscha på badrummet uppe att via Plejd eller en trådlösbrytare kunna dra igång VL funktionen.
Är det så här man ska koppla?
Eller tänker jag helt fel?
Hej.
Vet inte exakt hur det relä du har ritat är tänkt att fungera?
Men mycket riktigt ska du "bryta bort" kabeln märkt med "1" och skicka på full spänning 230V) till fläktmotorn när du vill ha full fart.
Så här har jag kopplat min nuvarande fläkt, håll till godo med en ritning i "CAD v0.1" 🙃

Fläkten får ju olika spänningar beroende på vilket läge som är valt med dess originalvred, men när mitt smarta hem ger en signal till "pucken" så drar den det växlande reläet, och då bryts förbindelsen från fläktkåpans transformator, och istället så matas fläktmotorn med fasspänning (230V) och får på så vis full fart oavsett läget man har valt på fläktvredet.

Handritad kretsritning visar anslutning av en fläktmotor med ett relä och Aeotec Z-Wave för att bryta ström från transformator och ge full spänning (230V).
Skapa konto

Hannuse Hannuse skrev:
Hej.
Vet inte exakt hur det relä du har ritat är tänkt att fungera?
Men mycket riktigt ska du "bryta bort" kabeln märkt med "1" och skicka på full spänning 230V) till fläktmotorn när du vill ha full fart.
Så här har jag kopplat min nuvarande fläkt, håll till godo med en ritning i "CAD v0.1" 🙃

Fläkten får ju olika spänningar beroende på vilket läge som är valt med dess originalvred, men när mitt smarta hem ger en signal till "pucken" så drar den det växlande reläet, och då bryts förbindelsen från fläktkåpans transformator, och istället så matas fläktmotorn med fasspänning (230V) och får på så vis full fart oavsett läget man har valt på fläktvredet.

[bild]
Ja jag såg på min "ritning" att jag tänkte lite fel och overkill!
Men nu vart det ju självklart hur detta ska funkar.
Tusen tack! nu blir det projekt :)

SSSS
Jag har samma förutsättningar (samma Franke köksfläkt som styr takfläkten) och jag var ute efter denna funktion när jag renoverade köket för några år sedan. Men jag kom fram till att även utan VL läget så försvann imman på badrumsspegeln inom 10min efter en långdusch så jag struntade i det. Har ni ett problem med fukt eller gillar ni bara hemautomation?

SSSS SSSS skrev:
Jag har samma förutsättningar (samma Franke köksfläkt som styr takfläkten) och jag var ute efter denna funktion när jag renoverade köket för några år sedan. Men jag kom fram till att även utan VL läget så försvann imman på badrumsspegeln inom 10min efter en långdusch så jag struntade i det. Har ni ett problem med fukt eller gillar ni bara hemautomation?
Både och, kan jag väl säga, men gillar automation 🙃
Jag kör numera ventilationen enbart på CO2 eller fukt, och det är kul att trimma in det.
Har fungerat fantastiskt bra så långt, och tänker att....varför inte nyttja finessen när den liksom finns "runt hörnet".
Mest för att inte ventilera i onödan, speciellt vintertid.

CO2-graf för ventilation den 14 februari som visar variationer i koldioxidnivåer under dagen, med högsta toppar runt kl. 8 och 16.
Skapa konto

• Gilla
SSSS
  • Laddar…
B
Nu har jag skaffat en Plejd CTR-01 som är tänkt att slå på eller av ström (240 V) till ett växlande relä från Kjell (JQX-13F-LY2C) för att kunna ge full ström till takfläkten och kringgå den varvtalsreglerande styrningen från köksfläkt.

Kopplingsschemat ser ut som på denna bild
Kopplingsschema för växlande relä, visar anslutningar 1 till 8 med kontaktdon och ett motstånd markerat mellan position 7 och 8.

Jag skulle här behöva lite hjälp hur detta kan kopplas? Var ska utgående från Plejd in i reläet och var ska utgående från varvtalsregulator in?

Kan det stämma att 2 är normally open och där varvtalsregulatorn ska in? 4 är NC och dit 240 volt ska in? 6 är utgående till takfläkt och 8 är dit Plejd ska in?

Redigerat:
B bygges skrev:
Nu har jag skaffat en Plejd CTR-01 som är tänkt att slå på eller av ström (240 V) till ett växlande relä från Kjell (JQX-13F-LY2C) för att kunna ge full ström till takfläkten och kringgå den varvtalsreglerande styrningen från köksfläkt.

Kopplingsschemat ser ut som på denna bild
[bild]

Jag skulle här behöva lite hjälp hur detta kan kopplas? Var ska utgående från Plejd in i reläet och var ska utgående från varvtalsregulator in?

Kan det stämma att 2 är normally open och där varvtalsregulatorn ska in? 4 är NC och dit 240 volt ska in? 6 är utgående till takfläkt och 8 är dit Plejd ska in?
Ja, det beror på hur man ser det.
Men jag skulle uttrycka mig som så att 2 är NO mot 4, och NC mot 6.
Så ditt sätt att tänka är helt rätt när det gäller inkopplingen, det ska fungera, kör på det.

B
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, det beror på hur man ser det.
Men jag skulle uttrycka mig som så att 2 är NO mot 4, och NC mot 6.
Så ditt sätt att tänka är helt rätt när det gäller inkopplingen, det ska fungera, kör på det.
Jag råkade vända på det i mitt inlägg ovan, 2an är NC mot 6 som du skriver. Men det fungerade finfint, dubbeltryck på Plejd vriddimmern triggar forcerad ventilation med inställd Timer i Plejd på 10 min. Väldigt smidigt allt.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.